گوناگون
اندیشه سبز خزر۲۱:۰ - ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

به نوشته‌ی دنیای اقتصاد، دو سال پیش شرکت Snap مالک اپلیکیشن اجتماعی Snapchat، قابلیتی را ارائه داد که باعث شد به شهرت برسد؛ عکس‌های دیجیتالی که بعد از ۱۰ ثانیه از دیده شدن توسط دریافت‌کننده، خود به خود ناپدید می‌‌شدند. مدت زیادی از این شهرت نگذشت که مدیران Snap تصمیم گرفتند بازار بورس را فتح کنند و بالاخره در سال ۲۰۱۷ سهام این شرکت را برای اولین‌بار در بورس عرضه کردند. اما یک بازطراحی نه چندان جذاب باعث نارضایتی کاربران شد، به این ترتیب قیمت سهام این شرکت کاهش یافت و بعضی مدیران آن ناچار به کوچ اجباری شدند. در پی این اتفاقات، قیمت سهام Snap ناگهان سقوط کرد و حتی در اواخر سال ۲۰۱۸ به زیر ۵ دلار برای هر سهم رسید که این میزان کمتر از یک پنجم قیمتی بود که در ابتدای ورود به بازار بورس داشت.
Snap یکی از عجیب‌ترین سقوط‌های مالی را در تاریخ حضور شرکت‌های تکنولوژی در بازار بورس تجربه کرده است. وقتی این شرکت گزارش مالی فصل اول خودش را در آوریل گذشته منتشر کرد، یک‌بار دیگر و البته این بار به شکل خوشایندی کارشناسان را شگفت‌زده کرد. درآمد این شرکت در فصل اول امسال نسبت به سال گذشته رشد 66 درصدی داشته و به 770 میلیون دلار رسیده است. تعداد کاربران روزانه آن به 280 میلیون نفر رسیده، درحالی‌که این تعداد در فصل اول سال گذشته میلادی تنها 50 میلیون نفر بوده است. تمام این‌ها باعث شده است که قیمت سهام Snap در طول 12 ماه گذشته تا 213 درصد رشد کند و به 53 دلار برای هر سهم برسد. ‌ایوان اشپیگل، مدیرعامل این شرکت در این مورد می‌گوید: «همه‌گیری ویروس کرونا نشان داد تاثیر تغییراتی که ایجاد کرده‌ایم، برگشت‌پذیرند.»
این بازگشت، چشمگیر و تاثیرگذار است و نشان از روندی گسترده‌تر دارد؛ درحالی‌که بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی غرب در فصل اول امسال رشد انفجاری داشته‌اند، آن شرکت‌هایی هم که شرکت‌های تکنولوژی دسته دوم نام دارند، به سرعت درحال رشد هستند. این رشد تنها به‌خاطر افزایش تقاضا برای خدمات دیجیتال در دوران همه‌گیری یا این واقعیت نیست که شرکت‌های کوچک‌تر راحت‌تر می‌توانند رشد کنند؛ بلکه به نظر می‌رسد که بعضی از این شرکت‌های تکنولوژی دسته دوم به تدریج درحال کنار زدن دیرباوری‌هایی هستند که تا مدت‌ها درباره آنها وجود داشته است؛ آنها درحال قد کشیدن از زیر سایه غول‌های این صنعت هستند.
به هر دلیل منطقی، جهان شرکت‌های تکنولوژی بزرگ، بسیار عظیم و پهناور است. این جهان در آمریکا شامل صدها شرکت است. در این میان شرکت‌هایی هستند که دسته دوم نام دارند؛ شرکت‌هایی که ارزش بازار آنها به کمتر از 20 میلیارد دلار نمی‌رس

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه