تکنولوژی
سارا محمد علیئی۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۷ ارديبهشت

وب سایت MIT در خبری نوشت؛ ربات بی سیم میکروسکوپی می تواند سبب  حذف باتری بلعیده شده در معده شود . این آزمایش بر روی مدل شبیه سازی شده از بدن انسان انجام شد.

بسیار کوچک، اما دقیق

دانشمندان این آزمایش را ، در نمونه ای بسیار شبیه به معده و مری انسان و پر شده از محلول اسید سیتریک انجام دادند. آنان اعلام کرده اند این ربات کپسولی در اعمال جراحی کاربرد دارد و از زیست پلیمری سازگار که در شیره معده حل خواهد شد، ساخته شده است.
این ربات اوریگامی آکاردئونی شکل که به شکل یک کپسول بلعیده می شود، در معده انسان باز شده و  سپس تحت تاثیر میدان های مغناطیسی که در خارج از معده ایجاد می شود بر دیواره معده می خزد و باتری های بلعیده شده را از معده خارج کرده و یا به ترمیم زخم های کوچک می پردازد.
بدلیل کوچکی این ربات می توان گفت نسبت به نوسانات دما  تغییر شکلی نخواهد داشت .مواد تشکیل دهنده آن روده خشک دام و مواد زیست سازگار ارزان می باشد علاوه بر این موارد پیچ خوردگی در فرم این ربات تا 20 درصد به حرکت آن در مایع کمک خواهد کرد.

 
هر سال فقط حدود ۳۵۰۰ باتری یا دکمه در ایالات متحده بلعیده میشود که در صورت ماندگاری طولانی مدت در بافت معده و مری باعث آسیب به سلامتی می شوند؛ بخصوص اینکه باتریها میتوانند سبب تولید هیدروکسید شوند و در نتیجه بافت این نواحی را تحت تاثیر قرار دهند و بسوزانند.
تا پیش از این جراحان برای خارج کردن اجسام خارجی خطرناک از اعمال جراحی استفاده می کردند ولی با اختراع این ربات بدون مشکل در اندک زمانی کار خروج جسم از بدن انجام خواهد شد.

برچسب هاRobot
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

جوان ایرانی، طراح الگوریتم کنترلی سریع‌ترین ربات دوپای جهان