ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ بهمن

به گزارش مهر، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با تایید سازمان ملی استاندارد، مسئولیت کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات این سازمان و تشکیل دبیرخانه‌ی این کمیته در ایران را بر عهده گرفت.
ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان رئیس کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات سازمان ملی استاندارد (JTC۱) با ترسیم برنامه‌های آینده‌ی این کمیته، از اعلام فراخوان برای عضوگیری و جلب مشارکت در پنج کمیته‌ی فرعی ذیل این کمیته خبر داد.
وی گفت: تاکنون دو دوره از این کمیته تشکیل‌ شده ولی متاسفانه به دلیل عدم انجام تعهدات محول شده به آن، رتبه‌ی کمیته نزول کرد و پس از آن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با ارائه‌ی یک طرح سه ساله موفق شد با تایید و کسب مجوز سازمان ملی استاندارد، دبیرخانه‌ی این کمیته در ایران را بر عهده گیرد.
رئیس کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این امتیاز معادل ISO/IEC JTC۱ در سطح بین‌المللی است، افزود: در مدت استقرار این کمیته در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش بر این است که بار دیگر رتبه‌ی ایران را ارتقا دهیم. در حال حاضر حق رای و امکان اظهار نظر و مشارکت در تدوین استانداردهای فنی فناوری اطلاعات در سطح بین‌المللی را داریم.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور موضوع رعایت استاندارد را نخستین شرط حضور در عرصه‌ی کسب و کار بین‌المللی و صادرات عنوان کرد و گفت: در این بخش که علاقه‌مند به صادرات در حوزه‌ی نرم‌افزار هستیم، باید در وهله‌ی نخست استانداردهای این حوزه را شناسایی و رعایت کنیم تا قادر به صادرات و تعاملات بین‌المللی باشیم.
در همین حال علی آذر کار دبیر کمیته‌ی رسمی فنی فناوری اطلاعات نیز تدوین استانداردهای بین‌المللی در این بخش را در راستای مشارکت و ارتقاء توان تخصصی در داخل کشور ضروری عنوان کرد و گفت: تلاش برای استانداردسازی و رعایت استانداردها ضمن توسعه‌ی بازار، کمک می‌کند کارشناسان ما پیش از ورود به بازار با مفاهیم تخصصی آشنا شوند و تعامل و هم‌کلام شدن متخصصان ایرانی با متخصصان خارجی به مرور موجب ارتقاء سطح دانش تخصصی خواهد شد که در مجموع تبعات مثبتی برای اقتصاد کشور در پی دارد.
بر مبنای اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در کمیته‌ی امنیت اطلاعات در ذیل کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات، بالغ بر ۵۰ استاندارد تدوین شده که در همه‌ی صنایع و شاخه‌های مختلف مانند رمزنگاری، حریم خصوصی و بیومتریک کاربرد دارد. استانداردهای حوزه‌ی امنیت اطلاعات معمولا در کشور انگستان تدوین می‌شود ولی بیشترین تعداد استاندارد اخذ شده در این حوزه با فاصله‌ی بسیار زیاد مربوط به کشور ژاپن است که نشان می‌دهد با ارزش‌ترین دارایی کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن اطلاعات است که در حفظ امنیت آن تلاش می‌کند.
جزئیات فرخوان عضوگیری و جلب مشارکت در کمیته‌ی فنی فناوری اطلاعات در نشانی inso-ittc.ir قرار دارد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه