ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

به گزارش خبرنگار تماس‌نیوز، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش هفته‌ی جهانی فضایی با بیان اینکه یکی از اشکالات جدی علوم فضایی در کشور این است که آن را در زندگی روزمره‌ی مردم جاری نکردیم، گفت: این اشکال در طراحی شبکه‌ی ارتباطی کشور نیز وجود دارد چراکه در دنیا مطابق استانداردها، طراحی از لایه‌ی بهره‌برداری و سرویس تا لایه‌های زیر ادامه پیدا می‌کند درحالیکه امروز هنوز نمی‌دانیم که در عرصه‌ی فضایی کشور اپلیکیشن‌هایی که باید اجرایی شود چیست؟ و تاثیر علوم فضایی بر حوزه‌هایی چون حفاظت از محیط زیست، استفاده‌ی بهینه از منابع آبی کشور و در کشاروزی چگونه باید باشد؟
وی با اشاره به منحنی بالای بحران‌های طبیعی در ایران افزود: باید مشخص شود که نفش صنعت فضایی، هواشناسی و ماهواره‌های سنجشی در بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله چیست؟
آذری جهرمی بهترین ماموریت سازمان فضایی ایران را ترویج علوم فضایی در اپلیکیشن‌های فضایی در جامعه دانست و اظهار کرد: از دید من علاوه بر پروژه‌های پژوهشی که در جای خود اهمیت دارد، مهم‌ترین ماموریت سازمان فضایی ترویج علوم فضایی است و باید کارگاه‌هایی مختلف در این ارتباط برگزار شود تا متخصصان حوزه‌های مختلف با آن آشنا شوند و بتوانیم از ظرفیت‌های بین المللی استفاده کنیم.
بالاترین مقام مسئول حوزه‌ی ICT کشور با بیان اینکه در حوزه‌ی حفاظت از محیط زیست ساختاری برای استفاده از فناوری‌های فضایی نداریم، تصریح کرد: البته در حوزه‌ی کشاورزی نیز استفاده از فناوری‌های فضایی سهم کمی دارد که باید آن را با کشورهای دیگر تطبیق دهیم که آن‌ها چگونه از صنعت فضایی استفاده می‌کنند و ما چقدر از آن استفاده می‌کنیم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در دنیا حرف‌هایی در عرصه‌ی فضایی برای گفتن داریم، گفت: تا هدف مشخص نشود خیلی از کارها و تولیدات نهایتا به شادی دل و فرح در مجموعه‌ی دانشگاهی منتهی می‌شود که مثلا فلان ماهواره پرتاب شد اما باید ببینیم وقتی ماهواره‌ی ناهید یک، امیر کبیر و دوستی به فضا پرتاب شد چه اتفاقی برای کشور می‌افتد.
آذری جهرمی در پاسخ به طرح این سوال که کاربردهای اساسی ما در حوزه‌ی فضایی چیست، اظهار کرد: باید مشخص کنیم که هزینه و فایده چیست و در دو محور حاکمیت و اقتصادی چه کاری باید انجام دهیم. البته اگر به این سوال جواب دهیم، فعالیت‌های اقتصادی معنی می‌گیرد. با معنی گرفتن فعالیت‌های اقتصادی، بخش خصوصی رونق می‌گیرد و با رونق گرفتن آن قانون ملی فضایی کشور نقش می‌گیرد که به سطوح مختلف همکاری‌های بین المللی منتهی می‌شود.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه