ایران و جهان
اندیشه سبز خزر۳:۰ - ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت

به گزارش پیوست، سال ۹۸ در حوزه بازی،‌ سال تهرانی‌ها بوده چرا که طبق گزارش کافه بازار ۸۸ درصد از درآمد بازی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این درحالیست که بیشترین سهم از توسعه‌دهندگان و بیشترین سهم از تعداد بازی فعال روی کافه‌بازار نیز به‌ترتیب با ۳۰/۲ درصد و ۳۶/۶ درصد از آن توسعه‌دهندگان تهرانی بوده است. خراسان رضوی در هر سه بخش درآمد بازی، سهم از توسعه‌دهندگان و تعداد بازی فعال، با اختلاف زیاد نسبت به استان تهران در رده دوم قرار دارد.
در انتهای سال ۹۸ بیش از ۱۸ هزار بازی فعال در دسترس کاربران بازار بوده که این تعداد بازی در ۱۲ دسته مختلف از جمله تفننی، اکشن، معمایی، امتیازی، رانندگی و غیره تقسیم‌بندی شده‌اند. در این بین دسته تفننی با ۱۸ ، اکشن با ۱۷ و معمایی با ۱۳ درصد پرمخاطب‌ترین دسته‌بندی‌های بازار بوده‌اند. طبق آمار کافه‌بازار در سال ۹۸، کاربران بیش از ۶۷۰ میلیون بار بازیها را دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند. دسته‌های تفننی، رانندگی و اکشن بیشترین سهم از دانلود را در سال ۹۸ داشتند. با شروع فصل مدارس و شروع سخت‌گیری والدین، شاهد افت قابل توجهی در دانلود بازی‌ها هستیم. این میزان دانلود رفته ‌رفته زیاد می‌شود و دوباره در دی ماه با شروع فصل امتحانات با کاهش مواجه می‌شود.
طبق این گزارش از ۷۸ میلیون امتیازی که در سال ۹۸ توسط کاربران ثبت شده، بیش از ۳۰ میلیون آن مربوط به بازیها بوده ‌است. بازیهای دسته کلمات و دانستنی‌ها، استراتژی و امتیازی به ترتیب بیشترین امتیاز ۵ و دسته‌های آموزش، ماجرایی و ورزشی کمترین امتیاز ۵ را گرفته‌اند. همچنین دسته کلمات و دانستنی‌ها با میانگین ۴/۶۴ بالاترین میانگین امتیاز را در بین سایر دسته‌بندی‌ها دارد. بیشترین تعداد امتیاز ثبت‌شده نیز در دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، تفننی و استراتژی است.
آن‌طور که در این گزارش آمده، بازی‌های دسته اکشن، بیشترین اشتراک خریدار را بین دسته‌های بازی دارند. ۱۳ درصد از کاربران بازی‌ها بیش از یک بازی را در این دسته خریداری کرده‌اند. بعد از دسته‌ اکشن، بازی‌های ماجرایی و رانندگی بیشترین اشتراک خریداران و بازی‌های امتیازی، شبیه‌سازی و معمایی کمترین اشتراک را بین فروشنده‌های مختلف دارند.
بیشترین تعداد بازی‌های پولی یا اشتراکی یا درون پرداختی در دسته بازی‌های کلمات و دانستی‌ها قرار دارند. دسته‌های امتیازی، معمایی و تفننی نیز بیشترین سهم از تعداد بازی‌های رایگان را دارند.
طبق گزارش کافه‌بازار، دسته‌های تفننی، امتیازی و رانندگی بیشترین تعداد نصب فعال را تا انتهای سال ۹۸ داشته‌اند. بازی‌های دسته کلمات و دانستنی‌ها که در سال ۹۷ در جایگاه سوم قرار داشت، با 24 درصد کاهش نصب فعال به جایگاه چهارم در سال ۹۸ رسید. بازی‌های دسته رانندگی نیز در جایگاه سوم بیشترین تعداد نصب فعال قرار گرفته است. همانند سال ۹۷، دسته‌های ماجرایی، شبیه‌سازی و آموزشی در سال ۹۸ هم به ترتیب کمترین تعداد نصب فعال را بین دسته‌های مختلف بازی‌ها داشتند.
اگرچه دسته آموزشی در جایگاه دهم بیشترین تعداد نصب فعال قرار دارد اما بیشترین رشد تعداد نصب فعال با ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ متعلق به همین است. پس از آن دسته‌های اکشن و ماجرایی هرکدام با ۳۴ درصد رشد نسبت به سال ۹۷، به‌طور مشترک در رده دوم بیشترین درصد رشد تعداد نصب فعال قرار گرفته‌اند. دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها با ۲۴ درصد و دسته‌ استراتژی با ۲ درصد رشد منفی تنها دسته‌هایی هستند که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ درصد رشد منفی در تعداد نصب فعال داشته‌اند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه