ایران و جهان
سارا محمد علیئی۱:۰ - ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ فروردين

اگرچه با زمزمه‌هایی که درباره‌ی مسائل امنیتی و اقتصادی مضرات تلگرام مطرح‌ می‌شود، فیلتر شدن آن اصلاً بعید نیست وعده‌ای حتی زمانی هم برای آن تعیین می‌کنند اما هیچ‌ یک از مسئولان هنوز خبر تصمیم قطعی درباره‌ی این موضوع نداده‌اند.
به گزارش ایسنا، در حالی‌ که در روزهای گذشته، موضوع فیلترینگ تلگرام به یکی از بحث‌برانگیزترین موارد حوزه‌ی ICT تبدیل‌ شده و حتی واکنش مسئولان سیاسی کشور از جمله نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است، همچنان اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً متناقضی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد هنوز تصمیم قطعی درباره‌ی چگونگی برخورد با این مسئله گرفته نشده است؛ اگرچه قریب به‌ اتفاق مسئولان موافق‌اند که فضای انحصاری تلگرام آسیب‌های بسیاری دارد، اما برخی معتقدند باید با فیلترینگ جلوی ادامه‌ی این روند را گرفت و برخی دیگر راهکار مناسب را تقویت پیام‌رسان‌های داخلی برای مهاجرت اختیاری کاربران می‌دانند.
اعلام نشدن تصمیم قطعی درباره‌ی فیلترینگ تلگرام سبب شده بازار شایعات نیز داغ باشد؛ از طرفی پیش می‌آید که مصاحبه‌ای از برخی مسئولان منتشر شده که وعده‌ی فیلتر شدن هرچه زودتر تلگرام را بدهند و از طرف دیگر، برخی از کانال‌های تلگرامی ممکن است از منابعی نامعلوم، خبر فیلترینگ قریب‌الوقوع را منتشر کنند که چه‌بسا خبر تکذیب هر یک از این اخبار و حواشی در مدت‌زمانی کوتاه برسد.
یکی از این شایعات، مربوط به کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری‌ها بود که به نقل از وزیر ارتباطات نوشته بود: تلگرام ۲۰ فروردین ساعت ۱۰ صبح در سراسر کشور فیلتر و بسته می‌شود. تمام پروکسی‌های تلگرام بسته خواهد شد و با سایفون و فیلترشکن‌های دیگر نمی‌توان آن را دور زد و وارد تلگرام شد؛ اما وزارت ارتباطات با رد این خبر، اطلاعیه‌ای صادر کرده و با تکذیب این خبر اعلام کرد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌ هیچ‌ عنوان و با هیچ خبرگزاری چنین مصاحبه‌ای نداشته و تاکنون نیز مصوبه یا تصمیم قانونی برای پالایش شبکه‌ی اجتماعی مذکور به این وزارت واصل نشده است.
در این اطلاعیه همچنین عنوان‌ شده بود که اگرچه با توجه به نادرست بودن این خبر، فوراً حذف شد اما مجدداً برخی به‌ صورت هدف‌دار اقدام به پخش آن در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر کردند. در عین‌ حال لازم به ذکر است بر اساس مصوبه‌ی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام تصمیمات و دلایل پالایش در فضای مجازی به عهده‌ی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.
همچنین فیلترینگ تلگرام در روزهای اخیر به نحوی به صدر اخبار هم تبدیل‌ شده تا جایی که در مجلس شورای اسلامی هم روز گذشته جلسه‌ای مشترک پیرامون این موضوع بین کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و اقتصادی مجلس با عنوان بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام‌رسان‌های داخلی برگزار تشکیل شد.
ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در  این جلسه درباره‌ی فیلترینگ تلگرام گزارشی ارائه کرد و گفت: در شورای عالی فضای مجازی در خصوص الزام استفاده از شبکه‌ی ملی سندی را مصوب کردیم تا خدمات فضای مجازی به صورت ملی ارائه شود، در این زمینه یکی از مشکلات تعریف مرزهای ملی بود. بعد از کارهای کارشناسی مشخص کردیم که شبکه‌ی ملی باید معرف مرزهای ملی باشد و برای این امر سکوهای فضای مجازی یعنی سکوهای پایه را شاخص قرار دادیم تا اثرگذاری ملی داشته باشد.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه