گوناگون
سارا محمد علیئی۴:۳۰ - ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

کارشناسان دریافته اند که بسته به نوع رسانه، افراد درک متفاوتی از اطلاعات خواهند داشت. با توجه به مقاله ای در وب سایت کالج دارتموث، دانشمندان می گویند؛ هنگامی که افراد از روی صفحه نمایش متنی را می خوانند، بیشتر از متن چاپ شده بر روی صفحه کاغذی بزرگ به جزئیات دقت می کنند.

تفاوت در سطوح انتزاع

محققان کالج دارتموث با همکاری متخصصینی از دانشگاه کارنگی ملون، درصدد پاسخی برای این سوال هستند: آیا نوع رسانه ها (چاپی یا دیجیتال) در درک مفهوم شناختی تاثیر دارد یا خیر؟
با کشف این مفهوم توصیف سطح انتزاع مغز انسان در تفسیر رویداد ها و حوادث مشخص خواهد شد.

آزمایش

جهت انجام این مطالعه محققان چندین آزمایش برای ارزیابی سرعت تصمیم گیری و عمق درک متن بر روی 60 تا 119 داوطلب در  رده سنی 20 تا 24 سال انجام دادند.
در این آزمایش، افراد به دو گروه مساوی تقسیم شدند، به گروه اول متنی چاپ شده بر روی کاغذ و گروه دوم فایل PDF همان متن داده شد. کاربرانی که متن چاپی را مطالعه کردند بهتر از پس سوالات آزمون منطقی برآمدند.سطح پاسخ های صحیح این گروه نسبت به گروهی که از صفحه نمایش خوانده بودند 66٪ در برابر 48٪ بود.
از طرف دیگر، درصد پاسخ صحیح درسوالاتی که مربوط به جزئیات متن بود، گروهی که فایل PDF را خوانده بودند نسبت به گروه اول برابر 73٪به 58 درصد بود.
در میان سوالات گزینه ای بود که افراد می بایست از میان 4 مدل ماشین در متن با ویژگی های معرفی شده یکی را انتخاب می کردند ( تصویر اتومبیل ها نشان داده شده بود) 66 درصد از داوطلبان نسخه چاپی موفق به انتخاب گزینه درست شدند این میزان در گروه نسخه الکترونیکی معادل 43٪ بود.
در مرحله بعدی آزمون سخت تر شد برای گروهی قطعات خودرو به صورت انتزاعی نشان داده شد و به گروه دیگر جدولی از قطعات به کار رفته در خودرو داده شد .پس از پرسش در مورد قطعات خودرو، گروه اول 43 درصد و گروه دو 30 درصد پاسخ صحیح داده بودند.
مری فلاناگان از کالج دارتموث اشاره می کند؛ امروزه دستگاه های دیجیتال تاثیر قابل توجهی بر روی توانایی های شناختی افراد گذاشته است.
نتایج تجربی نشان داد، که جزئیات در هنگام خواندن از روی صفحه نمایش در مقایسه با نسخه های چاپی بهتر به خاطر سپرده می شود.

برچسب هاReading perception
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Need for Speed Reboot سال آینده با کلی هیجان و امکانات جدید منتشر می شود