ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۲ فروردين

به گزارش روزنامه ایران، امروزه ارتباطات در زمان بلایای طبیعی به یکی از شاخص‌های اول در مدیریت بحران تبدیل شده است به‌ صورتی که حتی مردم نیز به‌ جای اسکان، غذا و پوشاک به‌ دنبال برقراری ارتباطات با تلفن همراه و اینترنت هستند. اما چرا بحث ارتباطات بیش از گذشته در اولویت اول شاخص‌های مدیریت بحران قرار گرفته و اینکه عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحران سیل کشور در برقراری ارتباطات چگونه بود؟ برای مدیریت بهتر بحران باید بیشتر در چه زیرساخت‌هایی سرمایه‌گذاری کرد؟ روزنامه ایران برای دریافت پاسخ این سؤالات به سراغ کارشناسان فضایی و مخابراتی رفته و نظر آنها را جویا شده است.
«ارتباطات دیگر از طریق فضای مجازی و اینترنت وارد زندگی روزمره مردم شده است و حکم غذای روزانه را دارد به همین دلیل وقتی به‌دلیل بلایای طبیعی و غیرطبیعی ارتباطات آن‌ها از طریق اینترنت و تلفن همراه قطع می‌شود، انتظار دارند به سرعت این مشکل حل شود.»
حامد زینی‌وند کارشناس حوزه‌ی فضایی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: برخلاف گذشته که تنها برقراری ارتباطات مانند تلفن کافی به نظر می‌رسید اما اکنون دیگر باید ارتباطات اینترنت و تلفن همراه منطقه بحرانی نیز به سرعت برقرار شود، چراکه امروزه دیگر با جمع‌آوری داده‌ها است که مدیریت بحران می‌تواند نقش خود را به خوبی بازی کند. با برقراری همه جانبه ارتباطات در منطقه است که تیم‌های امدادرسانی می‌توانند به سرعت با هم هماهنگ شوند. آن‌ها می‌توانند با جمع‌آوری داده‌ها میزان شدت اثرات رویداد را سنجیده و به درستی تخمین بزنند. با ارتباطات تلفن همراه و اینترنت داده‌ها با سرعت بالا جمع‌آوری شده و در مدیریت بحران از آن‌ها استفاده می‌شود.
مدیر گروه سامانه‌های بازگشت‌پذیر پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینکه اکنون داده‌ها هستند که در دنیا دارای اهمیت بالایی هستند و در تصمیم‌گیری‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود، گفت: کشور ما این توانمندی را دارد که در بحران‌ها، ارتباطات منطقه بحران دیده را با استفاده از بالن و ماهواره سریع برقرار کند. به‌ عنوان مثال در سیل پلدختر کل مخابرات و امکانات ارتباطی مانند فیبر نوری و کابل‌های منطقه تخریب و دچار اختلال شده و امکان برقراری ارتباطات نبود که از ماهواره و بالن‌های ارتباطی کمک گرفته شد ولی باید گفت هنوز در جمع‌آوری داده‌ها برای مدیریت بحران کشور مشکل داریم و از داده‌ها به درستی استفاده نمی‌شود.
این کارشناس فضایی در پاسخ به این سؤال که در بحث زیرساخت‌های ارتباطی باید چه موارد و امکانات دیگری در کشور مهیا و روی آن سرمایه‌گذاری شود، گفت: نیاز ضروری امروز ما در کشور این است که داده‌ها را با ماهواره‌ها جمع‌آوری کرده و زیرساخت‌های آن را در کشور توسعه دهیم. فعلاً اطلاعات از طریق خدمات سیستم‌های ماهواره‌ای خارجی جمع‌آوری می‌شود ولی از آنجایی که گران است به‌ صورت گسترده نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای اینکه بتوانیم خدمات سیستم‌های ماهواره‌ای را به‌صورت گسترده در اختیار همگان قرار دهیم باید به‌ دنبال ماهواره‌های داخلی سنجشی و مخابراتی باشیم. باید ماهواره‌های سنجش از راه دور کشورمان راه‌اندازی شود تا برای حوادث از آن‌ها استفاده کنیم. باید ماهواره‌های مخابراتی را راه‌اندازی کنیم تا وقتی زیرساخت‌های زمینی از بین می‌رود بتوان در ابعاد وسیعی ارتباطات را در منطقه آسیب دیده برقرار کرد. البته ساخت و راه‌اندازی این دو در برنامه فضایی کشور قرار دارد ولی راه‌اندازی آن زمانبر خواهد بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه