ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ جمعه ۱ تير

این روزها خبری در فضای مجازی انتشار یافته است مبنی بر اینکه «تلفن همراه در لیست کالاهای لوکس قرار گرفته و ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تلفن همراه اختصاص نمی‌یابد.»
فعالان بازار فاوا معتقد هستند: اگر این خبر به واقعیت بپیوندد شوکی دیگر به بازار تلفن همراه وارد می‌شود و قیمت‌ها ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. ابراهیم درستی رئیس اتحادیه‌ی موبایل و لوازم صوتی و تصویری با تأیید این خبر گفت: دولت تا ۱۵ روز آینده نتیجه‌ی نهایی را درباره‌ی اینکه چه نوع ارزی به واردات تلفن همراه تخصیص خواهد یافت اعلام می‌کند. در راستای نامشخص بودن ارز اختصاص یافته به واردات تلفن همراه، روزنامه «ایران» به سراغ فعالان، واردکنندگان و مسئولان اتحادیه‌ی واردکنندگان و انجمن موبایل رفته و نظر آن‌ها را درباره‌ی صحت و سقم این خبر پرسیده است و اینکه آیا واقعاً تلفن همراه کالای لوکس محسوب می‌شود و برای کنترل بازار تلفن همراه چه باید کرد؟
رئیس اتحادیه‌ی موبایل و لوازم صوتی و تصویری با تأیید این خبر که تلفن همراه جزء لیست کالاهای لوکس قرار گرفته و قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن اختصاص نیابد به «ایران» گفت: در پی این موضوع عصر روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور مسئولان دولتی از جمله محمد نهاوندیان معاون اقتصادی ریاست جمهوری و کارشناسان و فعالان تلفن همراه برگزار شد. در این جلسه کارشناسان و فعالان حوزه‌ی تلفن همراه نظرات خود را اعلام کردند از این‌ رو مقرر شد دولت تا ۱۵ روز آینده نتیجه‌ی نهایی را درباره‌ی اینکه چه نوع ارزی به واردات تلفن همراه تخصیص خواهد یافت، اعلام کند.
ابراهیم درستی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان دولتی پذیرفتند که تلفن همراه جزء کالاهای ضروری مردم است، گفت: کارشناسان در این جلسه اعلام کردند که تلفن همراه جزء کالاهای اساسی مردم محسوب می‌شود و وارد سبد خانوار شده است، چراکه هر فردی چند تلفن همراه دارد و نمی‌توان این کالا را از مردم جدا کرد. مردم بر مبنای قیمت این کالا که از ۱۰۰ هزار تا چند میلیون تومان است، تلفن همراه مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر که آیا در این جلسه مشخص شد که چه نوع ارزی به واردات تلفن همراه اختصاص خواهد یافت، گفت: قرار شد که برای واردات تلفن همراه ارزی را اختصاص دهند ولی اینکه چه نوع ارزی اختصاص خواهد یافت را دولت تا دو هفته‌ی آینده به‌ صورت رسمی اعلام می‌کند. رئیس اتحادیه‌ی واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی نیز با بیان اینکه شنیده‌های ما حاکی از آن است که قرار است از طریق سامانه‌ی «سماصا» دلار ۶۵۰۰ تومانی برای واردات تلفن همراه اختصاص یابد، به «ایران» گفت: اگر این اتفاق رخ دهد و این تصمیم عملی شود، قیمت تلفن همراه ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. صفار با انتقاد از قرار گرفتن تلفن همراه در لیست کالاهای لوکس افزود: چطور مسئولان می‌گویند که تلفن همراه جزء کالاهای ضروری نیست در حالیکه یک لحظه نمی‌توانند این دستگاه را از خود دور کنند بنابراین از نگاه من تلفن همراه جزو سبد خانوار محسوب می‌شود پس امیدوارم مسئولان نگرش خود را درباره‌ی لوکس بودن تلفن همراه تغییر دهند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه