ایران
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ بهمن

کنسرسیوم ققنوس در مراسمی اولین توکن خود با پشتوانه طلا را عرضه کرد. به گزارش پیوست، کنسرسیوم ققنوس با همکاری بانک ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و شرکت‌های هلدینگ آی‌تی آنان تشکیل شده است.
توکن معادل یک رمزارز جدید حاصل از ICO در نظر گرفته شده است. ICO فرایندی است که طی آن شخص حقیقی یا حقوقی در داخل کشور اقدام به صدور رمزارز یا توکن دیجیتال جدید کرده و چندین واحد از آن را با اهدافی مانند تامین سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد.
ولی‌الله فاطمی مدیرعامل ققنوس در مراسم رونمایی از این توکن اعلام کرد: «می‌خواهیم این توکن پیشگامی برای حفظ ارزش سرمایه‌های مردم باشد از سویی در آینده می‌تواند برای توکینازیسون املاک مازاد بانک و سایر دارایی‌های بانک‌ها از آن استفاده کرد.»
در ادامه این مراسم محمد جواد صمدی، مدیر فنی ققنوس با اعلام اینکه نام رمز ارز ققنوس پیمان است گفت: «این رمزارز با میزبانی بانک‌ها ملی، ملت و پاسارگاد و پارسیان صادر می‌شود. بر این اساس این بانک‌ها یک میلیارد پیمان با پشتوانه طلا صادر می‌کنند. در این میان ۲۰۰ میلیون پیمان برای میزبانان جدید صادر می‌شود و ۱۵۰ میلیون پیمان برای مردم عادی که طلای خود را به بانک ببرند و پیمان بگیرند. از سوی دیگر هم ۶۰۰ میلیون پیمان به صورت ماهانه با توجه به نیاز بازار صادر می‌شود.»
در این مراسم همچنین معاون فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه نیز به نگرانی‌های دولت‌ها از ظهور تکنولوژی‌های جدید اشاره کرد و ظهور بلاک‌چین را یک سونامی دانست. حمید شهریاری با اشاره به سونامی‌های مختلف در سال‌های گذشته گفت:‌ «در سال ۱۳۷۵ وقتی اولین‌بار از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم انسانی، اینترنت وارد قم شد، برخی نگران آثار آن بودند؛ اما به برکت تلاش‌هایی که برای اولین‌بار صورت گرفت، فیلترینگ راه‌اندازی شد و از سونامی اولی که با حضور اینترنت در ایران رخ داده بود، بحران آن را مدیریت کردیم به نحوی که موفق شدیم اطلاع‌رسانی لازم از وقوع یک سونامی اطلاعات را داشته باشیم.» شهریاری با اشاره به سونامی دوم افزود:‌ «سونامی بعدی، سونامی ارتباطات بود که با آمدن وب ۲ و محصولاتی مانند ویکی‌پدیا و تلگرام واقع شد؛ به نحوی که نگران آن بودیم که این سونامی ما را تهدید کند و برخی مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.» به باور او سونامی‌ مانند تلگرام که همه را در دسترس یکدیگر قرار می‌داد حالا برطرف شده است. او تاکید کرد که اکنون تهدید تلگرام برطرف شده و اگر تلگرام باشد یا نباشد، ما آن را مدیریت کرده‌ایم.
او سونامی سوم را بلاک‌چین معرفی و اعلام کرد:‌ «سونامی سوم که با عنوان سونامی بلاک‌چین شناخته می‌شود، اگرچه یک تهدید به شمار می‌رود؛ اما می‌تواند در این فضا به مثابه یک فرصت باشد که در بستر فناوری در اختیار ایران قرار گرفته و می‌تواند بخشی از تحریم‌ها را بی‌اثر کند.»
معاون فناوری‌ اطلاعات قوه قضائیه در مراسم افتتاح توکن ققنوس در توضیح این موضوع اعلام کرد: «بلاک‌چین این قابلیت را دارد که بتواند ساختارهای حاکمیت را تقلیل دهد وقتی که این فناوری می‌تواند سازمان‌های زیر مجموعه حاکمیت را کوچک کند طبیعی است که می‌تواند حاکمیت را نیز تقلیل دهد.»
حمید شهریاری در این مراسم تاکید کرد که این شرایط فقط برای ایران نیست بلکه این تکنولوژی ساختارهای حاکمیتی در سایر کشورهای دنیا را نیز کوچک خواهد کرد و مرزهای جغرافیایی به مرور زمان محو می‌شود و مردم به تدریج خودشان تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند. او در ادامه با اشاره به رمز‌ارزها افزود:‌ «اگرچه ذات بیت‌کوین و رمزارز می‌تواند تهدیدی برای هر کشوری باشد، اما باید از وجهه فرصت به آن نگاه کنیم، چرا که بیت‌کوین می‌تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند اما به هر حال تهدیدهایی را هم برای ما به دنبال دارد.» شهریاری تصریح کرد که باید با نگاه حاکمیتی و از پنجره سیاستگذاران کشور به این نکته توجه داشت که اکنون متوجه شده‌ایم که سونامی بلاک‌چین یک تهدید است که می‌تواند نهادهای تأسیسی حاکمیت را از جمله بانک‌ها، سازمان ثبت اسناد و آژانس‌های معاملات ملکی، دچار چالش کند؛ اما به هر حال می‌توان آن را هم مدیریت کرد.
شهریاری یادآور شد:‌ «اگر نتوانیم به موقع فرصت و تهدید این فضا را درک کرده و بر روی آن مدیریتی اعمال کنیم، نتیجه همچون تلگرام می‌شود که هنوز هم به دنبال شبکه ایرانی هستیم در حالیکه سونامی آن، پیش از این فرا رسیده بود.» به باور او اگر درست و به موقع موقعیت را درک کنیم می‌توانیم حاکمیتی نوین طراحی کنیم.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه