ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ آبان

به گزارش صمت، در حوزه‌ی تجارت الکترونیکی، دولت، مصرف‌کنندگان و زیرساخت‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کنند. نقش و سهم هر یک از آنها در توسعه‌ی تجارت الکترونیکی متفاوت است. دولت‌ها بیشتر در نقش تأمین زیرساخت‌های اقتصادی، فنی و ارتباطی، امنیتی و تسهیل تجاری ظاهر می‌شوند. چندی است دیگر نیازی به حمل اسکناس‌های خرد و کلان و سبک و سنگین حس نمی‌شود، چراکه با الکترونیکی شدن تجارت، خرید و فروش و روزآمد شدن بنگاه‌های اقتصادی، معاملات از حالت سنتی به فضای مدرن گام نهاده‌اند. به منظور ساماندهی کسب و کار در بستر اینترنت، مرکز توسعه تجارت الکترونیک اقدام به ارائه‌ی خدمات نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی کرده است. تجارت الکترونیک به‌عنوان یکی از دستاوردهای فناوری اطلاعات، تحولات اساسی در تجارت ایجاد کرده است. توسعه‌ی تجارت الکترونیک پیامدهای مهمی را برای فعالان اقتصادی در پی داشته است. شاید کمتر ابداعی به اندازه‌ی تجارت الکترونیک در حوزه‌ی اقتصاد و بازرگانی تاثیرگذار بوده و منشا مزیت‌ها و منافع بوده است. توسعه‌ی بازارها، کاهش هزینه‌ها، بهبود زنجیره‌ی عرضه، حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی مبادله، مشتری محوری و بهبود ارتباط با مشتری، ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار، افزایش سرعت دسترسی به بازار و در مجموع افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی از پیامدهای آشکار تجارت الکترونیک است که در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان شده است. کسب و کارهای نوپا با ایده‌های خلاق، در این حوزه در حال فعالیت هستند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند. نمونه‌ی آن دو سامانه‌ی درخواست آنلاین تاکسی با نام‌های اسنپ و تپسی است که چند نفر با سرمایه‌گذاری شخصی توانستند بخش بزرگی از حمل‌ونقل را در اختیار بگیرند و نیاز مردم در حوزه‌ی حمل‌ونقل را بر طرف کنند. در زمینه‌ی کسب‌وکارهای داخلی در این بخش آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید: اگر امروز کسب و کارهای داخلی مثل اسنپ و تپسی را نداشتیم، اوبر به‌عنوان سامانه‌ای خارجی جایگزین آنها می‌شد. در صورتی که اگر پیام‌رسان داخلی بزرگی داشتیم می‌توانستیم درآمد ۳۵۰۰ میلیارد تومانی تلگرام را در داخل کشور داشته باشیم. این یک واقعیت است که اگر شرکتی خارجی در بازار قرار بگیرد، نه ما بازار را گرفته‌ایم و نه از ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم پس باید از ظرفیت کسب و کارهای داخلی استفاده کنیم. ماموریت مشترک دانشگاه‌ها و وزارت ارتباطات، شبکه‌ی ملی اطلاعات و شبکه‌ی علمی، گسترش خدمات و امکانات است.
در این باره عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه‌ی IT وICT ظرفیت‌های بسیار بزرگی در کشور وجود دارند، اما برای این ظرفیت باید برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شود تا قانونمند حرکت کنند، زیرا در فضای کسب‌وکار و ایجاد شغل‌های پایدار تاثیرات به‌سزایی دارند. مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با صمت افزود: همان طور که می‌دانید عصر، عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست و درآمدهای کسب‌وکارها بر مبنای فضای مجازی هدایت می‌شوند و برنامه‌های گسترده‌ای که روی خدمات مختلف ارائه می‌شود، متفاوت است.
نماینده‌ی مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از کسب‌وکارهای نوآورانه مانند اسنپ و تپسی گفت: مانع‌تراشی برای این شرکت‌ها مانع رشد کارآفرینی و خلاقیت خواهد شد. فاطمه حسینی در گفت‌وگو با صمت افزود: اگر بخواهیم از اقتصاد نوآورانه حمایت کنیم که منجر به افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی می‌شود، نباید با فضاسازی منفی توسعه‌ی خلاقیت و نوآوری را متوقف کنیم، بلکه باید از راه‌حل‌هایی که منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش رفاه مردم می‌شوند، استقبال کرد. او با بیان اینکه اگر علم و فناوری منشا قدرت اقتصادی کشورمان باشد می‌تواند به افزایش قدرت سیاسی بین‌المللی منجر شود، ادامه داد: اگر ما به دنبال افزایش بهره‌وری، رشد اقتصادی و توسعه‌ی کشور هستیم باید از این نوع کسب‌وکارها حمایت کنیم و فضا را به نحوی برای آنها مهیا کنیم که آن‌ها هر روز در دادگاه‌ها و نهادهای نظارتی در حال پاسخگویی نباشند و به جای آن مشغول خلاقیت و نوآوری و مدیریت کسب‌وکار خود باشند.
این روزها ۱۱هزار شرکت اینترنتی به خرید و فروش‌های اینترنتی مشغول هستند، البته با وجود ۴۷ میلیون کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی طبیعی است که کسب‌وکارهای آنلاین در کشور با اقبال روبه‌رو شوند و رونق خوبی پیدا کنند. بعضی از این شرکت‌ها توانسته‌اند اعتماد مردم را به بازار و اقتصاد اینترنتی همراه با خدمات سریع و ازران جذب کنند. سال ۹۳ گرگانی‌نژاد، رئیس پیشین مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیک گفته بود ۵۰ هزار میلیارد تومان خرید به طور اینترنتی در کشور در سال ۹۳ انجام شده که این رقم تا پایان سال ۹۶ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. تاکسی‌های اینترنتی این روزها سهم به سزایی در چرخه‌ی حمل‌ونقل کشور دارند، با توجه به گسترش حمل‌ونقل در تجارت الکترونیک دو تاکسی اینترنتی پایتخت روی هم رفته از طریق بیش از ۱۰۰ هزار راننده روزانه حدود یک میلیارد تومان گردش مالی دارند. در کنار آنها پیک‌موتوری آنلاین هم که به‌تازگی کسب‌وکار آن گسترش یافته با حدود ۲۰ هزار راننده توانسته روزانه ۵۰۰ میلیون تومان گردش مالی فقط در تهران ایجاد کند. از نگاه کارشناسان، گسترش روزافزون حجم تجارت الکترونیکی در جهان، به کارگیری آن از سوی بنگاه‌های اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرف‌کنندگان بیانگر مزیت‌های بالقوه تجارت الکترونیکی در عرصه‌های اقتصادی و بازرگانی است، بنابراین راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیت‌های اقتصادی متصور نیست. درحال‌ حاضر بسیاری از موانعی که در بازارهای سنتی دور از انتظار به نظر می‌رسید، رفع شده و مدل‌های جدید کسب‌وکار با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید به وجود آمده‌اند. این تحولات در جهان به‌گونه‌ای بوده که همواره برآوردها و پیش‌بینی‌ها درباره‌ی حجم تجارت الکترونیک کمتر از مقادیر تحقق یافته بوده است. بی‌تردید با فراهم شدن بسترها و آگاهی فعالان، روند توسعه‌ی تجارت الکترونیک شتاب می‌گیرد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه