ایران
اندیشه سبز خزر۱۱:۰ - ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

معاونت سنجش از دور سازمان فضایی ایران، نقش فناوری فضایی و کاربرد سیستم های موقعیت یابی ماهواره ای و تصویربرداری را در نبرد با ویروس کرونا در کشور چین مورد بررسی قرار داد.
در حالی که شیوع بیماری کرونا به تدریج تبدیل به یک نگرانی جهانی شده است، هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند به اندازه کافی از سلامت شهروندان خود محافظت کند. براین اساس به اشتراک گذاشتن تجربه کنترل بیماری کشورها و تقویت همکاری بین المللی در استفاده از فناوریهای فضایی، می تواند یکی از راههای تسریع فرایند پیشگیری از شیوع این بیماری باشد.
بررسی ها نشان می دهد که فناوری های نوین فضایی برای مبارزه با بیماری‌های مسری گسترده از طریق افزایش تعامل بیماران، بهبود کارایی ضدعفونی کردن، نظارت بر زیرساخت های بهداشت و درمان، تمرین بهداشت و کاهش فشار در برابر این بیماری می تواند کاربردی باشد.
در طول نبرد علیه ویروس کووید ۱۹، فناوری ماهواره ای و سیستم‌های مبتنی بر فضا و ارائه خدمات فضایی از جمله نقشه برداری و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، سنجش از راه دور، کنترل از راه دور، تصویربرداری، قرنطینه، درمان و همچنین ساخت بیمارستان و عملیات پاکسازی گسترده در سراسر جهان، آموزش آنلاین ملی، حمل و نقل ضروری برای کالاهای ضروری بین استانها و بسیج عظیم کارمندان بهداشتی از سراسر کشور، نقش حیاتی در هماهنگ کردن همه بخشهای جامعه و کنترل گسترش بیماریهای عفونی در کشور چین ایفا کردند.
معاونت سنجش از دور سازمان فضایی ایران نقش این فناوری ها را در نبرد با ویروس کرونا در کشور چین مورد بررسی قرار داده است.
در فرآیند کنترل COVID-۱۹، کشور چین از سیستم ماهواره ای ناوبری BeiDou (BDS) بومی خود برای کمک به کنترل بیماری استفاده کرد. از ردیابی موقعیت دقیق بیماران گرفته تا نظارت بر حمل و نقل محموله و همچنین تعیین سیستم های ناوبری مبتنی بر GNSS برای ضدعفونی مناطق آلوده در مقیاس بزرگ.
در سال ۲۰۰۰ کشور چین شروع به ارسال سیستم ناوبری داخلی BeiDou-۱ کرد و سیستم ناوبری ماهواره ای منطقه BeiDou-۲ را برای استفاده تجاری در سال ۲۰۱۲ به اتمام رساند.
در حال حاضر، چین با موفقیت ۲۸ ماهواره ناوبری جهانی BeiDou-Phase III را به مدار ارسال کرده است. به نظر می رسد منظومه جدید ماهواره ای آن در نیمه اول سال ۲۰۲۰ عملیاتی شود.
این امر به منظور حصول اطمینان از درمان موثر همه بیماران، کاهش ریسک ابتلا به عفونت بین بیماران و پرسنل درگیر و به ویژه برای یافتن تمامی بیمارانی که به دلیل نارسایی تنفسی حاد در بیمارستان بستری هستند انجام پذیرفت.
طراحی یک برنامه پیام‌رسان با بیشترین تعداد کاربران در چین فرصتی برای افزایش گسترده دسترسی بیماران را فراهم کرد. در عین حال، مدیران جامعه و پرسنل پزشکی مسئول جامعه بیمار، وضعیت سلامت جسمانی او را بررسی خواهند کرد.
در صورت نیاز به درمان بیمار در بیمارستان، جامعه داوطلبان را برای انتقال بیمار به بیمارستان تعیین شده برای بیماریهای عفونی ترتیب خواهد داد. همچنین به همسایه ها تذکر می‌دهد که از آدرس فرد آلوده دوری و منبع آلودگی را پاکسازی کنند.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه