موبایل و تبلت
الناز فرجی۱۱:۰ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۳ شهريور

بررسی

"اندروید جدید مانند قبل نیست" چنین دیدگاهی تازگی به نظر من به عنوان ناظر طولانی مدت بازار محصولات الکترونیک رسیده است. اشاره ی او بطور خاص به رده ی جدید تولید کنندگان از قبیل OnePlus  Xiaomi,که امیدوار (و همچنین دارای این قابلیت) به فروش محصولاتی قابل مقایسه با سامسونگ و اچ تی سی در سطح جهانی اما در مقیاس بسیار کوچکتر هستند است.
زمنیه ی این نظر معرفی گلکسی نوت 5 توسط سامسونگ و گلکسی اس 6 اج+ توسط سامسونگ بود. دستگاهایی که کم و بیش بزرگتر از گلکسی اس 6 و گلکسی اس 6 اج که قبلتر در همین سال به بازار آمدند هستند که با وجود تحسین بسیار نتوانستند سهم بازار از دست رفته ی سامسونگ را احیا کنند.
موضوعی که در پس این ماجرا خودنمایی می کند : با وجود بازیگرانی با سخت افزاری توانمند و با قیمتی اینچنین پایین ایا واقعا آینده ای برای تولیدکنندگان اصلی محصولات اندرویدی یعنی سامسونگ، اچ تی سی، و ال¬جی وجود دارد؟
این مسئله زوایای دیگری نیز دارد، بیشتر بنظر می رسد که شرایط واقعی دنیا را در چندین سال گذشته نشان می دهد : سامسونگ و اچ تی سی الالخصوص با کاهش شدید درآمد رو به رو بوده اند. (و کوچک شدن بازار در خصوص شرکت اچ تی سی که کاملا وابسته به محصولات مرتبط به تلفن همراه است) در حالی که شرکت های چینی مانند  Xiaomi ،  Huawei به پیشروی خود در بازار های بین المللی ادامه دادند.


بررسی بیشتر

هرچند اگر تولیدکنندگان اصلی را کمی از نزدیکتر بررسی کنیم، امید برای این رهبران صنعتی به طورکلی از بین نرفته است. که این مرتبط به تجارب اولیه از طبیعت بازار گوشی های هوشمند است.
به این مفهوم، گوشی ها رنگین کمانی از قطعات مختلف هستند. این واقعیت دارد که این روزها نسبتا قطعات کلیدی و مونتاژ یک دستگاه در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگرند، حداقل روی کاغد، ولی گوشی ها نه برای هیچ طراحی و نه برای هیچ ارزه می شوند. و تبلیغات گسترده ای از سوی تولیدکنندگان به کار برده می شود (یا باید به کار برده شود) تا بتوانند حداکثر قیمتی را که انتظار دارند اجرایی کنند . اپل را برای نمونه در نظر بگیرید، یک کمپانی که به ندرت محصولی درحد یک شرکت نوآور پیشرو ارزه می¬کند. ولی علی رغم بی میلی به انتشار مشخصات واقعی آی-فون، سرعت پردازش، رم و غیره معمولا با مشتریان پروپاقرص و مشتاق شناخته می شود. موفق ترین تولیدکننده ی گوشی های هوشمند در دنیاست.
چرا؟ دلیلش نمی تواند استیو جابز باشد، چرا که شرکت سالها بعد از درگذشت وی توانایی در اختیار داشتن بزرگترین بخش بازار را داشت. بعضی تحلیلگران به شما خواهند گفت که طراحی، توجه زیاد به جزییات و خوشدستی این گوشی¬ها چنین موفقیت جهانی را رقم زده است.
درحالی که طراحی بخشی از جواب است، من قادر به باور این مطلب نیستم که کارشناسانی که به محیط کامل و انحصاری اپل -iTunes, App Store, iBooks و غیره تاکید می کنند. اطمینان به اینکه هر دستگاه به گونه ای منحصر به فرد عمل می کند. این در جهانی که سخت افزار تکه تکه و نرم افزار و خدمات مربوط به موبایل وجود دارد یک مفهوم قدرتمند است، که به نظر می¬رسد می¬تواند پاسخگوی گستره  بزرگی از مشتریان باشد که نمی خواهند برای استفاده ی بیشتر از نرم افزارهای کاربردی تبدیل به خوره های گوشی شوند.
گوگل این مفهوم را دریافته و به همین خاطر است که برای کاهش بی دقتی که در پلتفرمی با صدها تولیدکننده ی متفاوت معمول است اقدام به مدیریت خرد در play store  و محیط اندروید کرده است. امروزه هنوزر خریدن یک دستگاه اندرویدی به هماهنگی یک دستگاه ساخت اپل نیست در عین حال در مجموع در گستره ی بزرگی از بازار تلفن همراه مقرون به صرفه است. 


سلاح مخفی سامسونگ

سامسونگ اغلب به نوعی در این میل برای رسیدن به سطح انحصاری و ممتاز اپل که کاملا طبیعی جلوه می کند نامناسب عمل کرده، با این حال همچنان نقطه ی قوتی دارد  هرچند هرگز درست بازاریابی نشده  سلاحی که در توپخانه دارد: تکنولوژی همواره پیشتاز و برتر.
به عنوان نمونه گلکسی اس 6 اج حداقل سه رونمایی تکنولوژیکی مهم بود که فقط و فقط مختص ساسونگ است:
- تمام سیستمهای مهم برروی چیپ جدید ساخت خود سامسونگ به نام Exynos 7420 سوار بود (که بسیار بهتر از سالهایی می نمود که از چیپ های کوالکام استفاده می کرد).
- صفحه نمایش امولد که کیفیت نمایش عکس و طراحی بی نظیری ارائه می داد.
- حافظه ی UFS2.0 که سرعت عملکرد بیشتری را ارائه می کرد.

اینها همه واقعی اند برتری محسوس در بازار رقابت، امکاناتی که مسلما در Xiaomi  نخواهید یافت چرا که سامسونگ رقبا را تحلیل کرده و از بهترین تکنولوژی های انها برای گوشی های هوشمند خود استفاده می کند. اگر چیزی غیر از تبلیغات چندین میلیون دلاری برای این این محصولات بود، بازاریابی شرکت می توانست مسلما هدف بخشی از انتقادها برای جایگاه ناامید کننده در بازار باشد، بجای تمسخر روز افزون کمپین "چیز بزرگ بعدی" به من بگویید چرا این تلفنها اینقدر بزرگ هستند  صفحه ی نمایش  یا قضیه چیز دیگریست؟


مشتریانی که بیشتر می خواهند

اچ تی سی نیز مشکلات مشابهی در بازار دارد، درحالی که درصدد است تا در صدر دستاوردهایت کنولوژیک و طراحی باقی بماند (حداقل در حد خود، و بدون توانایی در غلبه بر رقیب هموطن خود یعنی سامسونگ) که تلاش می کند با تکیه بر قدرت ستارگان شرکت هاتی فیلمسازی مارا به خرید ترقیب کند. این یک استراتژی (خوشبختانه از دور خارج شده) است که تسلیم خریداران دانای روزافزون درباره ی توقعات از یک گوشی هوشمند شد.
احمقانه است که سعی در عیب یابی تمامی مسائلی که این تولیدکنندگان اصلی با آنها دست به گریبانند تا در بازار بی رحم و کشنده ی امروزی تلفن های همراه شود  و توانمند باقی بمانند داشته باشیم. ولی باور نمی کنم که هر مشتری آنقدر به قیمت توجه می کند که یک برچسب قیمت کم ولیست  ویژگی های قابل توجه تمام چیزی است که میل به خرید در هرکسی را بوجود می آورد.
همانگونه که مردم هزاران دلار به امریکن اکسپرس در سال به عنوان امتیاز و قدرت خرید در ازای در اخیتار گرفتن یک کارت سیاه خواهند پرداخت، بسیاری از مشتریان بابصیرت که ورای لیست مشخصات را در هنگام انتخاب یک گوشی هوشمند درنظر می گیرند. اپل ثابت کرده که تعداد بسیار زیادی از این افراد وجود دارند که خواسته های خود را در بسیاری از مشهودات و نه فقط در مورد قیمت به چالش می کشند.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

چگونه به اشتراک گذاری خانوادگی را در آی فون، آی پد و مک قرار دهید