ایران و جهان
سارا محمد علیئی۳:۰ - ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ آذر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهره برداری سامانه ای اختصاصی برای رسیدگی به شکایات مردم از ارایه دهندگان خدمات حوزه ی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد نقض حقوق شهروندی تا دهه ی فجر خبر داد و گفت: مانع جدی برای فراگیر شدن «دولت الکترونیک» و «دولت همراه»، فرآیندهای اداری موجود است که قطعا باید دستخوش تغییرات قرار گیرند.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، محمدجواد آذری جهرمی در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابزار موثر و اجتناب ناپذیری برای نیل به اهداف درج شده در منشور حقوق شهروندی از جمله گردش آزاد اطلاعات، شفاف سازی نظام اداری و نیز تحقق عدالت اجتماعی است. علاوه بر این موارد، صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی کاربران، ایجاد اعتماد عمومی، شایسته سالاری و پرهیز از تبعیض جنسیتی و قومیتی در به کارگیری مدیران همواره در سرلوحه ی وظایف و ماموریت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشته است. 
وی اظهار کرد: رشد حدود ۱۵ برابری پهنای باند مورد استفاده، ایجاد پوشش سراسری نسل سوم و چهارم تلفن همراه در همه ی شهرهای کشور که تا دهه ی فجر امسال شاهد تکمیل آن خواهیم بود و همچنین توجه ویژه به حل مشکلات مناطق روستایی در عرصه ی ارتباطات، از تحولات مهم در این حوزه است. 
آذری جهرمی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت های لازم به اذعان همگان باعث گردش آزاد اطلاعات و شفافیت در نظام اداری شده است، افزود: امروز بودجه ی کل کشور و ارقام مندرج در آن در زمان کوتاهی مورد نقد کارشناسان و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته و در نتیجه، مدیران اجرایی کشور و اقدامات آنان را در اتاق شیشه ای و منظر عمومی قرار داده تا بیش از پیش ملزم به پاسخگویی باشند. 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید تصریح کرد: همچنین این زیرساخت‌ها باعث ایجاد فرصت های برابر شغلی برای جوانان فرهیخته این مرز و بوم شده به نحوی که کسب و کارهای نوپا در کشور با استفاده از ظرفیت فضای مجازی با تشکیل گروه های کوچک ایجاد شده و از این رهگذر موجب خلق ثروت و ایجاد شغل و رفاه برای جوانان مستعد، بدون توجه به جنسیت، قومیت، و مرکز یا حاشیه نشینی آنها شده است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده نه تنها موجب تسهیل ارتباطات مردم با یکدیگر و دولت می‌شود، بلکه منجر به کاهش مراجعات مردم به ادارات و دستگاه های اجرایی شده خاطر نشان کرد: کاهش ترافیک، کم شدن آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش تصادفات و هزینه سرانه سلامت از پیامدهای دیگر این اقدامات است. 
وی افزود: توسعه ی این فضا هرچند دستاوردهای مهمی را به همراه داشته است، اما دولت ها را با چالش های جدید و جدی از جمله لزوم صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی و اتخاذ تدابیر موثر برای کاهش نگرانی‌ پیرامون گسترش آسیب‌های اجتماعی مواجه کرده است. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه رشد فناوری ها و استفاده روز افزون از آنها برای بهبود زندگی مردم، در عین حال صیانت از حریم خصوصی کاربران و ایجاد اعتماد عمومی را ضروری می کند، گفت: از سوی دیگر گسترش کسب و کارهای نوپا در فضای مجازی، نبود قوانین و مقررات متناسب با این کسب و کارها و عدم انطباق برخی مقررات حوزه‌های سنتی به حوزه‌های نوین توسط مراجع دولتی و نیز مراجع قضایی موجب ایجاد موانع متعددی برای این کسب و کارها شده است.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه