امنیت
سارا محمد علیئی۷:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۵ بهمن

رزرو بلیت برای مسافرت‌های نوروزی، خرید تورهای مسافرتی و رزرو هتل چند سالی است که دستمایه‌ی فیشرها و کلاه‌برداران سایبری شده است تا از این طریق اهداف مجرمانه‌ی خود را عملی نمایند. اهدافی که نه‌ تنها پول شهروندان را به غارت می‌برند بلکه گاهی اوقات آن‌ها را در پایانه‌ها و فرودگاه‌ها یا ایستگاه‌های قطار سرگردان کرده و تمام تعطیلات نوروزی شهروندان را خراب می‌کند. 
رئیس اداره‌ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌های نوروزی، تهیه‌ی بلیت، رزرو تورهای نوروزی یا هتل از مهم‌ترین مشغله‌های فکری هم‌وطنان هست و گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول اقدام به تهیه پیش‌نیازهای مسافرت نمایند.
سرهنگ دوم مهدی شکیب گفت: از آنجایی‌ که پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی آغاز شده لذا پیش‌بینی می‌شود پای افراد سودجو و کلاه‌بردار به فضای مجازی نیز باز شود. وی یکی از نارضایتی‌های عمده‌ی شهروندان در طول سال‌های اخیر را نحوه‌ی تهیه و رزرو بلیت اینترنتی عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از سودجویان سایبری با بهره بردن از مطالب جذاب و اغواکننده و گاهی اوقات با تخصیص جوایز متنوع به مسافران و یا بلیت‌هایی با قیمت‌هایی کمتر از حالت متعارف، سعی می‌کنند متقاضیان را به سمت سایت‌های جعلی هدایت نمایند.
سرهنگ شکیب ادامه داد: طراحی سایت‌های جعلی یکی از روش‌های رایج برای سوء استفاده و کلاه‌برداری از مسافران نوروزی می‌باشد که از این طریق می‌توانند تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنان را درگیر کرده و مبالغ هنگفتی را کلاه‌برداری نمایند.
این مقام مسئول افزود: در اصطلاح سایبری به این شگرد مجرمانه فیشینگ گفته می‌شود و مجرمان سایبری به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران می‌باشند. طبیعی است با در اختیار داشتن شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، به‌ آسانی می‌توان برداشت غیرمجاز از حساب قربانیان داشت.
وی ادامه داد: سایت‌های جعلی بسیار شبیه با سایت اصلی بوده و از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند بنابراین در نگاه اول جای شک و تردیدی برای کاربران وجود ندارد.
سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران گفت: کاربران عزیز سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ نموده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه‌ شده خودداری کنند. همچنین نسبت به استفاده از پروتکل https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه