تکنولوژی
مصطفی طبری۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۸ مهر

مایکروسافت به متهم کردن گوگل برای سوء استفاده از اطلاعات کاربران و فروش آنها به موسسات تبلیغاتی، مشهور است. اما وقتی این شرکت ویندوز 10 را منتشر کرد بسیاری از افراد در این زمینه انتقادهایی را از مایکروسافت داشتند. این منتقدین می گویند این نگرانی در بخش هایی مانند ارسال گزارش استفاده از کامپیوتر توسط فرزندان به والدین، جلوگیری از کاربران در زمینه انصراف از ارائه برخی اطلاعات و اسکن کامپیوتر برای شناسایی نرم افزارهای جعلی وجود دارد. این غول نرم افزار در پاسخ گفته که ویندوز 10 تنها به جمع آوری اطلاعاتی می پردازد که برای ارائه تجربه ای بهتر به کاربران الزامی هستند و علاوه بر این، کاربران امکان کنترل بر روی اطلاعات جمع آوری شده را نیز دارند.
به گفته مایکروسافت، ویندوز 10 جمع آوری اطلاعات از راه دور را تنها برای زمانی که ویندوز یا یک برنامه هنگ کرده و با مشکل مواجه می شود، انجام خواهد داد. تری میرسون، نایب رییس مایکروسافت می گوید این اطلاعات به ما کمک می کند تا تجربه ای امن و پایدارتر را ارائه دهیم. این اطلاعات شامل محتوا یا فایل های شما نخواهد شد و ما همواره از چند روش کنترل می کنیم تا اطلاعاتی که مستقیماً به شناسایی هویت شما منجر می شوند، جمع آوری نگردد. بطور مثال میرسون می گوید ما به یکی از شرکای خودمان که درایور گرافیک مشکل داری را ارائه کرده بود کمک کردیم تا این مشکل ظرف 24 ساعت برطرف شود.


در زمینه اطلاعات شخصی، مایکروسافت می گوید تنها مواردی که به داشتن ویندوزی سفارشی و لذت بخش منجر شود، جمع آوری خواهند شد. اطلاعات اضافی برای استفاده در سرویس هایی مانند کورتانا نیز جمع آوری خواهند شد. با این حال میرسون می گوید کاربران می توانند از جمع آوری اطلاعات در بخش شفاهی، متنی، مکانی و سایر فعالیت ها خودداری کنند.
به گفته مایکروسافت، نه ویندوز 10 و نه هیچ کدام از محصولات دیگر این شرکت محتوای ایمیل ها و سایر ارتباطات و فایل های کاربران را به منظور فروش به سرویس های تبلیغاتی، مورد رصد قرار نمی دهند. به عبارت دیگر مایکروسافت از Outlook برای سرویس های تبلیغاتی هدفمند سوء استفاده نمی کند، کاری که گوگل با سرویس Gmail خود در حال انجامش است. به گفته Ars Technica اینطور بنظر می رسد که مایکروسافت حق استفاده از اطلاعات تبلیغاتی از دیگر برنامه ها مانند بینگ و کورتانا را برای خود محفوظ نگه داشته است.
بسیاری از این نگرانی ها بی دلیل هستند، چرا که مایکروسافت مانند سایت های تورنت، فایل های شما را بر روی سرورهای خودش نمی فرستد. همچنین ویژگی ارسال گزارش استفاده کامپیوتر توسط فرزندان نیز چیز جدیدی نبوده و در ویندو 8 نیز شاهد این قابلیت بودیم. مایکروسافت در این زمینه وعده داده که سن فرزندان را نیز در نظر بگیرد.
در زمینه جمع آوری اطلاعات مربوط به هنگ و مشکلات نرم افزاری، مایکروسافت نگرانی اصلی که عدم امکان انصراف از جمع آوری اطلاعات تله متری(از راه دور) بوده و در نسخه های قبلی ویندوز نیز حضور داشته را پاسخ نداده است. البته کاربران می توانند حالت کامل(Full) را به حالت ساده(Basic) تغییر دهند تا اطلاعات کمتری در اختیار مایکروسافت قرار بگیرد. اما باید بدانید که مایکروسافت با ثبت این اطلاعات متوجه می شود که چه تعداد کاربر دیگر نیز با مشکلی مشابه مواجه شده اند.
مایکروسافت اعلام کرد که به نگرانی های حریم خصوصی کاربران واقف بوده و در صورت نیاز سیاست های این بخش را آپدیت خواهد کرد. این رفتار بسیار قابل تقدیر است، چرا که اگرچه این ویژگی ها اکثر کاربران را اذیت نمی کند اما برای آن دسته کاربرانی که نگران هستند، توضیح چرا و چگونگی جمع آوری اطلاعات می تواند نشانه احترام گذاشتن به نظر آنها باشد.

دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

در ویندوز ۱۰ کلیه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای غیرمجاز از کار می‌افتد