ایران
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

به گزارش پیوست، حجم معاملات تجارت الکترونیکی در سال گذشته ۴۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد که این رقم نسبت به سال ۹۷ با رشدی معادل ۱۰۳ درصد مواجه بوده است. این رقم در گزارش سال گذشته ۲۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.
گزارش سال ۹۸ تجارت الکترونیکی کشور که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در این سال به ۱.۵ میلیارد عدد رسیده که نسبت به سال قبل با رشدی معادل ۳۶ درصد مواجه بوده است. همچنین تعداد معامالات الکترونیکی دولتی حدود ۲۵۱ هزار عدد بوده که این مقدار نسبت به سال قبل حدود ۱۰۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بررسی‌های صورت گرفته از سوی این مرکز نشان می‌دهد که تورم در افزایش حجم تجارت الکترونیکی و رشد ۱۰۳ درصدی آن بی‌تاثیر نبوده است؛ به‌گونه‌ای که اگر تورم را در نظر نگیریم حجم حقیقی تجارت الکترونیکی در سال ۹۸ به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۷ رشدی معادل ۴۲ درصد را نشان می‌دهد.
طبق داده‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی حجم مالی معاملات تجارت الکترونیکی حاصل مجموع مبالغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه‌ پرداخت اینترنتی و همچنین مجموع مبالغ پرداخت از طریق کارتخوان یا نقدی در محل و مبالغ کارت‌ به کارت و واریز به حساب و ثبت فیش واریزی محاسبه شده است. بر این اساس مجموع مبالغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بیش از ۲۹۶ هزار میلیارد تومان و مجموع مبالغ پرداخت شده در محل و سایر روش‌ها به بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مبلغ هر خرید الکترونیکی به صورت میانگین ۲۰۷ هزارتومان برآورد شده که نسبت به سال قبل ۱۱ درصد شد داشته است.
گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد که سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان کشور در حدود ۱۱ درصد برآورد شده است. طبق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مقایسه ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی با ارزش اسمی تجارت الکترونیکی مشخص می‌شود که هر چند ارزش اسمی تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال گذشته ۳۷ درصد رشد کرده؛ اما ارزش اسمی تجارت الکترونیکی رشدی معادل ۱۰۳ درصد را تجربه کرده است. از سویی با وجود اینکه ارزش حقیقی تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت در سال ۹۸ منفی بوده و مرکز آمار ایران آن را منفی ۰.۵۸ درصد اعلام کرده است، ارزش حقیقی تجارت الکترونیکی رشد کرده و رشد آن نیز معادل ۴۲ درصد اعلام شده است.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه