زندگینامه
الناز فرجی۱۸:۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۴ مرداد

حقایق کوتاه و سریع
نام : مارک زوکربرگ
حرفه: برنامه ریز کامپیوتر ، خیر
تاریخ تولد: 14 می 1984 ( 31 ساله)
تحصیلات : دانشگاه هاروارد، آکادمی فیلیپ دکستر
مکان تولد: وایت پلینز، نیویورک
شناخته شده با نام : مارک زوکربرگ
نام کامل : مارک الیوت زوکر برگ
نشان ماه تولد : ثور


مارک زوکربرگ یکی از بنیان گذاران و رئیس شبکه ی اجتماعی فیس بوک و همچنین یکی از جوان ترین میلیاردر های جهان است.
نقل قول ها " با نسلی از جوانان که در راه موفقیت شرکت هایشان تلاش کرده و پیشرفت کردند، فرصت بزرگی برای خیلی از ما وجود دارد که در سنین کم ببخشیم و تاثیرات تلاش های بشردوستانه را ببینیم ."
مارک زوکربرگ - بیوگرافی مختصر . مارک زوکر برگ در سن 12 سالگی یک برنامه نویس کامپیوتر بود . زمانی که در هاروارد دانشجوی سال دوم بود، فیس بوک را در اتاق خوابگاهش راه اندازی کرد. فیس بوک حالا یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی است و زوکربرگ را میلیاردر کرده است.

مختصر

مارک زوکربرگ در 14 می 1984 در وایت پلینز نیویورک به دنیا آمد . او شبکه ی اجتماعی فیس بوک را در اتاق خوابگاهش راه اندازی کرد . او بعد از سال دومش هاروارد را ترک کرد تا بر روی سایت اش تمرکز کند ، یک سایت کاربر مدار که  شامل بیش از 250 میلیون آدم  میشود، و مارک زوکر برگ را میلیاردر کرده است. تولد فیس بوک اختیرا در فیلمی به نام " the socail network" نشان داده شده است.

اوایل زندگی

مارک الیوت زوکر برگ در 14 می 1984 در وایت پلینز نیویورک در یک خانواده ی راحت و تحصیل کرده به دنیا آمد و نزدیک دهکده ی دوبس فری بزرگ شد . پدرش ادوارد زوکربرگ ، دندان پزشکی ای چسبیده به خانه داشت. مادرش کارن قبل از تولد 4 فرزندش(مارک، رندی، دانا و آریل)  به عنوان روانپزشک  کار میکرد .
مارک زوکر برگ از همان سنین اولیه به کامپیوتر علاقه نشان داد . زمانی 12 سالش بود از آتاری بیسیک استفاده کرد تا یک برنامه ی پیام رسانی به نام zucknet بسازد. پدرش از این برنامه در مطب دندانپزشکی اش استفاده میکرد تا پذیرش بتواند او را از آمدن بیمار های جدید آگاه کند بدون اینکه فریاد بزند . این خانواده همچنین از زاکنت برای ارتباط در داخل خانه استفاده میکردند . او همچنین با دوستانش بازی های کامپیوتری برای سرگرمی میساخت . او میگوید : " من تعدادی دوست داشتم که هنرمند بودند . " آنها میامدند، چیزهایی میکشیدند و من از روی آنها بازی درست میکردم . "
برای اینکه علاقه ی زیاد مارک به کامپیوتر ادامه پیدا کند ، والدینش  یک معلم کامپیوتر خصوصی به نام دیوید نیومن را استخدام کردند تا هفته ای یکبار به خانه شان بیاید و با مارک کار کند . نیومن بعد ها به گزارشگران گفت که جلو زدن از کسی که چنین هوش استثنایی داشت سخت بود ، او در کالج mercey در همان زمان فارغ التحصیل شد .
زوکربرگ بعدا در آکادمی فیلیپ اکستر ، یک مدرسه ی مقدماتی خاص در نیوهمپشایر تحصیل کرد . در آن جا او از خود استعداد شمشیر بازی هم نشان داد و کاپیتان تیم مدرسه شد . او همچنین در ادبیات بسیار موفق بود ، و دیپلمی در مبحث ادبیات کلاسیک دریافت کرد . ولی هنوز هم شیفته ی کامپیوتر ها بود و به کار طراحی برنامه های جدید ادامه داد . وقتی هنوز در مدرسه بود، یک نسخه ی اولیه از نرم افزار موزیک پاندورا ساخت که آنرا synapse مینامید . چندین شرکت از جمله AOL و مایکروسافت ، به خریدن این برنامه و استخدام این نوجوان قبل از فارغ التحصیلی علاقه نشان دادند . او این پیشنهاد ها را رد کرد.

دوران هاروارد

بعد از فارغ التحصیلی از اکستر در سال 2002 ، او در دانشگاه هاروارد ثبت نام کرد . در سال دومش در موسسه ی لیگ آی وی ، او سابقه ی خوبی به عنوان طراح نرم افزار را در دانشگاه بدست آورد. این زمانی بود که او برنامه ای به نام COURSEMATCH ساخت ، که به دانشجویان کمک میکرد تا کلاسهایشان را بر اساس گزینش های دیگر کاربران انتخاب کنند . او همچنین Facemash را اختراع کرد که عکس دو دانشجو در دانشگاه را مقایه میکرد و به کاربران این امکان را میداد که رای دهند کدام جذاب تر است. این برنامه به طور گسترده ای رایج شد ولی بعدا توسط مدیریت دانشگاه تعطیل شد چون به نظر نا مناسب میرسید .
بر مبنای شهرت سه پروژه ی قبلی اش ، سه تا از دانشجویان ، دیویا نارندرا، و دوقلو ها کامرون و تایلر وینکلووس ، او را ترغیب به کار بر روی ایده ی یک سایت شبکه ی اجتماعی کردند که ارتباط هاروارد مینامیدنش . این ساعت طراحی شده بود تا از اطلاعات شبکه ی  دانشجویان هاروارد برای یک ساخت یک سایت دوست یابی ( قرار گذاشتن) برای نخبگان هاروارد استفاده کنند . زوکر برگ موافقت کرد تا در این پروژه کمک کند ولی خیلی زود این کار را کنار گذاشت تا بر روی اجتماعی خودش با دوستانش داستین موسکویتز ، کریس هیوجز و ادواردو سورین کار کند .
زوکربرگ و دوستانش سایتی ساختند که به کاربران این امکان را میداد تا پروفایل شخصی خودشان را درست کرده ، عکس آپلود کنند و با کاربران دیگر ارتباط برقرار کنند . این گروه این سایت که فیس بوک مینامیدند را در یک اتاق خوابگار در هارواد در ژوئن 2004 راه اندازی کردند . بعد از سال دومش ، او از کالج بیرون آمد تا خودش را تمام وقت ، وقف فیس بوک کند و شرکت را به پالو آلتو ی کالیفرنیا انتقال داد . در انتهای سال 2004 ، فیس بوک یک میلیون کاربر داشت.

طلوع فیس بوک

در سال 2005 ، موسسه ی زوکر برگ ، کمک و ترقی بزرگ از جانب شرکت تجاری  accel partners دریافت کرد . اکسل 12.7 میلیون دلار در این شبکه سرمایه گذاری کرد که در آن زمان تنها برای دانشجویان لیگ آی وی ممکن بود . کمپانی زوکربرگ سپس دسترسی به دیگر کالج ها ، دبیرستان ها و مدارس بین المللی پیدا کرد و باعث عضویت بیش از 5.5 میلیون کاربر در دسامبر 2005 شد . این سایت سپس شروع به جذب کردن علایق دیگر شرکت ها کرد، شرکت هایی که میخواستند با این مرکز فعالیت اجتماعی محبوب تبلیغ های خود را انجام دهند . زوکر برگ که نمیخواست معامله کند، پیشنهاد های شرکت هایی مانند یاهو و MTV را رد کرد . به جایش بر روی توسعه و گسترش سایت تمرکز کرد، پروژه اش را برای طراح های بیرونی باز گذاشت و ویژگی های بیشتری اضافه کرد .
زوکربرگ به نظر میرسید که دارد به جایی میرسد اما در 2006 ، این شخص مهم دنیای بیزینس به اولین مانع بزرگش برخورد . سازندگان harvard connection ( ارتباط هاروارد) ادعا کردند که زوکر برگ ایده ی آنها را دزدیده است . و اصرار کردند که طراح نرم افزار باید برای ضرر های آنها غرامت بپردازد . زوکر برگ مدعی بود که این ایده بر مبنای دو شبکه ی اجتماعی کاملا متفاوت بود ، بعد از اینکه وکیل ها اسناد زوکربرگ را گشتند، مسیج های فوری آشکار کردند که زوکربرگ ممکن است از قصد ایده های هاروارد کانکشن را دزدیده باشد و اینکه اطلاعات خصوصی کاربرانش را به دوستانش بدهد.
زوکر برگ بعدا برای پیام ها عذر خواهی کرد و گفت که پشیمان است . او در مصاحبه ای در نیویورکر گفت : " اگر میخواهید سرویسی بسازید که تاثیر گذار است و عده ی زیادی بر آن متکی اند باید بالغ باشید مگر نه؟ من فکر میکنم بزرگ شده ام و چیزهای زیادی یاد گرفته ام . " گرچه توافق اولیه 65 میلیونی بین دو گروه شکل گرفت ، مجادله ی قانونی بر سر این مساله تا 2011 ادامه داشت ، بعد از اینکه نارندا و وینکلووسز ادعا کردند که آنها در خصوص ارزش موجودیشان گمراه شدند .
زوکربرگ با یک چالش شخصی دیگر در سال 2009 مواجه شد وقتی که کتاب میلیونر تصادفی نوشته ی بن مزریخ به بازار آمد . mezrich  به خاطر نوشتن این داستان درباره ی زوکربرگ مورد نقد قرار گرفت ، او از صحنه های ساختگی استفاده کرده بود، از خودش دیالوگ و شخصیات های تخیلی درآورده بود . بدون اینکه توجه کند یک داستان زندگی واقعی چگونه باید باشد، او تصمیم گرفت تا حقوق داستان را به نمایشنامه نویس آرون سورکین و فیلم معروف the social network که نامزد 8 جایزه شد ، بفروشد .
زوکر برگ به شدت به شیوه ی روایت این فیلم اعتراض کرد . او به گزارشگر نیویورکر گفت که خیلی از جزئیات این فیلم غیر دقیق بوده اند و برای مثال زوکر برگ از سال 2003 با پریسیلیا چان، دانشجوی پزشکی هاروارد دوست بوده و اینکه هیچ گاه علاقه ای به عوضیت در کلوپ های فینال نداشته است. او در کنفرانسی در سال 2010 به گزارشگر میگوید : " جالب است که آنها در این فیلم تاکیید داشتند که چه جزئیاتی درست از آب دربیایند . مانند پیراهن یا ژاکتی که در آن فیلم استفاده شده دقیقا مانند پیراهن و ژاکتی است که من دارم . بنابراین خیلی از چیزها اشتباه شده و چند جزئیات تصادفی درست از آب در آمدند .
با این حال زوکربرگ و فیس بوک با وجود نقد ها به موفقیت ادامه دادند . مجله ی تایم او را شخص برجسته ی 2010 نام گذاری کرد ، vanity fair او را درراس  لیست new establishment قرار دارد . فوربز هم او را در جایگاه 35 لیست 400 اش قرار داد ( از استیو جابز رئیس اپل جلو زد ) ، و تخمین زد که دارایی اش 6.9 میلیارد دلار است.

کمک های بشر دوستانه

از زمانی که ثروت انبوهش را جمع کرد، زوکربرگ میلیون ها دلار استفاده کرده تا در مسائل بشر دوستانه ی زیادی شرکت کند . که معروف ترین آنها در 2010 انجام شدند . در سپتامبر همان سال ، او 100 میلیون دلار را به سیستم مدارس دولتی نیوآرک در نیوجرسی بخشید تا از شکستشان جلوگیری کند . سپس در دسامبر 2010، زوکربرگ "وثیقه ی بخشیدن" را امضا کرد و قول داد تا حداقل نیمی از ثروتش را در طول زندگیش به خیریه ببخشد . دیگر اعضای این " وثیقه ی بخشیدن " بیل گیتس، وارن بوفت، جورج لوکاس هستند . بعد از این وقف؛ زوکر برگ از دیگر موسسان شرکت جوان و ثروتمند خواست تا این روند را دنبال کنند . " با نسلی از جوانان که در راه موفقیت شرکت هایشان تلاش کرده و پیشرفت کردند، فرصت بزرگی برای خیلی از ما وجود دارد که در سنین کم ببخشیم و تاثیرات تلاش های بشردوستانه را ببینیم ."

عمومی شدن

زوکربرگ دو تغییر اساسی در مه 2012 داد . فیس بوک اولین ارائه ی عمومی اش را داشت، که باعث بدست آمدن 16 میلیارد دلار شد و آن را بزرگ ترین IPO(اولین ارائه ی عمومی) (initial puclic offering)  اینترنت در تاریخ کرد. اینکه چگونه شرکت زوکر برگ میخواهد این میزان زیاد پول را کنترل کند دیده خواهد شد . اما زوکربرگ ممکن است دنبال سود های بیشتری باشد . او شخصا با کمپانی مذاکره کرد که ماه پیش اینستاگرام را بخرد.  بعد از اولین موفقیت IPO ، موجودی فیس بوک یک جورهایی در اولین روزهای تجارت افت کرد . اما  از زوکر برگ انتظار میرود که همه ی پایین و بالاهای شرکت را در این عملکرد بازاری تحمل کند و او بیش از یک ربع موجودی را دارد و 57 درصد کنترل سهم رای .
در 19 ماه مه 2012 ، یک روز بعد از IPO ، زوکربرگ با دوست دخترش پریسیلیا چان ازدواج کرد . حدود 100 نفر در خانه ی آنها در پالو آلتوی کالیفرنیا جمع شدند . این مهمان ها فکر کردند که قرار است فارغ التحصیلی چان را از دانشکده ی پزشکی جشن بگیرند اما شاهد بستن عهد بین زوکربرگ و چان بودند . در می 2013 فیس بوک برای اولین بار لیست Fortune 500 را ساخت و زوکر برگ را در سن 28 سالگی جوان ترین رئیس لیست کرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

آیا میدانید تلویزیون توسط چه کسی اختراع شد؟ با بیوگرافی Philo T. Farnsworth با ما باشید