گوناگون
الناز فرجی۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴ شنبه ۲۰ تير

روکش های نقره ای ضد میکروبی ممکن است درمان دارویی شیمیایی شما را به تاخیر بیندازد
بیمارستان های دنیا از یک روکش نقره ای در وسایل درمان داروییشان استفاده میکنند، مانند میل جراحی بول IV ، چون فلز اصل از رشد میکروب ها جلوگیری میکند. به هر حال کاشف به عمل آمد که این روکش جرم کش ممکن است در داروهای شیمیایی اختلال ایجاد کنند و به بیمار آسیب برسانند. یک تیم متشکل از محققان از دانشگاه علم و تکنولوژِی نروژ ، دپارتمان فیزیک، اخیرا در روزنامه ی 2D materials درباره ی این اثر گفتند : ما میخواستیم منبع مشکل احتمالی را در لوله های استفاده شده در میل جراحی بول درون وریدی پیدا کنیم.
داروهای شیمیایی مواد اصلی فعال اند پس تصورش سخت نیست که این داروها به روکش فلزی واکنش نشان میدهند . ( جاستین والز، استاد فیزیک در دانشگاه نروژ) این تیم فوتومیشن (خروج الکترون از فلز در اثر نیروی تابشی نور ) اشعه ی ایکس (XPS) را در آزمایشگاه MAX IV در سوئد به کار گرفت تا به سطح ساختار  5-Fluorouracil 5-Fu ، یکی از رایج ترین داروهای شیمیایی موجود نگاهی بیندازند.
نتایج شوکه کننده بود. روکش فلزی نه تنها باکتری ها را از بین میبرد، بلکه 5-FU را هم تجزیه میکرد و فلورید هیدروژن، یک گاز مضر را آزاد میکرد. پس نه تنها اثر درمانی این ماده ی شیمیایی را کم میکرد، بلکه فرآورده های فرعی خطرناکی نیز تولید میکرد. ولز میگوید: تیم سپس همان آزمایش را با روکش گرافینی انجام داد . و با توجه به طبیعت غیر انفعالی مولکول گرافین ، تیم فهمید که 5-fu دست نخورده باقی مانده است. این آشکار سازی میتواند به توسعه ی روکش های گرافینی و درمان  موثر تر سرطان منجر شود.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
فناوران بیمارستانی
۱۵:۸ - ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ فروردين
تجهیزات پزشکی در دنیای امروز که لحظه به لحظه در حال دیجتال شدن باید پا به پا و حتی در برخی زمینه ها جلوتر از تکنولوژی پیش بینی بشه . بعضی از شرکت های دانش بنیان این موضوع رو دغدغه خودشون قرار دادن
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

رنگ دانه‌های هوشمند، انقلابی در عرصه مواد