ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۱:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

به گزارش پیوست، دیجی‌کالا به عنوان یکی از بزرگترین خرده‌فروشی‌های آنلاین کشور با گذشت نزدیک به ۱۴ سال از زمان شروع به فعالیتش، اولین گزارش جامع و کامل عملکرد خود را منتشر کرد.
این خرده‌فروشی آنلاین در یک گزارش ۸۵ صفحه‌ای جزییات تک‌تک فعالیت‌ها و دستاوردهایش را در غالب نمودارها و اعداد و ارقام مختلف به اشتراک گذشته که می‌تواند یک برش جالب از فضای صنعت تجارت الکترونیکی در کشور هم به حساب بی‌آید.
حمید محمدی،‌ بنیان‌گذار و مدیرعامل این غول تجارت الکترونیکی کشور در سخنرانی ارائه این گزارش عملکرد در مراسم «نیم‌دایره» اعلام کرد که آنها در این سال‌ها مشغول توسعه زیرساخت‌های این فروشگاه آنلاین بوده‌ا‌ند و حالا وقت آن رسیده تا شفاف و براساس حقایق موجود داده‌های فعالیت‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. محمدی تاکید کرد که هر کسب‌وکاری باید آمار شفافی از فعالیتش منتشر کند تا برمبنای این اطلاعات تصمیم‌های درست گرفته شود.
همچنین پیش از این نیز در گفت‌وگو پیوست با سعید محمدی دیگر بنیان‌گذار دیجی‌کالا به بهانه انتشار این گزارش عملکرد او اعلام کرد که این شرکت طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از شرکت‌های تاثیر‌گذار در حوزه تجارت الکترونیکی با سایز و اندازه قابل توجه سعی داشته بیشتر روی توسعه کسب‌وکارش به دور از هر سر و صدایی عمل کند و حالا وقت آن رسیده که از رویکرده درونگرایی خود عبور کند.
گزارش عملکرد نیم‌سال ۱۳۹۸ دیجی‌کالا پر است از جزییات دقیقی که رفتار خرید و مصرف کاربران ایرانی در فضای آنلاین را به خوبی نشان می‌دهد. ۲۰ میلیون بازدید ماهانه، رشد ۱۱ درصدی فروش، حضور در بیش از ۱۱ هزار روستا و ۲۰۰ میلیون کد هدیه برای دلجویی از کاربران تنها بخشی از این گزارش جالب است.
دیجی‌کالای متولد شده در سال ۸۵ که شاید تنها یک سایت ساده بوده حالا و در ماه‌های پایانی سال ۹۸ با اضافه کردن مجموعه خدمات خدمات محتوای، لجستیک، بازرگانی، بازارگاه (مارکت‌پلیس)، تبلیغات، پرداخت و به تازگی مرکز نوآری به یک خانواده بزرگ در حوزه تجارت الکترونیکی تبدیل شده است. حالا مرکز پردازش کالای این شرکت توانایی پردازش ۵۰۰هزار کالا در روز را دارد و ظرفیت انبار این مرکز نیز ۵ میلیون کالا است.
برخی دیجی‌کالا را بی‌رقیب می‌دانند اما سعید محمدی در گفت‌وگویی که با پیوست در همین زمینه داشت اعلام کرد که این شرکت اصلا هم بی‌رقیب نیست چرا که تا پایان سال ۹۷ نزدیک به ۳۱ هزار فروشگاه آنلاین در ایران نماد الکترونیکی گرفته و در حال فعالیت هستند. مدیران دیجی‌کالا از اینکه یک رقیب در حد و اندازه خود در بازار ندراند خوشنود نیستند و اعلام می‌کنند که از حضور هر شرکت موفقی در این فضا استقبال هم می‌کنند. چرا که رقابت در این بازار در نهایت منجر به ارائه کالای با کیفیت و کسب رضایت از سمت مشتریان می‌شود.
حمیدمحمدی، در مراسم ارائه گزارش دیجی‌کالا با اشاره به سهم خرده‌فروشی‌ آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی در برخی کشورهای دنیا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد: «ایران سهم تخمینی ۱ تا ۲ درصدی از بازار خرده‌فروشی دنیا را در اختیار دارد. رتبه اول تا سوم هم در اختیار چین با ۲۴ درصد، بریتانیا با ۲۰.۶ درصد و آمریکا با ۱۵.۴ درصد است.»
دیجی‌کالا در گزارش نیم‌سال ۱۳۹۸ خود سهم تجارت الکترونیکی در تولید ناخالص داخلی ایران را ۱۰ درصد یعنی ۲۰۸هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. براساس این گزارش ارزش خالص ریالی کالای به فروش رفته در دیجی‌کالا در ۸سال گذشته به طور متوسط هر سال ۱۱۱ درصد رشد داشته است. همچنین نرخ رشد مرکب سالانه ارزش خالص فروش ریالی دیجی‌کالا از سال ۹۰تا ۹۸ به میزان ۱۰۵ درصد بوده است.
براساس اطلاعات گزارش دیجی‌کالا در نیمه اول سال ۱۳۹۸، تنوع کالایی در دیجی‌کالا هم با رشد همراه بوده که به نظر می‌رسد این رشد به خاطر اضافه شدن مدل مارکت‌پلیس و اضافه شدن کالاهای غیر دیجیتال به این فروشگاه باشد. براین اساس تعداد کالاهای جدید در نیمه اول سال ۹۸ برابر ۵۴۰ هزار کالا و کل تنوع کالا ۱ میلیون ۷۰۰هزار ۱۵۴ بوده است این در حالی است که تنوع کالا در بزرگترین هایپرمارکت‌ها و فروشاه‌های فیزیکی بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ هزار نیست.
تعداد پشتیبانان دیجی‌کالا ۴۰۸ نفراند و متوسط تماس روزانه به دیجی‌کالا که برابر با ۱۹هزار ۸۱۲ تماس است را پاسخ می‌دهند. همچنین تیم پیشتبانی شبکه‌های اجتماعی دیجی‌کالا ماهانه به حدود ۲هزار ۵۰۰تا ۳هزار۳۰۰نظر و توییت پاسخ می‌دهند. ۵۶ درصد از این تعداد را نظرات اینستا‌گرام و ۴۳ درصد را توییت کاربران در توییتر شکل می‌دهد. نظرات در لینکداین نیز ۱ درصد از فعالیت این تیم را در برمی‌گیرد. بیشترین حجم توییت‌ها هم در بازه ۱۶ تا۲۴ ارسال می شود.
دیجی‌کالا ۲۰ میلیون بازدیدکننده ماهانه دارد و براین اساس پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه با تنوع ۱میلیون ۷۰۰ هزار محصول است. این فروشگاه توانسته ۳ هزار ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند و ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی را به جمع خانواده خود اضافه کند.
براساس گزارش دیجی‌کالا در یک روز عادی این فروشگاه، تعداد بازدید از وب‌سایت و اپلیکیشن ۴.۱ میلیون بار گزارش شده است. متوسط زمان هر بازدید از وب‌سایت ۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه و متوسط زمان هربازدید از اپلیکیشن ۹ دقیقه و ۲۶ ثانیه اعلام شده است. تنوع کالایی اضافه شده به این فروشگاه ۲هزار ۹۴۸کالا است و تعداد کالای سفارش داده شده ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار و متوسط ارزش ریالی هر سفارش ۴۱۸هزار تومان بروآورد شده است.
از سوی دیگر کل زمان حضور کاربران دیجی‌کالا در نیمه اول سال برابر با ۱۰هزار و ۸۰۰سال است. اگر یک نفر می‌توانست این زمان را در دیجی‌کالا سپری کند باید از ۱۰۸ قرن پیش شروع می‌کرد.
رتبه یک تا سوم جست‌وجوی کاربران در دیجی‌کالا موبایل، هارد اکسترنال و پاوربانک است و در رده‌های بعدی فلش مموری، ساعت، هدفون–هندزفری، PS4 و کفش جای می‌گیرند.
اشاره به سن کاربران دیجی‌کالا در این گزارش هم جالب است. براین اساس ۵۰ درصد کاربران این فروشگاه بین ۲۵ تا ۳۴ سال، ۲۵ درصد ۳۵ تا ۴۴ سال و ۱۵ درصد بین ۱۸ تا ۲۴ سال  سن دارند. همچنین ۳۴ درصد از کل کاربران دیجی‌کالا خانم‌ها و ۶۶درصد از آنها اقایان هستند.
کاربران دیجی‌کالا از ابزارهای مختلفی برای خرید استفاده می‌کنند که در این بین اپلیکیشن موبایل این فروشگاه سهم بیشتری دارد. اپ دیجی‌کالا به صورت متوسط در هر ماه ۴۰۰ هزار بار دانلود می‌شود. ۸۸ درصد کاربران اپ دیجی‌کالا کاربران اندروید و ۱۲ درصد آن کاربران ios هستند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه