ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۸ جمعه ۳۱ خرداد

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی امروز (۲۷ خرداد) در نشست خبری اعلام کرد که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون این صندوق ۲۶۹ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار ۱۸ صندوق پژوهشوفناوری قرار داده است.
سیاوش ملکیفر در پاسخ به سوال پیوست که آیا تعداد شرکتهای استارتآپی که توانستهاند از این میزان تسهیلات استفاده کنند مشخص شده گفت:‌ «به خاطر قانون شرکتهای دانشبنیان و ساختار صندوق نوآوری امکان ورود مستقیم به شرکتهای استارتآپی را نداشتیم، بنابراین از از اسفند سال گذشته تصمیم گرفتیم از طریق صندوقهای پژوهشی و فناوری به صورت غیر مستقیم از این شرکتهای نوپا حمایت کنیم. به همین خاطر کمی زود است که جزییات عملکرد این صندوقها را اعلام کنیم
او تاکید کرد که به زودی در گزارشی کامل عملکرد صندوقهای پژوهش و فناوری که تسهیلات را چگونه و به چه تعداد شرکت استارتآپی ارائه دادهاند منتشر می‌شود.

یکی از انتقادهایی که از زمان مدیران پیشن صندوق نوآوری و شکوفایی به این نهاد وارد بود، محدود شدن حمایتهای صندوقهای همکار با این نهاد تنها از طریق ارائه وام به شرکتها بود. به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان اکوسیستم استارتآپی و دانش‌بنیان، صندوق نوآوری در سال‌های گذشته به جای اینکه منابعی که در اختیارش قرار دارد را روی مشارکت با صندوقهای خطرپذیر یا همان VC سرمایهگذاری کند به مدل ارایه وام و سپردهگذاری در بانک اکتفا کرده است.

سیاوش ملکیفر در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال پیوست که آیا قرار است صندوق نوآوری، صندوقهای همکار با خود را مجاب به سرمایهگذاری ریسکی در شرکتهای استارتآپی کند یا خیر گفت:‌ «این انتقادی است که همیشه به صندوق نوآوری وارد بوده؛ اما باید بگویم که استارتآپها در طول حیات خود به رشته متنوعی از ابزارهای تامین مالی نیاز دارند. یک کسبوکار در مرحله اولیه رشد، نیازمند کمکهای بلاعوض است و بزرگتر که میشود نیازمند سرمایه خطرپذیر خواهد شد و در مرحله سوم رشد که باز هم بزرگتر میشود ممکن است مجددا به وام نیاز داشته باشد. اینکه استارتآپها را مجبور کنیم فقط از صندوقهای خطرپذیر و سرمایهگذاری ریسکی استفاده کنند درست نیست

او با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در برنامه خود سوق دادن صندوقهای پژوهشی به سمت سرمایهگذاری خطرپذیر در استارتآپها را دارد افزود: «ما حتما صندوقهای پژوهش و فناوری را به این سمت سوق خواهیم داد که در کنار ارائه تسهیلات به استارتآپها با این شرکتها وارد مشارکت شده و به سمت سرمایهگذاری ریسکی روی شرکتهای استارتآپی هم پیش بروند
براساس اظهارات او این مکانیزم در تفاهمنامه صندوق نوآوری با صندوقها پژوهش و فناوری هم دیده شده و به زودی با گزارشی که در این زمینه منتشر میشود جزییات نحوه سرمایهگذاری این صندوقها روی شرکتهای استارتآپی اعلام خواهد شد.

پیش از این علی وحدت، رئیس صندوقهای نوآوری و شکوفایی در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که با توجه به تصویب آییننامه نوآفرین در هیات دولت، آنها ضمن حمایت از این آییننامه،  طی همکاری با سازمان فناوری اطلاعات به زودی صندوقی ویژه بر مبنای این آییننامه راهاندازی خواهند کرد. (مشرح مصاحبه با علی وحدت در شماره تیر ماه ماهنامه پیوست منتشر خواهد شد.)

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگر پیوست در مورد جزییات راهاندازی این صندوق جدید گفت:‌ «سازمان فناوری اطلاعات در آییننامه طرح نوآفرین پیشبینی کرده که یک صندوق از جنس و ماهیت صندوقهای پژوهش و فناوری با حدود مبلغ  ۱۰۰ میلیارد تومان برای تامین مالی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات راهاندازی شود و ما نیز در این زمینه با سازمان برای راهاندازی این صندوق و ارائه تسهیلات به آن کمک میکنیمبه گفته او در حالحاضر شرایط برای اینکه نهادها و یا شرکتها در راهاندازی این صندوق جدید درخواست بدهند کاملا فراهم است.

آنطور که ملکیفر به پیوست میگوید، صندوقهای پژوهش و فناوری آییننامه مشخصی دارند که به تصویب هیات وزیران رسیده و کارگروهی دارند که به ریاست وزارت علوم برگزار میشود از سوی دیگر هم دبیرخانه آن نیز در صندوق نوآوری و شکوفایی قرار دارد. او تاکید میکند که طبق اساسنامه این صندوق و آییننامه نوآفرین، نهادها و شرکتهای علاقهمند به تاسیس صندوقهای پژوهش و فناوری میتوانند با تامین حداقلی از منابع و داشتن شرایطی مانند اینکه ۵۰ درصد سهمشان را شرکایی بخش خصوصی تشکیل دادهاند، برای راهاندازی صندوق در این زمینه اقدام کنند.

در نشست خبری معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، بستههای حمایتی این نهاد از اکوسیستم استارتآپی و دانشبنیان کشور نیز تشریح شد. سیاوش ملکیفر بعد از اعلام مراحلی مختلف حمایت صندوق از شرکتهای استارتآپی به حمایت از شتابدهندگان اشاره کرد و گفت: «برای کمک به استقرار شتابدهندههای دانشبنیان که امکان کمک به شرکتهای استارتآپی را دارند تا ۷۰ درصد هزینه رهن آنها را به مدت ۵ سال بدون بهره و وثیقه متقبل میشویم. همچنین تسهیلات کمبهره نیز برای بازسازی فضای استقرار شتابدهندگان اختصاص پیدا میکند

او همچنین به همکاری این صندوق با شهرداری تهران خبر داد و اعلام کرد:‌ «فضاهای گوناگونی در اختیار شهرداری است که میتواند آنها را رایگان یا با تخفیف در اختیار شرکتها قرار دهد از سوی دیگر شتابدهندگان علاقهمند هستند که در مکانهای استقرار پیدا کنند که مشکل کاربری دارند برای نمونه فضای کاربری آن صنعتی است و باید برای حضور شرکتها آماده شود. به همین خاطر در این زمینهها در حال گفتوگو با شهرداریهستیم تا امکان درست کردن فضا برای فعالیت شرکتهای استارتآپی و دانشبنیان و همچنین شتابدهندگان فراهم شود. »

اعطای وام‌‌های بلاعوض ۶۰ میلیون تومانی برای حضور شرکت‌های استارتآپی و دانشبنیان در نمایشگاههای خارجی، ۱۰ میلیون تومانی برای بازدید از نمایشگاههای معتبر بین المللی و  ۴۰ میلیون تومانی برای تقویت پایگاههای صادرات از جمله دیگر حمایتهای صندوق از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپی خواهد بود.

 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه