گوناگون
الناز فرجی۱۸:۰ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۵ مهر

یک مزایده ی وسایل علمی، تکنولوژی و موسیقی به زودی در بنهام، محل مزایده ی انگلشتان برگزار شده و شامل یک ماشین رمز M4 سال 1941 است که در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان استفاده میشد تا پیام های رمزی بفرستد . بر خلاف ماشین های 3 رتوری که کد های صفرشان توسط کسانی که که در Bletchely park در زمان جنگ  در انگلستان کار میکردند، شکسته شده بود ، مدل 4 رتوره که که در این مزایده خواهد آمد کمیاب ترین کمیاب ها است و قطعا قیمت های بسیار بالایی خواهد داشت . در کنار ماشین های عدد صفر و رمز ؛ این فروش همچنین شامل نمونه های عجیبی از وسایل علمی و ماشینهای خودکار موسیقی خواهد بود که قطعا اشخاص زیادی را جذب خواهد کرد . ما نگاهی به چند نمونه ی مهم می اندازیم . gizmag اخیرا درباره ی فروش یک ماشین معمای M3 گزارش تهیه کرده بود که ذز Sotheby به قیمت 149000 پوند فروخته شد . جدا از کمبود یک لامپ و کمی غبار بر سطحش ، این مدل بی عیب بود و شدیدا مورد علاقه ی کلکسیونر ها ، که این را میتوان از قیمت بالای فروشش فهمید . مدل M4 از بنهام ، یک ماشین 4 رتوره است که در تعدادی محدود تولید شد و بعد از تلاش های ارتش آلمان برای نابود کردن ماشین های رمز بعد از عقب نشینی کردن، یک مدل کمیاب و مستثنی است


این ماشین ها که با صفحه کلید استاندارد qwertz همراه بودند ، ترکیب های بیشتری از کد ها ارائه میدادند ، بیشتر از مدل 3 گردونه یا رتوره . در نتیجه کدشکن های انگلیسی ماشین های کدشکستنشان را به کار نگرفتند تا سرانجام ترکیب های ممکن را کشف کنند . به جایش ، نیروی انگلیس بر تکنیک های معمولی تری تکیه کرد ، یورش به قایق و کشتی های آلمان و گرفتن کتاب های رمزشان .
این ماشین رمز 4 گردونه دارد بسیار نایاب که قبل از تمام شدن درگیری ها به صورت گسترده توزیع نشده بود، قیمت مزایده اش حدود 80000 تا 120000 پوند تخمین زده شده است . در کنار این ماشین رمز بسیار نایاب ، ماشین های رمز دیگری متعلق به دوران قبل ار جنگ جهانی دوم و دهه ی 1960 هم وجود دارد ، مانند یک ماشین رمز B-21 سوئدی هاگلین از سال 2932 و یک ماشین رمز 3 رتوره ی  Falka m-125 ( 7000 تا 10000 پوند ) نیز هستند که توسط شوروی و کشور های پیمان ورسای در جنگ سرد به کار رفته بودند . متخصص تکنولوژی جان بادلی میگوید : " غیر عادی است که انواع مختلفی از ماشین های رمز را دریک فروش پیدا کنیم . رمز آلمانی البته شناخته شده است اما تنوع های جالب دیگر نقش مرکزی حفاظت از دانش را در قبل ، طول و بعد از جنگ جهانی دوم نشان میدهد.
در کنار وسایل دیگری که در بنهام برای فروش بود ، مجموعه های orries , lunarium  و tellarium است که - وقتی یک دستگیره خم میشود یا مجموعه مکانیزیم ساعت در حال کار - چرخش سایره ها و ماه را نشان میدهد ، همراه با انحراف ها و فاز هایشان . یک مجموعه ی کمیاب در مزایده ی بنهام ، ترکیب برنجی متیو برج است که قیمتش در مزایده حدود 50000 تا 50000 پوند است .


چیزهای جالب دیگری که در این فروش آمدند ، شامل یک گوی شیشه ای به نام " ثبت کننده ی نور خورشید " است که از انوار خورشید که از آن رد میشود استفاده میکند و مجموعه های خاصی از کاغذ را میسوزاند تا میزان دریافتی نور خورشید روزانه را نشان دهد . این وسیله ی زیبا که شبیه یک فیلم علمی تخیلی درجه ی دون سال 1950 است ، در این جایگاه در مقامی بالا قرار میگیرد . و قیمت تخمین زده شده ی 300 تا 400 پوندی اش نسبت به وسایل دیگر فروش شبیه به یک حراج به نظر میرسد. اگر علاقه مند به وسایل و تاریخ نجوم اید ، تعداد زیادی تلسکوپ نجومی و زمینی برای فروش اند . در بین اینها یک وسیله ی کمیاب دیگر پیدا میشود ، یک تلسکوپ برنجی 5 اینچی ساخته شده در انگلستان حدود 1770 . که در مقایسه با تلسکوپ های منکسر کننده های روز این وسیله تمرکزش بر روی آیینه ی اصلی با محور بلندی که ازچشمی تا بالای تلسکوپ کشیده میشود است . تخمین زده میشود که قیمتش بین 2000 تا 3000 پوند است .
با وسایل تاریخی و تکنیکی بیشتری که در این مزایده اند ، از آتوماتای موسیقی که آهنگ مینوازد و در زمان حرکت میکند تا وسایل علمی که روزی متحول کننده های دوران خود بودند . مزایده ی بنهام در 27 ام اکتبر در نایتسبریج لندن برگذار خواهد شد .
کلیه عکسها در لینک زیر میباشد

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

کدام MacBook را باید در سال 2015 خرید؟