ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۸ دي

به گزارش «فناوران»، تغییر آیین‎‌نامه‌ی تشکیل کمیسیون‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در هیات مدیره‌ی دور چهارم مطرح شد و با تلاش بسیار، بندهای این آیین‌‎نامه تغییر و به تصویب رسید. با برگزاری انتخابات نصر تهران و به کرسی نشستن هیات مدیره‌ی دور پنجم، تقسیم‌بندی ترکیب کمیسیون‌ها از نظر موضوعی مورد بررسی قرار گرفت و به گفته‌ی محمدرضا حدادی عضو هیات مدیره‌ی جدید سازمان، آیین‌‎نامه‌ی جدید کمیسیون‌ها در این دوره کماکان اجرا خواهد شد و تعداد کمیسیون‎‌ها و موضوعات آن نیز با دریافت نظرات کارشناسی بدنه‌ی صنف، به زودی اعلام می‌شود.
علیرضا پورنقشبند، عضو هیات مدیره‌ی قبلی سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای تهران در مورد نقش کمیسیون‎‌های سازمان گفت: کمیسیون‎‌ها باید عملا بازوی اجرایی سازمان نصر باشند، اما ساختار و جایگاه ضعیفی برای آن‌ها لحاظ شده بود و فقط به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی دیده می‌شدند.
وی افزود: در واقع اعضای کمیسیون‌‎ها فقط نظرات خود را به هیات‌مدیره منتقل می‌‎کردند و تصویب مصوبات اغلب در سیکل هیات مدیره و شورای مرکزی گیر می‎‌کرد. این موضوع باعث شده بود کمیسیون‌ها حالت انفعالی به خود بگیرند و اعضای آن انگیزه‌ی فعالیت نداشته باشند. پورنقشبند اضافه کرد: در بسیاری مواقع کمیسیون‌ها می‎‌بایست در مورد موضوعی خاص تصمیم‎گیری فوری کنند؛ اما به دلیل اینکه مصوبات باید حتما به تصویب هیات مدیره می‌‎رسید عملا این کار امکان‎پذیر نبود. وی با بیان اینکه مصوبات کمیسیون‌ها لازم‌الاجرا نبود، گفت: وقتی اعضای کمیسیون احساس کردند حضورشان در کمیسیون بی‌فایده است، از کمیسیون‌‎ها فاصله گرفتند و در جلسات آن شرکت نکردند.
وی افزود: در کمیسیون سخت‌افزار خودم شاهد روند افول اعضا بودم. بنابراین باید این روش را عوض می‌‎کردیم.
وی اضافه کرد: در واقع اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کاری از دستش بر نمی‌‎آید، بر می‌گردد به عملکرد ضعیف کمیسیون‎‌ها.

پورنقشبند با بیان اینکه تغییر آیین‌‎نامه‌ی تشکیل کمیسیون‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای، در دستور کار هیات‌ مدیره‌ی قرار گرفت، گفت: مدت زمان زیادی طول کشید تا دیدگاه‌های رسوب کرده و خشک شده‌ی سازمان تغییر کند.
وی افزود: تغییر آیین‌نامه‌ی کمیسیون‎‌ها ابتدای امر در کارگروهی که خود من عضو آن بودم مطرح شد. اما با توجه به اینکه موضوع بسیار مهمی بود در هیات مدیره‌ طرح و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.
به گفته‌ی عضو هیات مدیره‌ی قبلی سازمان نظام صنفی رایانه‎‌ای تهران، در آیین‌‎نامه‌ی قبلی رئیس کمیسیون لقب مسئول داشت که اصلا وجهه خوبی نداشت. در آیین‌نامه‌ی جدید تغییر کرد. وی افزود: همچنین مسئول کمیسیون باید از میان اعضای هیات مدیره‌ی تعیین می‌‎شد. این دیدگاه که چرا باید رئیس کمیسیون یکی از اعضای هیات مدیره باشد، همیشه مورد نقد بود. وی با تاکید بر اینکه در آیین‌‎نامه‌ی جدید اعضای کمیسیون مانند اتحادیه‌‎ها رئیس را انتخاب می‎‌کنند، گفت: اینگونه اعضای کمیسیون‌‎ها از افراد کلیدی و تاثیرگذار با ضوابط خاص و سخت‌گیرانه تشکیل می‌‎شوند.
عضو هیات مدیره‌ی قبلی سازمان نظام صنفی رایانه‌‎ای تهران همچنین با بیان اینکه کمیسیون‌‎ها تا پیش از این نمی‌‎توانستند در مورد مسایل مهم موضع‌‎گیری کنند، گفت: با تغییر آیین‌‎نامه‌ی کمیسیون‎‌ها حق نامه‎‌نگاری دارند و می‎‌توانند مصوبات خود را داشته باشند. همچنین می‎‌توانند از هیات مدیره بودجه بگیرند.
وی تصریح کرد: کمیسیون‎‌ها باید با بدنه‌ی صنف در تعامل باشند و برای خود یک خبرنامه داشته باشند و مرتب در مورد موضوعات اظهار نظر کنند. پورنقشبند گفت: طبق آیین‌‎نامه‌ی جدید اعضای کمیسیون‎‌ها باید افرادی کلیدی باشند و اگر چند جلسه متوالی در جلسات حاضر نشدند، خود به خود عضویت آنها ملغی شود.
وی اضافه کرد: در واقع با این تغییرات اعضای کمیسیون‎‌ها فعال‌‎تر خواهند شد و می‌‎توانند مطالبات خود را پیگیری کنند.
به گفته‌ی پورنقشبند این تغییرات اگر به درستی اجرا شوند، خیز بزرگی در سازمان ایجاد خواهد کرد. وقتی کمیسیون‌‎ها قوی شوند هر کدام مانند یک اتحادیه عمل خواهند کرد و جلوی اعمال نظر هیات مدیره نیز گرفته خواهد شد.
وی در پایان توصیه کرد: با این تغییرات جای غر زدن باقی نمی‎‌ماند. راه باز است و ما از اعضا می‎‌خواهیم مشارکتی جدی داشته باشند. اگر پای کار هستید، این گوی و این میدان.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه