ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

به گزارش مهر، در حال حاضر شهرهای ما به خصوص کلانشهرها در مسیری قرار گرفته اند که با تولید انبوه زباله علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن سلامت افراد، محیط زیست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.
بر اساس آخرین آمارها، تولید زباله در ایران حدود دهها هزار تن بوده و از سویی تهرانی‌ها بیش از هفت هزار تن زباله در روز تولید می‌کنند. این حجم از تولید زباله نشان می‌دهد که برای بازیافت و مدیریت پسماندهای شهری می‌بایست بیش از گذشته تلاش کرد.
از سوی دیگر اقتصاد نهفته ای در زباله یا همان طلای کثیف وجود دارد که با استفاده از روش‌های نوین می‌توان آنها را دوباره به چرخه مصرف بازگرداند و از این طریق شاهد صرفه جویی در منابع و کاهش اثرات نامطلوب روی محیط زیست بود.
این روش‌های نوین که اغلب با تکنولوژی به دست می آیند، سال‌ها است که در بسیاری از کشورها به حوزه پسماند و مدیریت آن ورود کرده و نتایج مثبتی را نیز در بر داشته است.
به عنوان مثال یکی از استارت آپ های فعال خارجی در زمینه بازیافت و فروش مجدد پسماند موفق شده با استفاده از باکتری، پلاستیک‌ها را با محیط زیست سازگار کند. یک شرکت خارجی دیگر در زمینه بازیابی (بهسازی و فروش مجدد) و بازیافت (تجزیه و استخراج فلزات ارزشمند) تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی‌های تلفن همراه، انواع رایانه و نمایشگر و مواردی از این دست فعالیت می‌کند. طراحی و ساخت سطل زباله هوشمند با قابلیت فشرده سازی خودکار پسماند و اتصال آنلاین به شرکت‌های مدیریت پسماند جهت اطلاع رسانی در خصوص ظرفیت و وضعیت خود نیز یکی دیگر از موارد ورود فناوری به حوزه پسماند است.
با استفاده از فناوری علاوه بر مدیریت صحیح پسماند، راهکارهایی مبنی بر تولید یک محصول دیگر مانند کود، برق و … یا صادرات آن ارائه می‌شود. در فناوری‌های ارائه شده توسط محققان کشور علاوه بر پلتفرم و نرم افزارهای بومی برای مدیریت پسماند، دستگاه‌هایی می‌بینیم که در راستای عدم به وجود آمدن آلودگی و بازیافت زباله‌های تر و خشک تولید شده‌اند؛ این دسته از فناوری‌ها می‌تواند نگرانی نسل آینده از تولید زباله‌ها را کاهش دهد.
محققان جوان کشورمان چندی است در قالب تیم‌های استارت آپی و دانش بنیان تلاش می‌کنند گام‌هایی را در این زمینه برداشته و پسماندهای شهری را موضوع ایده پردازی خود کنند. در این گزارش تعدادی از دستاوردهای آنها را مرور می‌کنیم و امیدواریم مسئولین شهری با تکیه بر توان داخلی و استفاده از این طرح‌ها بتوانند در راستای مدیریت پسماند و بهره‌مندی از مزایای اقتصادی پسماندها بیش از گذشته تلاش کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه