تکنولوژی
الناز فرجی۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۲ بهمن

CRAM ، این ربات الهام گرفته از سوسک هنوز زمانی که نصف هم میشود میتواند حرکت کند ( تهیه کنندگان : تام لیبی ، کائوشیک جیرام و پائولین جینینگ - وقف شده توسط آزمایشگاه polypedal  ، UC Berkeley ) برای بیشتر مردم ، این سوسک هیچ تاثیری نمیپذیرد به جز ارتعاش و حس شدید درد . برای دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ، این حشره الهام بخش نوعی جدیدی از فکر کردن در مورد ربات ها شده است . بعد از مطالعه در مورد روشی که سوسک ها با آن از شیارها و شکاف های باریک رد میشوند ، تیم رباتی با توانایی های مشابه طراحی کرد . ممکن است برای خیلی ها تنفر انگیز باشد اما شکی نیست که آنها نمونه ای تحسین برانگیز از تحول حیوانات اند . علاوه بر اینکه فهمیدند این موجودات چندش آور میتوانند وزنی معادل 900 برابر وزن خودشان را بر پشتشان حمل کنند ، تیم برکلی همچنین فهمید که حتی اگر له شود و یک ربعش باقی بماند هنوز میتواند سریع بدود.
کایوشیک جیرام ، رهبر این مطالعات میگوید : " چیزی که در مورد این سوسک ها تحسین برانگیز است این است که میتوانند با همان سرعتی که  از میان یک فاصله ی 6 میلیمتری میدوند ، از میان یک فاصله ی 12 میلیمتری هم میتوانند ، چون میتوانند کاملا پاهاشان را از بیرون به طرفین حرکت دهند . وقتی آزادانه میدوند حدود نیم اینچ طول دارند ولی  میتوانند بدنشان را به یک دهم اینچ جمع کنند ، طول دو پنی . جیرام برای طراحی رباتشان که CRAM  ( مخفف ربات قابل فشرده شدن با مکانیزم های مفصلی ) نامیده میشود ابتدا با استفاده از دوربین های سرعت بالا از سوسک ها فیلم برداری کرد . این کار به او فهماند که وقتی سوسک ها خودشان را باریک میکنند تا از شکاف های کوچک بگذرند ، دیگر از پاهایشان استفاده نمیکنند تا آنها را به جلو برانند . به جایش از برجستگی های پایین پاهایشان استفاده میکنند ( استخوان پای پایینی ) تا به جلو رانده شوند .
کمی به این صورت است که اگر شما روی چهار پایتان راه میرفتید ، نیاز داشتید که روی آرنجتان راه بروید و از بازوهایتان برای جلو رفتن در یک فضای تنگ استفاده کنید . جیرام میگوید :" آنها باید از اجزای مختلف بدن استفاده کنند تا از این فضا ها بگذرند . چون پاهایشان طوری نیست که به طور مناسب کار کند . اما هنوز قادر به تولید انرژی زیاد در مسافت های طولانی هستند که بسیار برایم عجیب بود . " جیرام رباتی ساده ساخت که از این تکنیک استفاده میکند و در حالیکه کامل نمیتواند خودش را به آن درجه ای که سوسک میتواند نازک کند برساند، اما قادر است نصف شود ولی هنوز به جلو حرکت کند . این ربات با یک سپر محافظتی پلاستیکی پوشیده شده که قادر است تحت فشار تغییر شکل دهد که اسکلت سوسک را کپی میکند ، چیزی که جیرام فهمید میتواند از سطوح مختلفی استفاده کند  مانند کاغذ سنباده . محققان معتقدند که ربات های مشابه CRAM یک روز میتوانند در امداد کمک کنند مانند پیدا کردن باقیماندگان بعد از زلزله .
رابرت فول ، استاد بیولوژی در دانشگاه برکلی میگوید : " در یک زلزله ، اول پاسخ دهندگان باید بدانند که آیا این منطقه پایدار و امن است اما چالش این است که  ربات ها نمیتوانند وارد ویرانه های شوند . اما اگر شیار و شکاف و مجرایی وجود داشته باشد ، میتوانید چند تا از این ربات ها را بفرستید تا باقیماندگان را و همچنین نقاط امن را برای امدادگران پیدا کنند . این اولین باری نیست که محققان برای ساخت ربات های بهتر روبه سوسک ها آورده اند . در واقع همین سال پیش ، مجموعه ای دیگر از محققان برکلی از پوسته ی محافظتی سوسک برای ساخت ربات DASH الهام گرفتند ، در حالیکه چند سال پیش ، یک ربات سریع به نام VelociRoach ساختند .
تابه حال گفته شده که بهترین دوست انسان سگ است اما اگر ربات های سوسک ما را بعد از چنین شرایطی نجات دهد ، چه کسی میداند که شاید سوسک ها به آن جایگاه برسند یا حداقل کمی به جایگاه بالاتری بروند . تحقیقات این تیم در هشتم فوریه در مجله ی PNAS چاپ شد .

برچسب هاCockroachsquishes
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Lexus IS که بطور کامل از تکه های مقوا ساخته شد