نرم افزار
مهدی پرهیزی۱۵:۰ - ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان

از آنجایی که هر چه پیش می‌رویم محتوای وب از حالت ایستا به پویا تبدیل می‌شود، مرورگرها نیز به مرز توانایی‌های خود برای نمایش محتوای تعاملی بدون lag و افت فریم مواجه می‌شوند.
امروز بنیاد Mozilla در اطلاعیه‌ای از توسعه‌ی پروژه‌ی جدیدی با نام Quantum خبر داده است. مرورگری که موتور آن برای رفع مشکلات در سطح پایه‌ای طراحی شده است. هنگامی که پروژه به اتمام برسد، قرار است تجربه‌ی مرور صفحات وب راحت‌تر و روان‌تری به کاربر ارائه گردد.
اعلام پروژه‌ی Quantum در راستای دیگر تلاش‌های بنیاد Mozilla همچون Servo و Rust برای ارائه‌ی تجربه‌ای روان از تجربه‌ی وبگردی است. Rust زبان برنامه‌نویسی بود که در ابتدا از کنار یک پروژه‌ی کارمند بنیاد Mozilla آغاز گردید. هدف Rust ارائه‌ی سرعت بالا در کنار مدیریت thread و حافظه‌ی مطمئن در هنگام توسعه‌ی برنامه به صورت موازی بوده است.
رعایت این موضوع بسیار حائز اهمیت است، چرا که قسمت مهم پروژه‌ی Quantum برای رسیدن به اهداف خود، نیازمند Servo است. Servo موتور وب موازی است که Mozilla حمایت از آن را بر عهده گرفته است. این موتور وب قرار است منشاء بسیاری از کامپوننت‌های به کار رفته در Quantum باشد که منجر به ارتقاء کیفیت رندرینگ صفحات وب می‌گردد.
جدا از این تلاش‌ها، Mozilla برای ارائه‌ی پروژه‌ای به نام Electrolysis سخت در حال کار بوده است. از اهداف این پروژه می‌توان به بهره‌مندی از معماری چند پردازشی برای کاربران مرورگر Firefox  اشاره نمود. از Electrolysis نیز به عنوان یکی از گام‌های اصلی برای نیل به اهداف پروژه‌ی Quantum بیان شده است. در این مقطع، Mozilla می‌خواهد موتور قدیمی Gecko خود را کنار بگذارد و جای آن را به کامپوننت‌های کاراتری که پردازش‌های موازی و گرافیکی بهتری دارند، بدهد.
طبق گفته‌ی رئیس بخش مهندسی بنیاد Mozilla، با این پروژه در تلاش هستند تا شیوه‌ی اعمال استایل‌های CSS، اجرای عملیات DOM و چگونگی رندر گرافیکی صفحات وب را به شکلی بنیادی بازمهندسی کنند.
Mozilla ابراز امیدواری کرده است که چرخه‌ی اولیه‌ی پروژه‌ی Quantum تا اواخر 2017 در اختیار کاربران قرار گیرد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

افزایش ۲۸ درصدی درآمد Mozilla از سال اول قرارداد با موتور جست‌جوی Yahoo