ایران
اندیشه سبز خزر۱۹:۰ - ۱۳۹۹ جمعه ۲۸ شهريور

کاربردی کردن فناوری فضایی در زندگی مردم از جمله اهدافی است که برای تحقق «ایران هوشمند» به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
نهمین قسمت از سری ویدئوهای «ایران هوشمند»، کاربردی فناوری فضایی در زندگی مردم به همت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار داده است.
برخی فناوری فضایی را تنها پرتاب پرتاب ماهواره و موجود زنده به فضا می‌دانند، این در حالی است که این فناوری دستاوردهای دیگری هم دارد. در چند سال اخیر سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به دنبال کاربردی کردن فناوری فضایی در زندگی مردم هستند.
بر همین اساس تلاش شده است از تصاویر و داده‌های فضایی برای خدمت‌رسانی به مردم استفاده شود. یکی از مهمترین استفاده‌های فناوری فضایی پایش دقیق مخاطرات طبیعی با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای بوده است. با این فناوری آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها، وقوع سیلاب، گرد و غبار، فرونشست زمین و... قابل اندازه‌گیری و پیشگیری است.
تنها در سال ۹۸، بیست گزارش از مخاطرات طبیعی به سازمان‌های مسوول مثل هلال‌احمر، سازمان مدیریت بحران، سازمان محیط‌زیست، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شد که با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای میزان سیل فروردین ۹۸ تعیین و از هدر رفت ۲۳۰۰ میلیارد تومان بیت‌المال جلوگیری شد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه