تکنولوژی
سارا محمد علیئی۸:۰ - ۱۳۹۵ دوشنبه ۵ مهر

کارشناسان چینی از  تلسکوپ رادیویی FAST در جنوب غرب کشور این کشور بهره برداری کردند. به گزارش خبرگزاری "شین هوا" این رادیوتلسکوپ به بزرگترین نمونه در جهان تبدیل شده است.

مقیاس قابل توجه
نام تلسکوپ FAST مخفف عبارت  Five hundred meter Aperture Spherical Telescope است. این اندازه تلسکوپ پانصد متر است. مساحت آن برابر با مساحت 30 زمین فوتبال است. محیط سازه 1.6 کیلومتر و قطر آینه بازتابنده 500 متر می باشد. برای ساخت این رادیوتلسکوپ 9 هزار کارگر استخدام شده است.
تاریخ شروع به ساخت تلسکوپ در ماه مارس 2011، در منطقه کوهستانی استان گوئیژو بوده است. بر اساس برآوردهای کارشناسان، برای این پروژه حدود 180 میلیون دلار سرمایه گزاری شده است. البته گفتنی است ساکنان منطقه تا فاصله 5 کیلومتری محل نیز به شهرکی با 600خانه منتقل شده اند که این امر نیز هزینه 270 میلیون دلاری داشته است.
در تاریخ 18 سپتامبر متخصصان صفحه بازتابنده را با وزن 30 تن و ارتفاع 130 متری بر روی این سطح نصب کردند. صفحه نصب شده می تواند میزان بسیار زیادی نور را به خود جذب کند. در نتیجه سیگنال های بسیار قوی را ارسال خواهد کرد.
این رادیو تلسکوپ مجهز به یکی از پیشرفته ترین ابرکامپیوتر ها در جهان به نام Sky Eye 1 می باشد و هدف آن محاسبات دقیق نجومی، کشف و شناسایی جهان های ناشناخته و حیات در سیارات دیگر می باشد.
پیش از این، بزرگترین تلسکوپ رادیویی با قطر  305 متر در رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو نصب و راه اندازی شده بود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه