امنیت
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ آذر

رئیس اداره ی پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی و آرزوی سالی پر از موفقیت و سربلندی برای هموطنان مسیحی گفت: پیشبینی می‌شود افراد سودجو با سوء استفاده از این ایام به دنبال عملی کردن اهداف مجرمانه ی خود و سوءاستفاده از هموطنان عزیز باشند.
سرهنگ دوم مهدی شکیب اظهار کرد: از آنجایی که برخی از  سایت‌ها و فروشگاه‌های غیر مجاز  در این ایام اقدام به عرضه ی اجناس خود با تخفیفات گوناگون ویژه ی کریسمس می‌کنند لذا امکان ارائه ی کالاهای بی‌کیفیت، تقلبی و حتی عدم ارسال کالا برای کاربران وجود دارد.
وی افزود: کاربران عزیز باید نسبت به انتخاب کالا و فروشگاه مورد نظر دقت و حساسیت داشته باشند و با در نظر گرفتن این نکته که "سایت‌های دارای  نماد اعتماد الکترونیک کالا و خدمات مجاز ارائه می‌کنند" می‌توانند خریدی امن و مطمئن داشته باشند.
این مقام مسئول با معرفی سایت enamad.ir به عنوان مرجع معتبر و مهم کسب و کارهای اینترنتی گفت: از آنجایی که امکان جعل و شبیه‌سازی نماد اعتماد الکترونیک وجود دارد لذا لیست تمامی سایت‌هایی که دارای مجوز از وزارت صنعت و معدن می‌باشند در این سایت قابل رویت خواهد بود.
سرهنگ شکیب در بخش دوم سخنان خود و در توصیه به مسافران و توریست‌هایی که قصد تهیه ی ارز دارند، گفت: برابر قوانین جاری کشور، صرافی‌هایی که در فضای آنلاین فعالیت دارند و مبادلات خود را آنلاین انجام می‌دهند، فاقد مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی هستند.
این مقام مسئول با بیان اینکه حضور در صرافی و مبادله پول و ارز ضروری است، به گردشگران عزیز هشدار داد: طبق ماده ی 33 دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، صرافی ملزم به ارائه ی رسید و فاکتور معتبر با امضاء مجاز و ممهور به مهر صرافی و به نام و امضای مشتری می‌باشد. بنابراین صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی تخلف نمی‌کنند و در صورت تخلف با مراجعه به بانک مرکزی و نشان دادن رسید و فاکتور خرید، می‌توان از آنها شکایت نمود.
سرهنگ شکیب افزود: هموطنان عزیز بدانند هرگونه مبادله ی ارزی فقط باید در صرافی صورت گیرد و این مبادله نمی‌تواند آنلاین باشد به این معنا که شما پول را به حساب صراف واریز نمایید و صرافی به شما ارز درخواستی را تحویل دهد.
وی ادامه داد: گردشگران عزیز باید نسبت به سایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف اقدام به تبلیغ تورهای مسافرتی با قیمت‌های ارزان می‌کنند  حساسیت داشته و بعد از اطمینان از اصالت و اعتبار سایت مورد نظر اقدام به تهیه بلیط نمایند.
این مقام مسئول تصریح کرد: کاربران عزیز نباید به هیچ عنوان فریب تبلیغات در فضای سایبر را بخورند و قبل از هر گونه اقدامی برای رزرو و یا بستن قرار داد با این آژانس ها و تورها ببینند که آیا این تور در فضای واقعی وجود دارد و مورد تائید سازمان گردشگری هست یا خیر.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری یکی دیگر از شگردهای مجرمانه در این ایام را ارسال پیامک‌های انبوه دروغین و جعلی عنوان کرد و گفت: پیامک‌های انبوه عموماً برای برقراری ارتباط بین گروه‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌ها و هدر رفت زمان می‌باشد. اما همین تکنولوژی مفید تبدیل به راهی برای سوءاستفاده مجرمان سایبری شده است و آنان با استفاده از مطالب و عناوین جذاب و اغواگرایانه، مخاطبان تلفن همراه را به عنوان تبریک سال نو، دریافت لینک دانلود، برنده در جشنواره‌های خاص معرفی کرده و قصد گرفتن اطلاعات بانکی کاربران را دارند.
سرهنگ شکیب ادامه داد: این افراد برای واریز کردن وجه مورد نظر اطلاعاتی مثل شماره ی حساب یا شماره کارت، رمز دوم، cvv2‌، تاریخ انقضاء را از قربانیان درخواست می‌کنند. کاربران عزیز باید دقت داشته باشند رمز دوم و cvv2 و تاریخ انقضاء کارت جهت برداشت از حساب بانکی می‌باشد نه واریز وجه.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه