ایران
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲ خرداد

به گزارش مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، نیکو مشتاقی در توضیح جزئیات فنی محصول تولیدی این شرکت اظهار داشت: کود زیستی نیتروژنه از نظر کمی و کیفی بدون آسیب رساندن به اکوسیستم مزرعه و همچنین تقویت حاصل‌خیزی و باروری خاک و تأمین نیازهای غذایی سالم و غنی‌تر، باعث افزایش محصولات کشاورزی و برداشت بیشتر به دور از آلوده‌سازی زیست‌بوم می‌شود.
وی افزود: مزیت کودهای زیستی این است که چون حاوی میکروارگانیسم و نوعی باکتری هستند، باعث تثبیت نیتروژن، تأمین ازت گیاه و حاصلخیزی خاک می‌شود و مصرف این نوع کودها در کنار کودهای شیمیایی در نهایت باعث کاهش مصرف کودهای شیمیایی می‌شود.
مدیر عامل شرکت راهبر زیست فناور البرز با بیان اینکه متأسفانه استفاده از کود زیستی بین کشاورزان مقوله شناخته شده‌ای نیست و آنها همچنان تمایل بیشتری به سمت کودهای شیمیایی دارند، عنوان کرد: این مساله نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغات دارد که خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی رویکرد مثبتی به این کودهای زیستی دارد و کمک می‌کند که این کودها وارد سبد کالای کشاورزان شود که اگر این اتفاق بیفتد ما هم می‌توانیم بخشی از سهم بازار را به دست آوریم.
مشتاقی با اشاره به کاهش استفاده از کودهای شیمیایی در نتیجه استفاده از این کودهای زیستی، درباره علت عدم تمایل کشاورزان به استفاده از این کودها اظهار داشت: کشاورزان از نظر فرهنگی به گونه‌ای هستند که باید همه چیز را با چشم ببینند تا باور کنند و انتظار دارند که یک کود تمام نیازهای گیاه را تأمین کند اما می‌دانیم که به هیچ‌وجه این مساله امکان‌پذیر نیست و یک کود فقط یک کارایی دارد و کشاورز باید یک سبد کالایی داشته باشد.
وی ادامه داد: کود زیستی موجود زنده است که پس از ورود به خاک، ابتدا باید تکثیر شود و بعد اثر مثبت داشته باشد و این مسئله زمان‌بر است اما کشاورز می‌خواهد زود به نتیجه برسد که امیدواریم با برنامه‌های ترویجی و فرهنگ‌سازی به سمت استفاده بیشتر از این کودها حرکت کنیم.
مدیر عامل شرکت راهبر زیست فناور البرز همچنین تاکید کرد: وقتی استفاده از کود شیمیایی را کاهش دهیم انباشتگی مواد شیمیایی در گیاه کاهش پیدا یافته و گیاه به سمت محصول ارگانیک حرکت می‌کند که این در نتیجه استفاده از کودهای زیستی اتفاق خواهد افتاد.
مشتاقی با اشاره به تولید و فروش این کود زیستی گفت: شرکت از مرحله پایلوت عبور کرده و در مسیر صنعتی شدن است اما هنوز به سهم خاصی از بازار نرسیده‌ایم چون تولیدمان اینقدر انبوه نیست و برای رسیدن به این مرحله نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.
مدیرعامل شرکت راهبر زیست فناور البرز با اشاره به دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، خاطر نشان کرد: این تسهیلات خیلی به ما کمک کرد چرا که نقدینگی ما بسیار پایین بود. همه اعضای شرکت ما را اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها تشکیل داده‌اند و چون سرمایه لازم را نداشتیم تسهیلات صندوق به ما کمک کرد تا بتوانیم شرکت را بچرخانیم. در مجموع وام خیلی مفیدی بود چون خیلی از مشکلات ما در حوزه تأمین مواد اولیه را مرتفع کرد.
مشتاقی درباره چشم‌انداز شرکت متبوعش در آینده اظهار داشت: تنوع سبد کالایی و رسیدن به حداقل ۵ یا ۶ نوع محصول در دستور کار شرکت است که نیاز به سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش داریم چون بازار کشاورزی بیشتر مبتنی بر فروش اقساطی است و به همین دلیل ما نیاز به سرمایه داریم.
وی درباره میزان اشتغالزایی این شرکت گفت: سال گذشته سه نفر بودیم که امسال به ۹ نفر رسیده‌ایم و تا پایان سال هم افزایش نیرو خواهیم داشت.
مشتاقی درباره میزان برابری این محصول با مشابه خارجی، با بیان اینکه این کود از کشورهای استرالیا، چین، هند و اسپانیا وارد کشور می‌شود، گفت: تاکنون با خیلی از کشت و صنعت‌های کشور کار کرده و محصول ما را استفاده کرده‌اند که خوشبختانه از کیفیت محصول راضی بودند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه