گوناگون
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

میکروارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها هنگامی‌ که درجه‌ی حرارت محیط افزایش می‌یابد، حیاتی‌تر و فعال‌تر می‌شوند. دانشمندان آمریکایی با آزمایش‌های سویه، فعالیت میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا و مستعد تولید بیماری را بر روی باکتری‌هایی نظیر اشرشیاکلی، باسیل فریدلندر را (عامل پنومونی) و استافیلوکوکوس اورئوس، مطالعه کرده‌اند. با توجه به نتایج منتشر شده از مطالعه‌ی دانشمندان در نشریه‌ی Nature Climate Change، تغییر آب‌وهوا در طبیعت، سبب مقاوم شدن باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک همچنین ایجاد گونه‌هایی از باکتری مقاوم به رشد و تکثیر در دماهای بالاتر خواهد شد. با افزایش دما به میزان ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، نسبت مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک ۲-۴٪ و یا بالاتر (بسته به نوع)، افزایش‌ یافته است.
علاوه بر این، با گرم‌تر شدن محیط، سویه‌های مقاوم از نظر تراکم جمعیت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. برای مثال باکتری ای‌کلای با افزایش دما تراکم جمعیت خود را ۳ درصد افزایش داد و به میزان ۴ هزار باکتری در کیلومتر مربع و تراکم جمعیت باکتری کلبسیلا پنومونیه به میزان ۶ درصد افزایش یافت. نمونه‌ی استافیلوکوکوس اورئوس اما گسترش قابل‌ توجهی نداشت و این مورد جای خوشحالی دارد.
آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثرترین راه برای سرکوب عفونت‌های باکتریایی هستند. با این‌ حال، این داروها بر روی گونه‌های مقاوم، بی‌اثر خواهد بود.  علاوه بر این، مشکل تغییر در پیچیدگی ژن‌ها، دلیل دیگر بر روی مقاومت باکتری‌ها و ایجاد میکروارگانیسم جدید، نه‌ تنها بر روی سلول‌های موجود بلکه نسل‌های آینده‌ی آن‌ها، برای مقاومت به داروهای سرکوب‌گر خواهد شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه