ایران و جهان
سارا محمد علیئی۳:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۶ خرداد

مجرمان سایبری برای هدف قرار دادن کاربران و آلوده کردن دستگاه‌ها از هر روشی از جمله قالب کردن بدافزار در نقش فیلترشکن، لینک یا برنامه‌های ظاهراً معتبر استفاده می‌کنند. به همین دلیل کاربران باید علاوه بر رعایت نکات امنیتی از جمله به‌روزرسانی مستمر نرم‌افزارها و استفاده از آنتی‌ویروس‌های معتبر، هوشیار عمل کرده و لینک‌ها و فایل‌های مشکوک را باز نکنند.
به گزارش ایسنا، اگرچه بدافزار بودن خاصیت وی‌پی‌ان نیست و این موضوع در مورد همه‌ی اپلیکیشن‌ها صدق می‌کند، اما فیلترینگ تلگرام مردم را با این خطر مواجه کرده و باعث شده اکثراً به وی‌پی‌ان‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناس روی بیاورند و همین موضوع لزوم آگاهی کاربران از نکات امنیتی را آشکار می‌کند.
کاربران در طول روز با تهدیدهای سایبری زیادی مواجه هستند و مجرمان تلاش می‌کنند از طریق هر بستری به قربانی خود برسند. در قالب در پشتی، تروجان و شکل‌های مختلف، ایمیل‌های آلوده، فایل‌های مخرب در تلگرام، واتس‌اپ، یا هر پیام‌رسان دیگر. بدافزارها می‌توانند در قالب‌های مختلف ازجمله فیلترشکن، عکس، فیلم و برنامه‌های به‌ ظاهر معتبر و موجه، کاربران را هدف قرار ‌دهند، به همین دلیل است که کاربران باید روی تأمین امنیت به بهترین شکل تمرکز کند.
در این‌باره یک کارشناس حوزه‌ی امنیت سایبری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به‌ احتمال حمله‌ی بدافزارها به دستگاه کاربران از طریق فیلترشکن‌ها گفت: تلگرام تنها یک بستر است و برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخرب و ویروس‌ها از هر طریقی امکان انتقال دارند؛ اما فیلتر شدن تلگرام باعث شد کاربران به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها و پراکسی‌ها رو بیاورند. مجرمان سایبری هم سعی می‌کنند از این فرصت استفاده کرده و برنامه‌های مخرب و نرم‌افزارهای آلوده را در قالب فیلترشکن‌ها در بستر تلگرام و وب‌سایت‌ها منتشر و کاربران را قربانی اهداف خود کنند.
امیر صفری فروشانی با بیان اینکه خود فیلترشکن‌ها و پراکسی‌ها خطر جدی ندارند و نهایتاً بتوانند یک ردی از کاربر داشته باشند که در چه سایتی رفته است، افزود: اما اطلاعاتی که کاربران وارد وب‌سایت‌ها می‌کنند و به‌ صورت رمزگذاری شده منتقل می‌شود، معمولاً برای کسی که فیلترشکن را مدیریت می‌کند، قابل رمزگشایی نیست و کاربران اگر از جای معتبری نرم‌افزار فیلترشکن تهیه کنند، می‌توانند با خیال راحت استفاده کنند. اما بیشترین موضوعی که در بحث فیلترشکن‌ها مطرح می‌شود، این است که کاربر به‌ جای نصب فیلترشکن، یک بدافزار روی سیستم و یا گوشی موبایلش نصب کند که همین می‌تواند باعث بروز مشکل شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه