کسب‌وکار
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت

جنبه‌ای منفی روش نامتعارف اولین عرضه‌ی عمومی سهام اسپاتیفای در اوایل سال جاری احتمالا درس‌هایی داشته باشد. پس از چندین هفته آرامش نسبی، این شرکت شاهد افت قیمت سهام خود بود و در همین حال سرمایه‌گذاران نگران نتایج به دست آمده از اولین گزارش درآمدی اسپاتیفای به عنوان شرکتی عمومی بودند.
چرا این اتفاق افتاد؟ خوب، گفتن آن کمی سخت است. با اجتناب از راه و رسوم سنتی بانک‌های سرمایه‌گذاری در جهت ارائه‌ی مستقیم سهام، اسپاتیفای توانست مقادیری پول ذخیره کند. بر طبق گزارش Zacks، از طرفی هم اسپاتیفای موفق به جلب نظر تحلیلگران وال‌استریت نشد، به جز در چند مورد محدود.
این بدان معناست که در حالیکه در این زمینه اجماع نظر وجود داشت، تحلیلگران معیارهایی بسیار متفاوت ارائه کردند. پس، بدون وجود هیچ راهنمایی، سرمایه‌گذاران نتیجه‌گیری‌های خودشان را درباره‌ی اعداد و ارقام گفته شده‌ی اسپاتیفای داشتند.
نتایج اسپاتیفای به نظر عمدتا هم راستا با چیزی است که هیات رئیسه‌ به سرمایه‌گذاران گفته بودند که انتظار آن را داشته باشند. با این حال هنوز هم نشانه‌هایی برای نگرانی وجود دارد. اسپاتیفای قبلا گفته بود ۱۷۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۷۵ میلیون کاربر پولی دارد. این اعداد به ترتیب بیشتر از ۳۰ و ۴۵ درصد بودند. اما مشترکین با پرداخت هزینه‌ی این سرویس، تنها ۴ میلیون نفر یا ۷ درصد نسبت به سه ماهه‌ی قبل رشد داشتند. این نشان دهنده‌ی رشدی آرام است. و درحالیکه درآمد کل شرکت ۲۶ درصد بالاتر از سه ماهه‌ی مشابه سال گذشته بود، یک درصد کمتر از سه ماهه‌ی قبل گزارش شد. اسپاتیفای گفت این کاهش رشد تحت تاثیر تغییرات در نرخ تبادلات ارزهای خارجی است. اما به وضوح مواردی دیگر وجود دارند که ممکن است این رشد را کمتر یا حتی متوقف کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه