ایران
اندیشه سبز خزر۲۳:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۳۱ مرداد

به گزارش پیوست، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گزارشی را منتشر کرده و در آن به بررسی تبعات شیوع بیماری کرونا بر کسب‌وکار‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که از اواخر زمستان سال گذشته تا کنون کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه نرم‌افزار بیشتر از سایر کسب‌وکارهای بخش فاوا آسیب دیده‌اند. همچنین براساس این گزارش شیوع ویروس کرونا ۷۱ درصد تاثیر منفی روی کسب‌وکار‌های دیجیتال داشته که این رقم برای خدمات فناوری اطلاعات و نرم‌افزار به ۸۶ درصد و برای حوزه‌های نیازمند حضور فیزیکی در محل کار به ۷۵ درصد رسیده است. سازمان نصر تهران در این گزارش با اشاره به گزارش‌های متعددی که در سال جاری از میزان خسارت‌های وارد شده بر کسب‌وکار‌ها ناشی از شیوع بیماری کرونا منتشر شده، عنوان می‌کند تعداد کمی از کسب‌وکارها مانند فروشگاه‌های اینترنتی، سرویس‌دهندگان خدمات زیرساختی و آموزش الکترونیکی رشد قابل توجهی داشته‌اند و  اغلب کسب‌وکارهای حوزه آی‌تی کشور به دلیل تعطیلی کامل فعالیت‌های اقتصادی دچار بحران جدی شده‌اند. این سازمان در گزارش خود تاکید می‌کند که در صورت تداوم شرایط کنونی بسیاری‌ از کسب‌وکار‌ها به تعطیلی کامل کشیده خواهند شد.
سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای در این گزارش به این نکته اشاره کرده که  طرح‌های حمایتی دولت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا به همه کسب‌وکارها تعلق پیدا نکرده است. آنطور که در این گزارش آمده دولت در طراحی بسته‌های حمایتی برای اقتصاد «کرونازده»، جز معدودی از کسب‌وکارهای حوزه فاوا، مانند خدمات‌دهندگان مجازی گردشگری و کسب‌وکارهای سفارش آنلاین غذا، باقی کسب‌وکارهای این حوزه را نادیده گرفته است. سازمان نصر در این گزارش از برخی تصمیمات دولت مانند ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالاهای اساسی حوزه فاوا، از جمله لپ‌تاپ، سرور و پردازنده، و همچنین عدم تخصیص ارز به سفارش‌های ثبت شده در این حوزه، به ویژه برای تلفن همراه که در ایام قرنطینه به دلیل خانه‌نشینی مردم، دانش‌آموزان و دانشجویان، نیاز به آن به شدت افزایش یافت، نیز انتقاد کرده است. این سازمان تصمیمات اشتباه دولت را ناشی از عدم آشنایی مسئولان دولتی با گستردگی صنعت فاوا و کسب‌وکار‌های آن اعلام کرده است.
این گزارش در ابتدا برای بررسی دقیق‌تر و بهتر وضعیت کسب‌وکار‌های فعال در صنعت فاوا این کسب‌وکارها را دسته‌بندی می‌کند. در این مدل بومی دسته‌بندی صنعت فاوا چهار گروه اصلی به نام‌های خدمات، ارتباطات، سخت‌افزار و نرم‌افزار در نظر گرفته شده که هر کدام زیرشاخه‌های خود را دارند. برای مثال فین‌تک‌ها، خدمات محتوایی و ارزش افزوده در دسته گروه خدمات قرار می‌گیرند و بازی‌ها، پورتال‌ها و اتوماسیون‌های اداری در دسته نرم‌افزار جای گرفته‌اند.
سازمان نصر در این گزارش با مرور تاریخ پیدایش ویروس کرونا، به بررسی تاثیر این ویروس روی کسب‌وکار‌ها از نگاه‌ گزارش‌های بین‌المللی پرداخته است. سازمان نصر با اتکا به گزارش موسسه IDC نشان می‌دهد که وضعیت هزینه‌ کرد در بازار فناوری در سال ۲۰۲۰ رو به کاهش بوده و طبق نمودار‌های زیر بعید است که این شاخص تا انتهای سال ۲۰۲۰ به فاز صعودی برگردد. همچنین این موسسه پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۳ زمان نیاز است که وضعیت بازار آی‌تی جهان از نظر وضعیت هزینه ‌کرد به وضعیت سال ۲۰۱۹ برگردد.
در ادامه گزارش با اشاره به آمار‌های رسمی از خسارت کرونا، به بیان وضعیت اقتصاد کشور پس از کرونا از زبان آمارهای ارائه شده از سمت سخنگوی دولت، رئیس سازمان تامین اجتماعی، مرکز آمار ایران و … پرداخته شده است. در همین زمینه و بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، کسب‌وکار‌های فعال در زمینه گردشگری از کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تراکنش‌ها در دوران کرونا خبر می‌دهند. از طرف دیگر شرکت‌های فعال در زمینه دورکاری و برگزاری جلسات و کلاس‌های آنلاین، افزایش ۵۰ تا ۴۰۰ درصدی تراکنش را تجربه کرده‌اند؛ درحالی که شرکت‌های برگزارکننده رویداد و جلسات حضوری بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد کاهش تراکنش داشته‌اند. در زمینه پخش ویدئوهای آنلاین نیز این کسب‌وکار‌ها شاهد افزایش ۲۵ تا ۷۴ درصدی تراکنش بوده‌‌اند. به استناد این گزراش اوضاع برای کسب‌وکار‌های حوزه گردشگری بسیار بدتر بوده و علاوه بر کاهش ۷۹ تا ۸۰ درصدی تراکنش بساری از این کسب‌وکار‌ها مجبور به تعدیل نیروهای خود شده‌اند.
از سوی دیگر بنابر اعلام سخنگوی دولت، خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا، در ۱۳ شاخه محاسبه شده کشور را با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب‌وکار‌ها مواجه کرده است. بر همین اساس، در اسفند سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان و فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان کسب‌وکار‌های کشور آسیب دیده‌اند.
رئیس سازمان تامین اجتماعی  هم در گفت‌وگویی اعلام کرده است که، به‌طور میانگین هر ماه ۲ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های ماهانه این سازمان از زمان شروع ویروس کرونا به دلیل امهال‌های دولتی و بیکاری کاهش یافته است. از سوی دیگر معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران هم  با اشاره به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری که مشمول دریافت تسهیلات مشاغل هستند، خسارت ماهانه تعطیلی واحدهای صنفی بر اثر ویروس کرونا را بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
همچنین مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ثبت نام ۸۶۳ هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری خبر داد. او با اعلام این که تعداد مققری بگیران جدید بیمه بیکاری در سال ۹۸ معادل ۲۶۴ هزار نفر بوده اعلام کرد، از کل تعداد متقاضیان، تعداد ۷۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند.
 

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه