ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ بهمن

به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری در فرهنگ جامعه تأثیر می‌گذارد و زندگی بشر را تغییر می‌دهد و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست.
به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه ی کسب‌وکارهای نوپا، درباره ی اهمیت این حوزه و مناسب‌سازی این فضا در کشور اظهار کرد: اگر ما خود را با ساختارها منطبق نکرده و حدود خود را متناسب نکنیم، در عرصه‌ی رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود و به ناچار مغلوب فناوری و فرهنگی که به ما تحمیل می‌شود، خواهیم شد. اما با ایستادگی در برابر این حوزه، ما سهم خود را از دست خواهیم داد.
وی با بیان اینکه فناوری در فرهنگ جامعه تأثیر می‌گذارد و زندگی بشر را تغییر می‌دهد، افزود: ایستادگی در برابر این مد منطقی نیست. بلکه ما باید بیمه‌نامه خود را ارائه دهیم و جایگاه خود را ثبت کنیم. ما در حال حاضر در دنیا با مفاهیمی مانند بلاک چین روبرو هستیم که مفاهیمی مانند ثبت‌احوال و اسناد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تغییر شگرفی خواهند داد؛ بنابراین باید خود را با این ساختارها منطبق کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ادغام فناوری و اقتصاد جدی‌تر شده، گفت: کشورهای دنیا در اقتصاد و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری جدی را شروع کرده‌اند. همچنین شرکت‌های برتر امروزه عمدتاً شرکت‌های فناوری هستند. از طرفی حاکمیت‌ها در حال واگذاری قدرت به این حوزه هستند و این چالش در همه ی دنیا وجود دارد.
آذری جهرمی با اشاره به راهکارهایی که در برابر پیشرفت فناوری وجود دارد، اظهار کرد: ما می‌توانیم بگوییم در برابر این سیل چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را تطبیق دهیم. راه دیگر این است که مقابل فناوری بایستیم اما راه دیگر عرصه ی خلاقیت است که شاخصه ی آن از باب ایجاد کسب‌وکارها بسیار اهمیت دارد. اینکه بتوانیم در کشور با خلاقیت تحولات حوزه را به نفع خود تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه باید سیاست، راهبرد و استراتژی داشته باشیم، گفت: ابتدا باید تحولی که در دنیا در حال رخ‌ دادن است را درک کنیم، اینکه فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و بیگ دیتا چه تأثیری بر کشور خواهد داشت. البته در ابتدای راه بیشتر افراد از این فضا درکی ندارند اما باید سواد را در بدنه ی حاکمیت افزایش دهیم و درباره ی اینکه چه تغییراتی در حال وقوع است، آگاهی‌رسانی کنیم. البته در کنار ضعفی که در بدنه ی دولت در دانش وجود دارد، پذیرش مطالب است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید به دنبال راهی در اقتصاد دیجیتال باشیم که غرب می‌خواهد از آن خود کند، گفت: ساختارهای درونی حاکمیت آن‌چنان نیست که چابکی لازم را برای تحولات داشته باشد. البته در گروه اقتصادی دولت تغییر اساسنامه ی فناوری اطلاعات را داشتیم. همچنین بناست سازمان فناوری اطلاعات از حالت حاکمیت خارج‌شده و در کنار پست‌بانک با مرکز تحقیقات کارهای توسعه‌ای انجام دهد.
آذری جهرمی با تأکید بر حمایت از کسب‌وکارهای نوپا بیان کرد: با معاونت علمی و فناوری، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و نهادهای دیگر جلساتی برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا داشتیم. اینکه این شرکت‌ها تا دو سال تحت حمایت‌هایی باشند، بحث تامین مالی برای استارتاپ‌ها و تسهیل قوانین در دست اقدام است. اگر با استفاده از قوانین و تسهیل آن‌ها موانع کسب‌وکارها را حل نکنیم، عرصه را به خارجی‌ها می‌بازیم. البته افکار عمومی نیز باید از کسب‌وکارهای داخلی حمایت کنند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه