گوناگون
بهناز زادبخش۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۸ مهر

کازیا مولگا، طراح هنرمند، جهت دستیابی به آگاهی بیشتر از آلودگی هوا، لباسی فانتزی طراحی کرده است که با لامپهای کوچک چشمک زن و تغییر نور اعلام می کند آلودگی هوای اطرافش به چه میزان است. نورهای سفید و آبی هوای پاک را نشان می دهند و رنگ های نارنجی، زرد و قرمز هشدار می دهند که هوا آلوده است. بنابراین با توجه به اطلاعات عرضه شده توسط داده های جمع آوری شده از محیط اطراف در باره سطح آلودگی هوا، نورها تغییر رنگ می دهند.

کازیا مولگا، طراح این لباس فانتزی، درباره آنکه چطور این ایده به ذهنش رسیده می گوید: «تابستان بسیار گرم و پُر دوود می بود. من هم کنار پنجره نشسته بودم و بعد از ده سال برای اولین بار دچار حمله آسم شدم و اینجا بود که این فکر به ذهنم رسید، که چگونه این پیام را منتقل کنم که ما همان حسگرها ی انسانی هستیم، که قادر است تغییرات محیطی مختلف در هوا را تشخیص دهد.»
این پروژه توسط دانشمندان و هنرمندان، با هدف کشف تغییرات آب و هوایی و گرد و غبار نامرئی در حال بررسی است.
"اندرو گریو"، تحلیلگر ارشد کیفیت هوا در کالج سلطنتی لندن، مستقیما با این طرح،«حسگر انسانی»، همکاری می کند. او یک “هواسنج” همراه خود دارد تا بتواند کیفیت هوا را در نقاط مختلف بسنجد. او درباره این پروژه می گوید: «کاری که می خواستیم در این پروژه انجام دهیم این بود که آلودگی را به شکلی، قابل رویت کنیم، طوری که مردم داخل خیابان بتوانند آن را ببینند و واقعا به آنها نشان دهیم که آلودگی یک چهار راه چطور می تواند به پارکِ کنار آن منتقل شود. اندرو نتیجه نمونه برداری تازه اش را در آزمایشگاهش بررسی می کند.
نموداری روی رایانه سطح آلودگی در ساعتهای مختلف را نشان می دهد. او می افزاید: «می توانید ببینید که با نزدیک شدن به ترافیک میدان، نمودار به شکل برجسته ای اوج می گیرد و آلودگی حتی تا روی پل هم ادامه دارد. امروز خیلی باد می آمد اما با این وجود بازهم وقتی به سمت ترافیک رفتیم می بینید که نمودار نقاط اوجی پیدا کرده است.
پژوهشگران می گویند، علاوه بر اینکه نیاز است گازهای آلاینده را کاهش دهیم، هشدار دادن به مردم درباره مناطق آلوده تر نیز برای حفظ سلامت عموم نیز کارساز خواهد بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه