تکنولوژی
الناز فرجی۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵ جمعه ۱۷ ارديبهشت

اغلب گفته میشود که اندازه مهم است . در سطح نانو ، که خیلی از تحقیقات کنونی در آن انجام میشود ، این موضوع حقیقت دارد ، و چندین تیم علمی ادعا کرده اند که در حال ساختن کوچکترین موتور دنیا از  هستند. آخرین موتور نانو از ذرات ریز طلا ساخته شد و توسط محققان دانشگاه کمبریج توسعه داده شد و ادعا میشود که کوچکترین همه ی آنهاست . این ذرات طلا توسط ژلی کنار هم قرار داده میشوند ، با استفاده از پلیمر های حساس به دما ، در حالیکه کل این اختراع در آب معلق است . این موتور نانو وقتی که با لیزر گرم شود ، فورا شروع به کار کرده و مقدار زیادی انرژی  را با کنار هم قرار دادن ذرات با فشار ، ذخیره میکند .
وقتی که این ماشین خنک شد ، ژل پلیمر آب را از اطراف جذب میکند و به سرعت گسترش میابد و این ذرات چسبیده به هم را از هم باز میکند و انرژی مکانیکی آزاد میکند .
این تیم ادعا میکند که نیرو های اعمال شده در این روش ، خیلی بیشتر از هر دستگاه مشابه دیگری است . همچنین میگویند که دستگاهشان نیرویی 100 برابر بیشتر از هر موتور یا ماهیچه ی دیگری تولید میکند .
گرچه موتور ها و نانو موتورها با ترتیب مشابهی عمل میکنند ، تاثیرش شبیه موتور stirling است و بیشتر شبیه دستگاه های ذخیره ی انرژی مانند فنر . پرفسور جرمی بومبرگ میگوید " کل این فرایند مانند یک فنر نانو است . بخش هوشمندانه ی ماجرا اینجاست که ما از خاصیت جذب ذرات فلزی سنگین van de waals استفاده میکنیم تا فنر ها ( پلیمر ها ) و مولکول های آب را طوری تنظیم کنند که آزادشان کنند. موتور های کمبریج به خاطر روش کارشان ANT نامیده میشوند (راه انداز مبدل های نانو) ، در حالیکه شبیه موتور هستند ، ولی بیشتر وابسته به فعالیت هایی اند که در آن آب در شرایط سخت از یک شکل به شکل دیگر در میاید .
سازندگان معتقدند که روزی این نیرو های ذره ای میتوانند ربات های میکروسکوپی را به حرکت در بیاورند تا مثلا بتوانند وارد بدن انسانی شده و با ویروس ها و بیماری ها بجنگند .

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

راه‌اندازی صندوق‌سرمایه‌گذاری توسط MiT