تکنولوژی
الناز فرجی۱۴:۶ - ۱۳۹۴ سه شنبه ۳۰ تير

اعلان خبر هفته ی پیش مایکروسافت مبنی بر اینکه به تلاش  هایش  در مورد تلفن همراه های هوشمند برگشته لحظه ی بسیار شفافی بود.بخش های مختلف این  تلفن همراه ها که کمپانی از آنها استفاده میکند، ( - که بیزینس، سود و حمل و نقل نامیده میشوند - در نمای بیرونی تبلت هایش انعکاس پیدا میکند. در ایمیلی که  به کارکنان تغییرات را توضیح میدادند، ساتیا نادلا عنوان کرد : ما از استراتژِی توسعه ی بیزینس یک تلفن همراه مستقل به استراتژِی توسعه  و ساخت یک اکوسیستم ویندوز پر جنب و جوش میرویم که شامل خانواده ی وسیله ی first party( عضو اصلی یک خانواده و یا شرکت صاحب حقوق و مزایای اصلی کسی که بیمه نامه اصلی را داراست ) میشود.
کلمه ی "اکوسیستم" در صنعت تکنولوژِی زیاد استفاده میشود. ولی به معنی چند تا وسیله در بازار نیست. مانند طبیعت ، داشتن یک اکوسیستم تکنولوژی به این معناست که بخشی از تکنولوژی بخش دیگری را تغذیه میکند. برخلاف طبیعت، انتظار میرود که اکوسیستم ها نه تنها در چرخش باقی بمانند بلکه رشد هم بکنند. و رشد جایی که است دورنماهای مایکروسافت هنوز پر از احتمالات به نظر می آیند.
این کمپانی یک زمانی استاد استراتژِی اکوسیستم بود . در آغاز سال 1980 ،  ازموقعیتش در DOS استفاده کرد تا ویندوز بسازد. که به ان این امکان را داد تا از یک سیستم عامل مشتری به سیستم عامل سرور، برنامه های کاربردی و ابزار های توسعه تبدیل شود. قدرتش در توسعه ی ابزار به ورودش به دنیای بازی های کامپیوتری کمک کرد.


حتی در زمان عقب نشینی و انزوا نیز، موقعیت مایکروسافت کمتر از سرنوشت های بلک بری ؛ پالم و سیمبین ترسناک است.
قبل از آی فون ، حتی اینگونه به نظر میرسید که مایکروسافت میتواند رابطه ی نزدیکش را با طراحان و عناصر واسطه های کاربر آشنا ی ویندوز به یک موقعیت مسلط و برتر در زمینه ی تلفن های همراه توسعه دهد. در واقع ؛ در حالیکه مایکروسافت اغلب به خاطر دیر کردن در بازار تلفن های همراه مورد انتقاد قرار میگیرد اما نیم دهه زودتر از اپل وارد بازار شد.  حتی در زمان عقب نشینی و انزوا نیز، موقعیت مایکروسافت کمتر از سرنوشت های بلک بری ؛ پالم و سیمبین ترسناک است.
از آنجایی که سفر تلفن همراه هوشمند به یک نبرد دشوار تبدیل شد ؛ اکوسیستم اپل شروع به کار کردن موثر تر کرد. برخلاف تلاش های مایکروسافت، آی فون اساسا توسط برند اپل و تجربه های کاربری که تلفن عرضه میکرد رانده میشد. الزامات تکنیکی زیاد مهم نبودند : مک تاثیر مستقیمی بر روی آ ی پاد داشت. که تاثیر مستقیمی بر روی آی فون و آی پد گذاشت. امروزه ساعت اپل بر زمینه ی نصب شده و پشتیباتی طراح آی فون اعمال نفوذ میکند. اما نشانه هایی از این وجود دارد محصولاتی که نزدیک به دو دهه در کمپانی موفق بودند سر انجام در حال کند شدن اند.
گوگل هم محدودیت های اکوسیستم اش را دیده است. برخلاف تسلط  اندروید بر روی سهم تلفن های همراه های بازار ، کمپانی همیشه در آوردن تنوعات اندروید در طبقه بندی های جدید دستگاه های موفق نبوده است. گرچه پشتیبانی فروشنده برای نرم افزار ماشین خودکار اندروید از زمان راه اندازی منظم بوده است. گوگل رام نشده با دستگاه و زبانش برای وصل کردن اینترنت چیزها به هم پیشرو است.

بازگشت به PC

ممکن است که اپل و گوگل  با بلاتکلیفی روبه رو شوند اما قدرتشان در تلفن همراه هوشمند هنوز جایگاه برتر را نسبت به هرچیزی که ممکن است حمله کند دارند. مایکرو سافت ؛ از سوی دیگر، در حال عقب نشینی به بازار در حال کوچک شدن   PC   به عنوان مرکز و هسته ی اکوسیستمش است. اگر نتواند دستگاه های موبایلش را در مسافت طولانی گسترش دهد، چگونه میتواند پیشنهاد های خوبی برای پوشیدنی ها و اینترنت چیزها داشته باشد که به تلفن همراه های هوشمند متصل  و مربوط اند؟ در واقعا بازگشت تلفن های ویندوز از همین حالا برای تلاش های برتر طراحان برای آوردن اپلیکیشن های اندروید و ios به تلفن همراه های لومیا ویندوز که به آنها احتیاج دارد، مهلک است.
در مصاحبه ی اخیر با مری جو فلوی از ZDNET ، رئیس مایکروسافت، ساتیا نادلا جایگاه کمپانی را به عنوان یک اکوسیستم سوم هم برای بیزینس ها و هم مصرف کنندگان اعلام کرد. او درباره ی  سهام محصولانی که کمپانی میساخت بحث کرد. که شامل رسیدن به موفقیت توسط به کار گیری اپلیکیشن های محبوب مانند sunrise, wunderlist و minecraft میشود که در همه ی آنها باید با سود زمین خانه سروکله بزنند که گوگل و اپل در دستگاه هایشان دارند. او همچنین درباره ی holo lens ( که قیمتش عنوان نشده ) و اتاق کنفرانس surface hub توضیح داد که هر دوی آنها به طرز گستاخانه ای بر روی شرکت متمرکز اند.
البته در بعضی مناطق ؛ ویندوز یک نیروی ترسناک باقی میماند. نه اپل و نه گوگل نمیتوانند به عنوان تشکیلات بهره وری به آن نزدیک شوند حتی برای کارهای بیشتر به اینترنت و موبایل کوچ کنند. نادلا شرط میبندد که ویندوز میتواند اکوسیستمی را  نیرو ببخشد که مردم در آن بر روی انجام کارها تمرکز کنند و میخواهند اینکار را به نحوی مناسب و امن انجام دهند. این رویکردی است که برای لنووو موفق بوده  که به روند کاهش فروش PC بازمیگردد. اما ثابت شده که برای بلک بری و استفاده اش سخت است، که تلاش میکند که چیزی را که از هسته ی بیزینس اش باقی مانده را حفظ کند. گیر کرده بین صخره های بیزینس شکست خورده ی تلفن و مکان سخت هیچ راهی نداشتن برای توسعه دادن به طبقه بندی های جدید محصولات  مانند اینترنت چیزها . مایکرو سافت  نمیتواند امیدوار باشد که در اکوسیستم مصرف کننده ی سوم موفق باشد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

Windows 10 انگار همونی هست که باید Windows 8 می بوده!!