گوناگون
معراج مبرانیا۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ مرداد

محقق و نویسنده: معراج مبرانیا
به بهانه خبر تعطیلی همیشگی یاهو مسنجر برآن شدم تا چند خط تحلیلی از این مسنجر نوستالژیک چت بازان بنویسم.
نرم افزار پیام رسانی که از سال 1998 میلادی و سال 1376 هجری با ما همراه بوده و همواره در حال به روز رسانی و کاملتر شدن بوده. اما در سال 2012 در اقدامی که اولین نشانه های افول این غول دنیای اینترنت به وضوح دیده می شد، چت روم هایش برای همیشه بروی کاربرانش بسته شد.
با بررسی تغییر و تحولات چند ساله یاهو می توان به این مسئله پی برد که این شرکت بزرگ اینترنتی با اشتباهات مدیرعامل خود به این روز رسیده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.
ماریسا میر که هم اکنون مدیرعامل شرکت یاهو است، بلافاصله پس از فراغت از تحصیل جذب گوگل شده و به پیشرفت های بزرگی در آن دست پیدا کرد و این امر باعث ایجاد  غرور بی جا و اعتماد به نفس کاذب در ایشان شد و باعث شد که بسیاری ازخلاقیت های تیمی و کاری شرکت گوگل را که در فضا و جو آن شرکت تولید می شد را به حساب توانایی های خود بگذارد و در زمانی که در اوج غرور و خودرایی کامل به سر می برد به مدیریت شرکت یاهو منصوب شد. میر در ابتدا با  این تفکر که می بایست به شخص خودش وجه ای به عنوان شخصی با پرستیژ مدیران خلاق بدهد اقدام به فعالیت هایی کرد که بیشتر نظرها را به خود معطوف کند تا به شرکت یاهو. بنابراین اولین خطای این مدیر ارشد شکل گرفت توسعه و تقویت برند شخصی نسبت به برند سازمانی شکل گرفت. به تجمل گرایی، برگزاری جشن هایی با موضوع مد و لباس با هزینه های شرکت یاهو، خرید لباس هایی با برندهای خاص و گران از جمله این فعالیت ها در زمینه برند شخصی است که می توان به آن ها اشاره کرد.
تنها پس از چند ماه فعالیت به عنوان مدیر ارشد یاهو مشخص شد که ایشان استراتژی مشخصی برای فعالیت های حال و آینده سازمانش ندارد. سازمان ها و مدیرانی که استراتژی مدون و مشخصی برای فعالیت های خودشان نداشته باشند هر روز در مسیر و تفکری جدید و خام قدم می گذارند که هیچ کدامشان آن ها را به مقصودشان که همان پیشرفت و اعتلای سازمانی است نمی رساند.
از دیگر مشکلاتی که یاهو با آن دست و پنجه نرم می کند، پافشاری به حل مشکلات جدید با  همان متد قبلی بود. از جمله این ها می توان به بروز نبودن ساختار عملیاتی شرکت اشاره کرد.
تجربه استفاده از اینترنت از حالت PC و لپ تاپ به سمت وسایل پرتابل و موبایل در حرکت بود اما این سازمان هیچ تمایلی به فعالیت در این زمینه ها نداشت. سرعت رشد شبکه های اجتماعی و ارتباطی به قدری سریع و چشمگیر بوده که این سازمان حتی به گرد آن ها نمی رسید. ساختاری بزرگ و سنگین اداری بدون هیچ چابکی نتیجه مخالفت با دورکاری کارکنان و حضور همه ی پرسنل در سازمان بود و همچنین از طرفی برای ایجاد وفاداری بجای بکارگیری از سیستم های نوین پاداش و انگیزش های معنوی، اقدام به پرداخت های مالی بی ضابطه به مدیران کرد و همه کارمندانی که از این نوع رشوه دادن به دیگران حمایت نمی کردند طی یک برنامه  طولانی و محرمانه اقدام به اخراج نیروها می کرد و فضایی غیر دوستانه و ملتهب ناشی از عدم امنیت کاری را  فراهم کرد. بنابراین در نهایت فقط تعداد کارمند که فقط چشم و بله می گویند برای خانم میر باقی ماند.
نبود مدیران و مشاوران متخصص از یک طرف و تعلل تصمیم گیری که همان تصمیم گیری پیش بروی شکست است را برای یاهو به ارمغان آورده بود.
با بر شمردن برخی از مشکلات این پیشگام عرصه اینترنت براحتی می توان به این نتیجه رسید که دیگر سرمایه گذار جدیدی حاضر به سرمایه گذاری بر خانه ای روی آب نخواهد شد و همچنین شرکتی حاضر به تبلیغ در رسانه ای خودش در مشکلات عدیده غرق شده است نیست.
با این اوصاف شرکت در مسیر شکست و نابودی مانند دیگر شرکت های بزرگ که قربانی مدیران نالایق شده بودند شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
معین آستانه ای
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد
بسیار عالی و آموزنده
ارسال دیدگاه