ایران
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۲۱ ارديبهشت

به گزارش تسنیم، بر اساس پیمایش صورت گرفته، حدود ۶۰ درصد از استارتاپ‌های ICT فعال در کشور عمر کمتر از یک سال داشته‌اند و عمر حدود ۴۰ درصد آن‌ها بیشتر از یک سال بوده است.
چالش‌های محیطی کسب‌وکارهای نوپا مجموعه عواملی هستند که مسیر رشد یک استارتاپ را با موانع جدی روبه‌رو می‌کند.
برخی از این چالش‌ها در نهایت منجر به فروپاشیدن استارتاپ در بلند مدت می‌شود؛ به همین منظور تحلیل وضعیت زیست‌بوم استارتاپی کشور اهمیت بسیاری دارد تا به کمک آن بتوان از این چالش‌ها تا حد امکان دوری کرد.
این مسئله منجر به انجام پژوهش جامعی مبتنی بر روش پیمایش برای شناخت چالش‌های محیطی استارتاپ‌ها در کشور شده که مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا و هسته‌ی پژوهشی نوآوری کسب‌وکارهای دیجیتال دانشگاه تهران در نیمسال دوم سال ۹۵ به انجام آن پرداختند.
جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل ۵۰۰ استارتاپ ثبت شده در پایگاه این مرکز بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی به‌ دست آمده است و با استفاده از فرمول کوکران برای حجم نمونه‌ی آماری تعداد ۲۱۴ نفر از فعالان زیست‌بوم استارتاپی کشور انتخاب شدند.
با توجه به آنکه در حال حاضر این دو پایگاه به‌صورت رسمی اقدام به جمع‌آوری و ثبت اطلاعات استارتاپ‌ها کرده‌اند، می‌توان آن‌ها را نماینده‌ی جامعه‌ی استارتاپی کشور دانست و نتایج این نمونه‌گیری با سطح اطمینان ۹۵ درصد به کل جامعه‌ی استارتاپی کشور تعمیم داد.
در این پیمایش ۱۷۹ نفر مؤسس استارتاپ، ۱۸ نفر عضو تیم استارتاپی و ۱۲ نفر علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌ی استارتاپ‌ها و پنج نفر در سایر نقش‌ها چون مربی، سرمایه‌گذار، شتابدهنده و سیاستگذار مشارکت داشته‌اند.
حدود ۸۴ درصد مشارکت‌کنندگان در این پیمایش مؤسسان استارتاپ‌ها بوده‌اند و سایر بازیگران نقش کمتری ایفا کرده‌اند.
در حالیکه براساس یک پیمایش صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ توسط مؤسسه مشاوره‌ای KPMG که مهم‌ترین بازیگران مؤثر و سهم هر یک از آن‌ها در زیست‌بوم استارتاپی کشورهای توسعه‌ یافته را نشان می‌دهد، شاهد تأثیر بالای شرکت‌های بزرگ در توسعه‌ی زیست‌بوم استارتاپی هستیم که حتی فراتر از نقش مؤسسان استارتاپ‌ها بوده است.
از آنجا که فعالان استارتاپی به صورت فعال در این پیمایش شرکت داشته‌اند، می‌توان انتظار داشت که یکی از انگیزه‌های اصلی مشارکت‌کنندگان تأثیرگذاری بر سیاست‌گذاری دولت در این حوزه و منتفع شدن از نتایج آن برای رفع چالش‌هایشان بوده است.
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مؤسسان استارتاپ‌ها در کشور هم‌اکنون سنگ بنا و مهم‌ترین بازیگر زیست‌بوم استارتاپی کشور و با چالش‌های بیشتری مواجه بوده‌اند؛ بنابراین ضرورت دارد رفع چالش‌های این گروه از فعالان زیست‌بوم در مقطع کنونی مورد توجه جدی سیاستگذاران قرار گیرد.
طبیعی است در صورت رفع چالش‌های موجود بر سر راه مؤسسان استارتاپ‌ها می‌توان انتظار افزایش بلوغ زیست‌بوم استارتاپی کشور و افزایش نقش و مشارکت بیشتر سایر بازیگران این زیست‌بوم را در آینده نزدیک داشت.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه