محبوب ترین ها
تکنولوژی
الناز فرجی۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۰ مهر

یک تیم اسرائیلی اولین تیمی بوده که یک قرارداد پرتاب معتبر به عنوان بخشی از goggle lunar xprize بسته است . برای بردن در رقابت، تیم ها با سرمایه های خصوصی باید یک ربات جستجوگر را تا 31 دسامبر 2017 بر ماه فرود بیاورند . تلاش های مربوط به ماه spaleIL اولین ماموریت خصوصی به ماه خواهد بود؛ همینطور اولین تلاش اسرائیل . xprize مربوط به ماه 30 میلیون دلاری گوگل در سال 2007 را اندازی شد . با بستن یک قرارداد معتبر تا دسامبر 2015 . spaceIL این رقابت را برای تیم های دیگر باز گذاشته که تا پایان 2016 فرصت دارند تا همین کار را بکنند . زمانی که ربات تیمی با امنیت روی سطح ماه بنشیند ، باید تا فاصله ی حداقل 500 متری بگردد و ویدوی اچ دی و عکس به زمین مخابره کند .
space IL میگوید که قادر به امضای توافق پرتاب به دنبال دور بعدی جمع کردن سرمایه به رهبری دو شرکت کننده ی اصلی دکتر میریام و شلدون جی ادلسون و سازمان موریس کان اند و رئیس کمپانی اران پرایومن ، میگوید این حرکت به دنبال چند پروژه ی جمع آوری سرمایه ی بزرگ و طرح مهندسی بدست آمده در سال گذشته است . پرایومن میگوید: " تنها سه کشور به آرامی یک راور را روی سطح ماه فرود آورده اند : آمریکا، شوروی سابق و چین . حالا ملت کوچک اسرائیل هم به این لیست خاص اضافه میشود و این وعده دهنده است."

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۰ مهر

ما از طریق تجاربمان در ماه میدانیم که لباس های eva متحمل فرسایش زیاد و پاره شدن در طول ماموریت میشوند ، و با ماموربیت بعدی ناسا به مریخ که خیلی بر آن مصر است، نسل بعدی لباس های فضانوردی به معنی واقعی کلمه نابود میشوند . در تلاشی برای اینکه بفهمند چطور عمل کنند ، ناسا رقابتی را اعلام کرده که در آن بتواند ایده های آزمایش مقاومت جنس ها با پتانسیل استفاده در نسل بعدی لباس های فضایی را بدست آورد. لباس های فضایی کنونی برای چرخش زمین کم طراحی شده اند یعنی در حالیکه در مقابل کمی خسارت مقاوم اند ولی آنقدر سخت و قوی نیستند که گیجی بیشتر را تحمل کنند. در ماموریت های مااه در طول دوره ی آپولو، فرمانده ی آپولو 12 ، چالرز کندرد خسارت ها و سایش های زیادی را بعد از هشت ساعت از فعالیت eva گزارش داد ، که به جنس بیرونی چکمه هایش نفوذ کرده بود و روی تنظیمات دماییشان اثر گذاشته بود.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۹ مهر

روش های فعلی کشف پادتن هایی که بیماری اچ آی وی را نشان میدهند به طرز دردناکی آهسته و کند اند . با این حال یک ماشین نانوی جدید DNA طراحی شده توسط تیم بین المللی محققان ( و سرمایه گذاری شده توسط سازمان خیریه ی بیل و ملیندا ) میتواند این پروسه را به چند دقیقه کاهش دهد . این نانوماشین بر پایه ی دی ان ای طراحی و ترکیب شده است تا پادتنی خاص و مورد هدف را تشخیص داده و به آن بچسبد .حتی در نمونه های غلیظ و پیچیده مانند خون . زمانیکه این ماشین ها با پادتن مورد نظر ترکیب شوند ، این ملحق شدن باعث تغییرات ساختاری میشود که باعث امید است . آزمایشی که نیازمند ساعت ها کار دقیق ، پیچیده و گران بود حالا 5 دقیقه وقت میگیرد. و هر چه زودتر دکتر ها از این بیماری آگاه شوند، زودتر درمانش را آغاز میکنند . به علاوه این ماشین های نانو میتوانند به آسانی طوری طراحی شوند که پادتن های مختلفی را تشخصی دهند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۳:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر

حالا که اپل با روند تغییر پذیر "لپ تاپ ننامیدش " با ipad pro وارد عمل شده، مایکروسافت به surface pro ویژگی های بیشتری میدهد . رقابت تولید گری خیلی تنگاتنگ است . surface pro 4 یک پردازشگر مستقیم برای pro3 است، یعنی کاملا جایگزین لپ تاپ است، با پردازشگری قوی و با قالبلیت . ( این در مورد surface 3 کمتر صدق میکند، مایکروسافت ارزان تر، نازک تر و آهسته تر است . ) .
این ویژگی ها شامل 16 گیگ رم از ذخیره ی یک ترابایتی ، دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی و یک trackpad بزرگتر در قسمت کیبرد است . این یک تغییر خوب است ، من همیشه trackpad را پس اندیشه ی کیبرد های surface میافتم .
ولی قسمت داخلی در surface جدید زیاد هیجان انگیز نیست: میتواند دلیلش قسمت های گودی باشند که دیگر وجود ندارند . pro4 صفحه نمایشی 12.3 اینچی دارد ولی اندازه ی نسخه ی قبلی 12 اینچی اش است . در حالیکه چیزهای آب رفته اند ، بیایید راجع به بدنه اش صحبت کنیم : به لطف سیستم خنک کننده ی جدید ، کمی نازک تر است : 8.4 mm در مقابل 9.1 mm برای pro3 . رزولوشن صفحه 267 ppi است که دقیقا 3 پیکسل در اینچ بیشتر از ipad pro است. همچنین شیشه ی gorilla در بین تبلت ها نازک ترین گزینه است . با 0.4 اینچ . شیشه ی نازک تر تقریبا همیشه یک چیز خوب است . چون هرچه نازک تر باشد ، تجربه ی لمس و خودکار دیجیتالی بهتر خواهد بود .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر

همینطور که سفینه ی فضایی و ماموریت های سیاره ای بزرگ میشوند، سپر های حرارتی هم واقعا خیلی بزرگ میشوند . برای جلوگیری از موقعیتی که در آن سپر حرارتی آنقدر بزرگ شود که دیگر به هیچ پرتاب کننده ای نخورد، مرکز تحقیقاتی آمس ناسا در کالیفرنیا شروع به توسعه ی تکنولوژی سپر حرارتی جا دهنده ی انطباقی (adept ) کردند، که از پارچه ی کربن فیبر استفاده میکند و میتواند مانند یک چتر تا شود . این سپر حرارتی پارچه ای اخیرا آزمایش هایش در شبیه سازی اتمسفر مریخ تمام شده است . تا به حال ، سپر های حرارتی بیشتر از پلاستیک فنولیک ساخته شده اند که از سفینه های فضایی در مقابل سایش اتمسفر حفاظت میکنند . زمانیکه سپر داغ میشود، لایه های پلاستیک سوخته و قبل از اینکه گرما به بار برسد آن را میبرند . شکل بشقابی اش مانند ترمزی عمل میکند که سرعت سفینه را از سرعت های مافوق صوتی پایین آورده و چون سپر های برنامه ی آپولو تشکیلات ارودینامیکی دارد، پس میتوانند تا حدی هدایت شوند .

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر

عنکبوت ها معمولا بدون برنامه از لبه ها نمیپرند . خیلی از گونه های عنکبوت های جهنده ( salticidae ) خودشان را به یک تار نخ مانند وصل میکنند که مانند بند ایمنی عمل میکند . محققان در دانشگاه cape town در آفریقای جنوبی به عنکبوت روبوتیکشان همچین توانایی داده اند .
این ربات که leap( وسیله ی خودکار مجهز به بند) نام دارد بیشتر از قطعه های lego با قرقره ای از بند نایلونی برای امنیتش ساخته شده است . زمانی که روبات می افتد، با استفاده از یک موتور DC با تنش باز شدن بند هماهنگ میشود . با اضافه کردن یا کم کردن سنگینی اش بر روی بند، leap میتواند راه پروازش را تغییر دهد . این هنوز برای کنترل کردن چرخش یا بالا و پایین رفتن اش جواب نمیدهد اما تیم تحقیق امیدوار است تا این مشکلات را در آینده حل کرده و رباتی بسازد تا بتواند از بلندی بپرد و روی پاهایش فرود بیاید.

ادامه مطلب
تکنولوژی
الناز فرجی۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۶ مهر

در دنیای آمیخته با تکنولوژی امروز ، دستیار امور اجرایی امروز، مدیر ؟ آینده خواهند بود . امروزه در need.co.uk شاهد مسئولیت ها و اصطلاحاتی هستیم که شاید تا 5 سال اخیر حتی وجود هم داشتند. و در حالیکه سر آشپز های متخصص در چاپ سه بعدی و تحلیل کننده های ترافیک هواپیما های بدون سرنشین شغل هایی نیستند که همه جا باشند ، با این حال هنوز هم عناوین شغلی زیادی وجود دارد که در ما شک بر می انگیزند و ایده ای در موردشان نداریم . از شغل هایی در مورد استقامت گرفته تا حرفه هایی که روی تکنولوژی های مربوط به آینده مثل روبوتیک کار میکنند ، واضح است که تکنولوژی مدرن تاثیر بزرگی بر چشم انداز شغلی زمان حال دارد .
در بخش زیر 10 شغل مربوط به تکنولوژی آمده است که احتمالا اصلا نمیدانستید وجود دارند
مشاغلی برای دنیایی بر پایه ی تکنولوژی
تکنولوژی های جدید - فکرش را بکنید : هواپیما های بدون سرنشین ، روبوتیک و واقعیت مجازی - فرصت های بیشماری برای گروه های بیزینس فراهم میکنند تا بر روی تخصص و شتاب تمرکز کنند . مشاغل زیر همه نمایانگر زیاد شدن حرفه هاست .
خلبان هواپیماهای کنترل از راه دور مجوز دار

ادامه مطلب
تکنولوژی
مصطفی طبری۶:۵۷ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۵ مهر

Robobees یا زنبورهای روباتیک محققان دانشگاه هاروارد به عنوان پهبادهایی چابک با ابعاد یک گیره کاغذ شناخته می شوند که قادرند در هوای آرام بصورت پایدار پرواز کرده و همانند یک زنبور واقعی، فرود بیایند.
اما این محققین به زنبورهای مذکور قابلیتی را اضافه کرده اند که حتی حشرات در دنیای طبیعی نیز از آن بی بهره هستند. این قابلیت امکان پرواز در زیر آب را به این زنبورها می دهد. برای انجام این کار، زنبور روباتیک سرعت بال زدن خود را از 120 هرتز (در هوا) به 9 هرتز کاهش می دهد. این قابلیت خود به تنهایی سبب تمایز کامل این زنبورها از سایر پهبادها می شود، اما هدف این محققین این است که روبات های هوشمند و خودکاری بسازند که کارهایی مانند امداد و نجات یا سایر فعالیت های مفید را انجام دهند.
هنوز مشکلاتی وجود دارند که از این جمله می توان به عدم وجود باتری های کوچک و به اندازه کافی قدرتمند که امکان پرواز طولانی را به این روبات بدهد، اشاره نمود. بطور کلی هر چه یک پهباد کوچکتر شود مدت زمان پرواز آن نیز کاهش پیدا می کند و Robobees هاروارد نیز با وزن 100 میلی گرمی خود واقعاً کوچک است.

ادامه مطلب