محبوب ترین ها
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

محققان هلندی برای نخستین بار سه گره کوانتومی را به یکدیگر متصل کردند و یک شبکه مبتنی بر تداخل کوانتومی به وجود آوردند که زمینه ساز اینترنت کوانتومی است.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۸:۰ - ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

به گزارش دیجیاتو، ایلان ماسک در توییت جدیدی وعده داده که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ادامه سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل حمل‌پذیر می‌شود تا کاربران بتوانند در کاروان‌ها یا کامیون‌ها از این سرویس استفاده کنند. مدیرعامل اسپیس ایکس می‌گوید برای انجام این کار لازم است چند ماهواره دیگر به مدار فرستاده شود و چند آپدیت روی سیستم استارلینک صورت بگیرد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

به گزارش دیجیاتو، هلیکوپتر «نبوغ» ناسا قرار بود امروز بر فراز سیاره سرخ به پرواز دربیاید، اما برای مشاهده این اتفاق تاریخی هنوز باید منتظر بمانیم، چون ناسا اعلام کرده که پس از آزمایش اولیه در تاریخ ۲۰ فروردین به این نتیجه رسیده که پرواز اصلی «نبوغ» را تا تاریخ ۲۵ فروردین به تعویق بیندازد.
ناسا می‌گوید در آزمایشی که ۲۲ فروردین انجام شد، فرآیند تست به دلیل هشدار انقضای تایمر «واچ‌داگ» زودتر از انتظار به پایان رسید، با این حال «نبوغ» هم‌اکنون سالم و صحیح است. تایمر واچ‌داگ بر فرمان‌های اجرایی هلیکوپتر نظارت می‌کند و در صورت مشاهده هر گونه مشکل آن را به اطلاع سیستم می‌رساند. این تایمر به «نبوغ» کمک می‌کند تا در شرایط بحرانی در امان بماند. در این میان، ناسا سعی دارد متوجه شود که دقیقا چه مشکلی برای این هلیکوپتر به وجود آمده و از وقوع آن در پروازهای بعدی جلوگیری کند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۷:۰ - ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

به گزارش دیجیاتو، باتری‌های لیتیوم یونی قابل شارژ در تمام دستگاه‌ها از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپ‌تاپ‌ها و ایربادها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود پژوهشگران روی فناوری‌های جدیدی کار می‌کنند و حالا موفق به توسعه باتری جدیدی با سرعت شارژ بسیار بالاتر شده‌اند.
باتری‌های لیتیوم یونی با وجود کاربردهای فراوان، یک فناوری کامل محسوب نمی‌شوند و مشکلات زیادی دارند. برای مثال عمر مفید این باتری‌ها با گذر زمان و استفاده کاهش پیدا می‌کند و وجود نقص در سلول‌های باتری می‌تواند منجر به افزایش دما و حتی انفجار دستگاه شود.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۵:۰ - ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

چندی پیش ناسا اعلام کرد که تلسکوپ هابل به دلیل وجود خطای نرم‌افزاری بار دیگر به حالت ایمن بازگشته است. سیستم‌های علمی تلسکوپ به هیچ وجه تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفتند و عادی کار می‌کردند.
با همه‌ی این‌ها در حالی که تیم ماموریت روی زمین در حال رفع مشکل تلسکوپ بودند، تمام عملیات‌های علمی به تعلیق درآمدند؛ اما آژانس هیچ جزئیاتی مبنی بر معرفی عاملی برای وجود این اختلال و یا اینکه چه راهکارهایی برای رفع آن پیش گرفتند را منتشر نکرده است.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

به نوشته‌ی روزنامه ایران، شرکت مایکروسافت که از آن به‌عنوان غول فناوری جهان یاد می‌کنند این هفته از انعقاد قراردادی خبر داد تا به موجب آن ارتش امریکا را مدرن‌سازی کند و نسل جدید فناوری‌های هوشمند و واقعیت افزوده را در اختیار سربازان بگذارد.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۴۰۰ جمعه ۲۰ فروردين

اسپیس‌ایکس گروهی دیگر از ماهواره‌های استارلینک را بعد از ظهر روز چهارشنبه (۱۸ فروردین) به فضا ارسال کرد و تعداد ماهواره‌های در حال گردش در مدار زمین را به ۱۴۴۳ عدد رساند.

ادامه مطلب
تکنولوژی
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، پرواز آزمایشی جنگنده تعمیر شده با استفاده از این قطعات با موفقیت بر فراز کارخانه شرکت ساب در سوئد در تاریخ ۱۹ مارس سال ۲۰۲۱ انجام شد.

ادامه مطلب