گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۸ پنج شنبه ۵ دي

به گزارش زومیت، اوبر برای ایجاد سرویس تاکسی هوایی خود با Joby Aviation و ۶ شرکت دیگر همکاری می‌کند.
برنامه‌های بلندپروازانه‌ی اوبر برای راه‌اندازی سرویس تاکسی هوایی شهری به‌لطف استارتاپی بی‌نام‌ونشان و ثروتمند شتاب گرفته است. این شرکت گفته است بیش از یک دهه با Joby Aviation، شرکت فعال در حوزه‌ی هوافضا و مستقر در کالیفرنیا، روی هوانوردی الکترونیکی کار کرده‌ است. Joby Aviation اولین شرکت متعهد به زمان‌بندی افراطی اوبر برای رونمایی سرویس تاکسی پرنده‌‌اش تا سال ۲۰۲۳ است.
Joby محصول ذهن مخترعی با نام جوبن بِورت است؛ کسی که شرکت مذکور را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد. Joby تا سال ۲۰۱۸ شرکتی گمنام بود؛ اما وقتی به‌صورت غافل‌گیرانه‌ای اعلام کرد از سرمایه‌گذاران مختلفی ازجمله اینتل و تویوتا و جت‌بلو (JetBlue) صدمیلیون دلار جمع‌آوری کرده، شرایط تغییر کرد. سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه‌ی مالی نمونه‌ی اولیه از تاکسی‌های هوایی Joby کمک کرد که در حال انجام پروازهای آزمایشی در فرودگاه خصوصی این شرکت در کالیفرنیای شمالی است.
برخلاف سایر شرکت‌ها که هم‌اکنون در حال ساخت هواپیماهای الکتریکی عمودپرداز (eVTOL) هستند، Joby سازوکار و فناوری‌های به‌کاررفته در پروژه‌ی خود را مخفی نگه داشته است. معدود رندرهای منتشرشده از این محصول هواپیمایی بدون سرنشین را با ۱۲ چرخانه (روتور) نشان می‌دهد که کابین آن برای چهار سرنشین جا دارد. بااین‌حال، سخن‌گوی شرکت مذکور، پیش‌تر هشدار داده بود محصولی که Joby مشغول کار روی آن است، محصولی کاملا جدید خواهد بود. شرکت مذکور تاکنون تصویری از نمونه‌ی اولیه‌ی این هواپیما منتشر نکرده است.
در سال ۲۰۱۸، بلومبرگ مقاله‌ای از Joy منتشر کرد که در آن به جزئیات جالبی درباره‌ی پروژه‌ی این شرکت اشاره شده‌ بود. در این مقاله آمده است:
ما دو نفر اولین گزارشگرهایی بودیم که نسخه‌ی آزمایشی از نمونه‌ی اولیه‌ای را مشاهده کردیم که «راشل» نام گرفته است؛ زیرا چندین نفر از سازندگان زنِ آن [هواپیما] تا‌به‌امروز از این نام [برای هواپیما] استفاده کرده‌اند. خلبان برخاستی عمودی را مدیریت کرد و [ما] ۱۵ دقیقه در محیط بسته‌ای به طول ۱۵ مایل پرواز کردیم و به سلامت فرود آمدیم. پلتفرم تاکسی که قدرت خود را مدیون موتورهای الکتریکی و نرم‌افزار کنترلی پیچیده است، فناوری بین هواپیماهای کوچک و نوع بدون سرنشین است و هنگام برخاستن از زمین می‌تواند مستقیم به بالا پرواز کند. این پرنده می‌تواند با سرعتی دوبرابر بالگرد پرواز کند و تنها به‌اندازه‌ی کلونی از زنبورها صدا داشته باشد. جوبن بِورت می‌گوید روزی هزاران فروند از این کابین‌های هوایی مردم را بین شهرها جابه‌جا خواهند کرد و ترافیک [هوایی] سنگین‌تر از ترافیک متعارف [روی زمین] خواهد بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه