ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير

به گزارش شرکت مخابرات ایران، در چند سال اخیر جهش عظیمی در تعداد مشتریان متصل و ابزارهای اینترنت اشیا پیش‌بینی شده که به طور مرتب در موردش صحبت می‌شود؛ اما نحوه اتصال این دستگاه‌ها عموما نادیده گرفته می‌شود.
ما تقریبا از سال ۱۹۹۱ میلاادی از سیم‌کارت‌های فیزیکی در تلفن‌ها و دستگاه‌های متصلمان استفاده کرده‌ایم. این سیم‌کارت‌ها کوچک‌تر شده‌اند و هنوز هم از آنها استفاده می‌کنیم؛ اما این سیم‌کارت‌ها دیگر قابلیت این را ندارند که با دنیای متصل و پر از داده‌ها، هم‌گام شوند.
از آنجا که سیم‌کارت‌ها هنوز فیزیکی‌اند، مجبوریم آنها را تولید، ذخیره‌سازی، حمل و مدیریت کنیم. این امر اصطکاک ایجاد می‌کند و بر تجربه مشتری اثر می‌گذارد. بسیاری از بازیکنان در صنعت موبایل از این روش دفاع می‌کنند و به دنبال این هستند که با قیمت‌های گران‌تر و زنجیره‌های تأمین پیچیده‌تر، موقعیت خود را در بازار حفظ کنند. در زمانه‌ای که همکاری متقابل و گشودگی اهمیت بسیاری دارد، روش برخی بازیکنان کلیدی تاسف‌آور است. البته طبیعی است؛ هسته عملکردی بسیاری از سازمان‌های بزرگ در اکوسیستم موبایل، محافظت از هر چیزی است که سازمان تا آن لحظه دارد.
سیم‌کارت‌های الکترونیکی (eSIM) در بسیاری از شرکت‌ها، تهدید قلمداد می‌شوند، چون جدیدند. این سیم‌کارت‌ها انعطاف، انتخاب، سهولت استفاده را فراهم می‌آورند؛ اما در عین حال، یک مشکل وجود دارد: اگر بازیکنان صنعت بخواهند جنبه‌های مثبت این نوآوری جدید را محدود سازند، همه با مشکل مواجه خواهند شد.
تقاضای دستگاه‌های متصل، سریع‌تر و باهوش‌تر همچنان ادامه دارد و مشتریان به بهترین گزینه‌های اتصال وابسته‌اند؛ اما سیم‌کارت‌های معمولی برخلاف eSIM که در سراسر زنجیره تأمین اتصال قرار دارد و می‌تواند انعطاف و آزادی بیشتری را برای مشتریان فراهم آورد، محدود به شبکه اپراتورند.
با توجه به شتاب توسعه و وضعیت استفاده از دستگاه‌های متصل، GSMA پیش‌بینی می‌کند که از سال ۲۰۲۴ حدود هفت میلیارد eSIM در دستگاه‌های اینترنت اشیای جهان، فعال و به احتمال زیاد، مسیر پیش طی خواهد شد:
سیم‌کارت‌های قدیمی ناپدید می‌شوند: داخل دستگاه‌ها فضایی برای ویژگی‌ها و باتری‌های بهتر در نظر گرفته می‌شود؛ این امر باعث توسعه بیشتر دستگاه‌هایی می‌شود که فقط با eSIM فعال می‌شوند.
همه‌چیز دیجیتالی می‌شود: ما همه شاهد از بین رفتن دی‌وی‌دی‌ها و پررنگ‌تر شدن نتفلیکس یا حذف سی‌دی‌ها و حضور اسپاتیفای و همچنین جایگزینی بازی‌های آنلاین به جای نوارها و دی‌وی‌دی‌های بازی‌ها بوده‌ایم. همچنین عدم استفاده از پول نقد را تجربه کرده‌ایم. روزنامه‌ها آنلاین شده‌اند و نرم‌افزارها دیر به شکل قبل در فروشگاه‌ها خریداری نمی‌شوند. هرقدر زمان بیشتر می‌گذارد، تعداد مشتریانی که از طریق کانال‌های دیجیتالی با ارائه‌دهندگان خدمات خود ارتباط دارند، افزایش می‌یابد. این امر نشان می‌دهد چقدر eSIM می‌تواند در این فضا مفید باشد و در کنار همه مزیت‌ها، با حضور خود سی هزار تن سیم‌کارت پلاستیکی تولیدشده در جهان (در هر سال) را کاهش دهد.
زنجیره تأمین اینترنت اشیا، جهانی است: هنگامی که تولیدکننده هیچ دانشی در مورد مقصدی ندارد که دستگاه در آن استفاده خواهد شد، انتخاب سیم‌کارت برای دستگاه‌ها مقرون به صرفه و ممکن نیست. با توجه به پیش‌بینی ۴ میلیارد اتصال اینترنت اشیای سلولی در جهان در سال ۲۰۲۴، سیم‌کارت‌های الکترونیکی یکپارچه، تصمیم‌گیری را تسهیل می‌کند.
امنیت داده غیر قابل مذاکره است: سازوکار مورد اعتماد در مورد ارسال و انتقال و دریافت داده‌ها در دستگاه‌های متصل، بسیار ضروری است و در بسیاری از موارد، جزء مسئولیت رگولاتوری قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود ۲۵ میلیارد اتصال IoT (سلولی و غیرسلولی) در جهان تا سال ۲۰۲۵ ایجاد خواهد شد که نیاز به امنیت بیشتر دارد و بسیاری از آنها باید سراغ eSIM بروند تا اطمینان یابند داده‌ها تحت محافظت است.
بهترین اتصال ممکن: هرچند بیست درصد از هزینه‌های دستگاه‌های اینترنت اشیا مستقیما مربوط به اتصال است، ۸۰ درصد از مشکلاتی که در این دستگاه‌ها پیش می‌آید، به اتصال شبکه ربط دارد. ارائه‌دهندگان eSIM انعطاف بیشتری را فراهم می‌آورد و باعث می‌شود گزینه‌های اتصال متفاوتی وجود داشته باشند.
سیم‌کارت 5G، تغییری بزرگ: به گزارش GSMA، فناوری ۵G تا سال ۲۰۲۵، ۱۵ درصد از اتصالات جهانی موبایل را در بر خواهد گرفت. بسیاری از دستگاه‌ها برای استفاده کامل از مزیت‌های فناوری 5G به سیم‌کارت‌های جدید نیاز دارند. به این ترتیب، eSIM در فرایند تعویض سیم‌کارت‌ها، رشد بیشتری خواهد داشت و بیشتر پشتیبانی و استفاده خواهد شد.
همان‌طور که شش مورد بالا نشان می‌دهند، هرسال شاهد افزایش بیشتر فعال‌سازی‌های eSIM خواهیم بود. این فناوری باعث می‌شود هم‌گام با جهان پیرامونمان به سمت آینده پیش برویم.
میلیاردها دستگاه‌ که eSIM در آنها فعال خواهد شد، امنیت اتصال و داده ما را حفظ خواهند کرد و میلیاردها دستگاه اینترنت اشیا از گستردگی شبکه‌های موبایل بهره خواهند برد و میلیاردها دستگاه ۵G از پیشرفت‌ها در حوزه محاسبات موبایلی، سرگرمی، بهداشت و درمان و هوش مصنوعی پشتیبانی خواهند کرد. ما در آستانه تغییری بزرگ در نحوه اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌های موبایل و سیم‌کارت‌ها قرار داریم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه