ایران
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد

به گزارش پیوست، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌کند که جویشگرهای بومی شاید از نظر تجاری به موفقیت نرسیده‌اند اما از نظر حاکمیتی پروژه‌ای کاملا موفق هستند.
وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اولین نشست خبری خود در پاسخ به پیوست در مورد آخرین وضعیت جویشگر بومی گفت: « از چند سال پیش حمایت‌هایی برای راه‌اندازی جویشگر بومی صورت گرفت که در نهایت دو پروژه پارسی‌جو و یوز هر دو از دانش پژوهشگاه برای رشد و توسعه خود استفاده کردند. در این زمینه هم پارسی‌جو مورد حمایت پژوهشگاه است و یوز نیز از حمایت‌های سازمان فناوری اطلاعات برای توسعه خود استفاده می‌کند.»
سال گذشته علیرضا یاری، دبیر پیشین شورای راهبری پروژه جویشگر بومی در گفت‌و‌گو با پیوست از توقف طرح جویشگر بومی در این پژوهشگاه  و واگذاری آن به سازمان فناوری اطلاعات خبر داده بود. هرچند که همان زمان هم رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود که هنوز این پروژه به این سازمان واگذار نشده است.
او در پاسخ به این سوال پیوست که آیا این دو پروژه براساس اهداف تعیین شده به موفقیت رسیده‌اند یا خیر اعلام کرد:‌ «جویشگرها شکل گرفته‌اند و در حال استفاده هستند؛ اما موضوع این است که انتظاری که ما از جویشگر بومی ترسیم کرده‌ایم محقق نشده است. در همین زمینه هم آقای جهرمی وظیفه‌ای بر عهده ما گذاشته‌اند تا تحقیقاتی انجام داده و دلیل عدم موفقیت در این زمینه را استخراج کنیم.»
او در پاسخ به این سوال پیوست که با توجه به عدم استقبال کافی کاربران از جویشگرهای بومی آیا قرار است سرمایه‌گذاری روی آنها ادامه داشته باشد گفت: «راه‌اندازی جویشگرهای بومی جزیی از وظیفه حاکمیتی بوده که براساس سیاست‌های راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات  راه‌اندازی آن  از وظایف وزارت ارتباطات است و نمی‌توان آن را حذف کرد. در نهایت هم باید بگویم که راه‌اندازی این پروژه از نظر حاکمیتی و با توجه به اینکه یک تکلیف بوده موفقیت‌آمیز بوده است.»
یزدانیان در پاسخ به سوال دیگر پیوست که چگونه یک پروژه که از سمت کاربران با استقبال همراه نشده موفقیت‌آمیز شناخته می‌شود اعلام کرد:‌« به این پروژه نباید به عنوان یک تجارت نگاه کرد. درست است که جویشگر بومی می‌تواند بستری باشد تا تجارت‌های دیگری براساس آن شکل بگیرند؛ اما الزاما حاکمیت برای انجام تکالیف خود به دنبال کار اقتصادی نیست. کاربران دو جویشگر بومی اصلی در مقایسه با جویشگرهای خارجی قابل توجه نیستند؛ اما برای اینکه از این سرویس‌های بومی استقبال شود نیاز به شرایطی است از جمله الزامات رگولاتوری و فراهم کردن شرایط فرهنگی مناسب.» یزدانیان بر این باور است که در مورد استفاده از جویشگرهای بومی هیچ کار فرهنگی مناسبی از سمت نهادهایی که کار فرهنگ‌سازی در این زمینه را برعهده دارند انجام نگرفته است.
در ادامه این نشست یزدانیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران در مورد کارهای پژوهشی برای راه‌اندازی شبکه ۵G در کشور گفت: «کارهای تحقیقاتی در این زمینه از ۳ سال پیش در پژوهشگاه تعریف شد و نقشه راه‌ توسعه 5G در کشور هم ترسیم شد اما به نظر ما حالا این نقشه راه دستاوردهای ملموسی به دنبال نخواهد داشت چرا که برای ترسیم آن از اپراتورها و تولید‌کنندگان تجهیزات کمک گرفته نشده است.»
او در ادامه افزود:‌«بازیگران اصلی برای توسعه این تکنولوژی اپراتورهای تلفن‌همراه و تولیدکنندگان تجهیزات هستند اما متاسفانه در این زمینه پژوهشگاه نتوانسته بود از نظرات این بخش استفاده کند و در حالی که کارهای تحقیقاتی در این زمینه و نحوه سیاست‌گذاری آن در پژوهشگاه پیگیری می شد به صورت موازی هم اپراتورهای ارتباطی درحال مذاکره با وندروها بودند. برای این اتفاق به اپراتورها خرده‌ای نمی‌گیریم و مشکل را از سمت خودمان می‌دانیم که نتوانسته‌ایم در این خصوص با آنها به تعامل مناسب برسیم.» یزدانیان تاکید کرد که در دور جدید مدیریت پژوهشگاه و با توجه به تاکیدات وزیر ارتباطات این نهاد در تلاش است تا با تمام بازیگران این حوزه به صورت اثر بخش تعامل داشته باشد. براساس اظهارت او پژوهشگاه در تلاش است تا با کمک اپراتورهای ارتباطی نقشه راهی مناسب برای توسعه تکنولوژی 5G در کشور را ترسیم کند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه