ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ مرداد

به تازگی در پی انتشار خبری مبنی بر وجود ۵۵۵ هزار کانال تلگرامی، در کنار آن تحلیل‌هایی چون افزایش سرانه‌ی مطالعه ایرانیان صورت گرفت. متن این خبر، از قول پژوهشگاه فضای مجازی کشور بدین شرح است:
«هر کاربر فارسی زبان به طور متوسط ۳۰ هزار مطلب از کانال‌های تلگرام مطالعه کرده است که با فرض صرف حدود یک دقیقه وقت برای هر مطلب، این کانال‌ها منجر به افزایش سرانه‌ی مطالعه به میزان ۵۰۰ ساعت شده‌اند.»
اما نکته‌ی اصلی که در اینجا مطرح می‌گردد آن است که آیا واقعا استفاده از تلگرام و خواندن مطالب انتشار یافته‌ در آن را می‌توان جزئی از روند مطالعه دانست؟
به نظر نگارنده‌ی این مطلب مطالعه و حتی چگونگی خوانش محتوا دارای شرایط و الفبایی است. نه آنکه مطالعه را بخواهیم در چارچوب خاصی بگنجانیم، ابدا، بلکه محتوا هر چه باشد، بایستی سیر تفکر و اندیشه‌ای را به مخاطب ارائه دهد. Telegram، محتوای منتشر شده و حتی شیوه‌ی استفاده از آن را حتی اندکی نیز به مطالعه نزدیک نیستند.
جدا از آنکه خوده Telegram نیز به دلیل نبود سرویس‌های مناسب در حوزه‌های مختلف کشورمان، به ایفای نقش به جای آنان مبادرت کرده و این خود نیز متاسفانه تجربه‌ی درست کاربری به کاربران ارائه نمی‌دهد. برای مثال اگر دسترسی آسان و راحت به سرویس‌هایی چون 9GAG و YouTube برای کاربران ممکن بود، آیا دلیلی بر استفاده از Telegram وجود داشت؟

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه