گوناگون
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

قبل از هر چیزی لازم است ابتدا واژه‌ی اینترنت اشیا را بررسی کنیم. زمان زیادی نمی‌گذرد که اصطلاح اینترنت اشیا در بازار فناوری بر سر زبان ها است. ممکن است در ابتدا این واژه برای شنونده کمی نامانوس باشد اما با توضیح کوتاهی در مورد آن به راحتی از اهمیت بالای آن آگاه خواهیم شد. در تعریف ساده به تمامی دستگاه های تکنولوژیکی که از طریق اینترنت با هم ارتباط پیدا می کنند اینترنت اشیا گفته می‌شود.
اینترنت اشیا امروزه نقش مهمی در بازار کارآفرینی، کسب و کار و فناوری‌های روز دنیا ایفا می کند و کسب و کارهای متعددی بر محور این فناوری راه‌اندازی شده‌اند. اما این حوزه هنوز هم جای پیشرفت دارد و روز به روز شاهد گسترش آن هستیم. امروزه در فضای اینترنت اشیا، ابزار و تجهیزات مختلفی نظیر تلویزیون، یخچال، وسایل گرمایشی و سرمایشی، چراغ روشنایی و غیره به اینترنت متصل می‌شوند و از طریق دستگاه‏‌های هوشمندِ همراه قابل کنترل خواهند بود.
عبارت اینترنت اشیاء «The Internet of the Things»، برای نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و وی این گونه این اصطلاح جهانی را توصیف کرد که در آن هر شی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته و همگی توسط یک کامپیوتر مرکزی مدیریت می‌شوند.
به خوبی می‌دانیم که در حال حاضر میزان استفاده ی خانه‌ها، ماشین‌ها و ادارات از گجت‌های اینترنت اشیا در حال افزایش است و به همان اندازه نیز به تعداد شرکت ها و کمپانی های طراحی کننده ابزار مناسب برای این مقوله افزوده می شود. حال شرکت هایی موفق خواهند بود که با فناوری روز دنیا پیشروی کنند و نیاز جامعه را بررسی نمایند. برای مثال کمپانی هایی نظیر گوگل اگر می خواست خدماتش را هنوز هم در سطح یک موتور جستجو ادامه دهد دیری نمی پایید که از گردونه‌ی رقابت بازار خارج می شد اما امروزه با تمام توان در زمینه‌ی گجت های اینترنت اشیا تلاش می ‌کند.
شرکت های بزرگ دنیا امروزه در زمینه‌ی اینترنت اشیا فعالیت می کنند که اکنون به چند مورد از معروفترین آن ها اشاره خواهیم کرد و برخی از فعالیت های آن ها را توضیح خواهیم داد.
1- Samsung با پلتفرم متن باز یا open source خود با نام Artik Platrom پای به این عرصه گذاشت. سپس برای سرویس خود 3 ماژول Artik 1 و Artik 5  و Artik 10  را معرفی نمود.
2- Microsoft یکی از قدرتمند ترین ها در بحت اینترنت اشیاست که با پلتفرم Azure خود را مطرح کرد. هم اکنون کمپانی های بزرگی سرویس های خود را بر روی این پلتفرم ارائه می دهند. شرکت هایی نظیر Kaiser Permanente در حوزه ی سلامت و AutoLib در حوزه ی خودرو این کمپانی بزرگ با همکاری شرکت های دیگر در پروژه های Allseen Alliance نیز مشارکت داشته است.
3- ARM کمپانی سازنده ی چیپ ست هم با پلتفرم mBed و بر اساس میکروکنترلرهای ساخت این کارخانه از سری Cortex-M series با هدف پشتیبانی از پروتکل های M2M مانند CoAP سیستم عامل 32 بیتی خود را معرفی نمود.
4- Google  همانطور که اشاره کردیم این کمپانی نیز از دنیای فناوری عقب نمانده و با سیستم عامل Brillo وارد میدان شد.
5- Apple در رابطه با این کمپانی هم مطمئنا با نام HomeKit آشنا هستید. این اپلیکیشن باعث می‌شود برای استفاده از ابزارهای هوشمند خانگی و کنترل آن‌ها، نیاز به جابجایی بین اپ‌های شخص ثالثی که برای هر دستگاه به صورت جداگانه ساخته شده‌اند، نداشته باشید. با این برنامه می‌توان بر روشن بودن بسیاری از چراغ ها و درجه حرارت نظارت کنید.
6- SONY نیز با پلتفرم Mesh در این زمینه فعالیت می‌کند. این کمپانی در جریان نمایشگاه کامپیوتکس تایوان از پلتفرم شبکه ی توری (Mesh Networking Platform) پرده برداری کرد. این پلتفرم در واقع ارتباط دستگاه های هوشمند را بهبود می دهد و قابلیت های کنترل صوتی، مدیریت متمرکز و امنیت بالا و همچنین پشتیبانی در سطح اپراتور منطقه ای را ارائه می کند.
7- HUAWEI هم که معرف حضورتان است. پلتفرم کم حجم این کمپانی چینی هم با نام Lite OS توانست موفقیت هایی را برای این کمپانی در زمینه‌ی اینترنت اشیا به دست آورد.
8- Intel هم غول چیپ ست های جهان با پلتفرم VISION به این حوزه قدم نهاد.
9- Mediatek هم پلتفرم LinkIt را برای این رقابت طراحی کرد.
در دنیای جدید، خریداران به کالاهایی احتیاج دارند که پیش از گذشته نیاز روزمره شان را برطرف کنند، یعنی تمایل دارند تا درعصر تکنولوژی ابزار هایی کارآمد با یکپارچگی بیشتر برای خانه‌های جدید و هوشمند و در پی آن زندگی بی‌دردسر‌تر و کارآمدتری را تجربه کنند.
با استفاده از اینترنت اشیا می توان از سختی کارها کاست و آن ها را منظم تر و هوشمندانه تر انجام داد. گفتنی است استفاده ی درست از این ابزار خواهد توانست تجارت‌های کوچک را پر رونق‌تر کنند و سوددهی بیشتری داشته باشند.  در این رابطه می توان به چند مولفه برای رونق تجارت اشاره کرد:
شما با استفاده از این ابزار می‌توانید برای خود یک دستیار ارزان قیمت و سرسپرده استخدام کنید. شما با استفاده از Google Assistant و یا Amazon Alexa خواهید توانست مدیریت کارها را به عهده بگیرید و دستیار شما زمان مورد نظر را به شما یادآوری خواهد کرد. حتی مطالب مهم را از صفحات خود در گروه کاری به اشتراک بگذارید، برنامه قرارهایتان را هماهنگ کرده و به شرکا گزارش دهید.
از شلوغی و برنامه های روی هم انبار شده خلاص خواهید شد و برنامه ها به صورت منظم و مقرر در سر جای خود اعلام و انجام خواهد شد. شما می توانید آن ها را طبق سلیقه خود برنامه ریزی کنید. محل کار یا زندگی خود را هوشمند کنید. با اینترنت اشیا دیگر نیازی به رفت آمد در یک محل آن هم برای امور غیر ضروری نخواهید داشت. کافیست تمام سیستم ها از جمله چراغ ها، قفل ها، قهوه ساز را با یک کلیک در اختیار خود داشته باشید.
حال به چند مورد از کاربرد اینترنت اشیا در زندگی روزمره اشاره می کنیم؛ احتمالا خود شما هم از آن بی خبرید:
دفتر کار: سیستم های حضور و غیاب، دوربین های تحت شبکه و پرده های هوشمند
گجت: موبایل
لوازم شخصی: ساعت و عینک های هوشمند
پزشکی: ویجت های ارتباط با پزشک، سنسور های اندازه گیری سلامت مانند دستبند تناسب اندام
حمل و نقل: خودرو های هوشمند و بدون راننده
محیطی: سیستم های هواشناسی و پالایش آلودگی، دوربین های نظارتی
لوازم خانگی: قفل های هوشمند، یخچال های هوشمند، سیستم های تهویه ی مطبوع و حسگرهای محافظتی
فروشگاه: سیستم امنیتی، بارکد خوان برای نمایش قیمت کالا
خدمات شهری: سیستم های مدیریتی شهری همانند مدیریت ترافیک، پسماندها و آبیاری فضای سبز

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه