تکنولوژی
الناز فرجی۷:۰ - ۱۳۹۴ چهارشنبه ۸ مهر

مردی که کاملا از دو پا فلج بود با استفاده از سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط مغزش توانایی راه رفتن را بدست آورد . بر خلاف تلاش های مشابهی که در سوژه های فلج دیده شده که با استفاده از امواج مغزشان به صورت دستی اعضای روبوتیکشان را کنترل میکنند ، محققان میگویند این اولین باری است که یک شخص با دو پای کاملا فلج به خاطر آسیب نخاع شوکی قادر بود که با قدرت خودش دوباره راه برود و پنانسیل درمان های غیر فرورونده را برای بدست آوردن کنترل اعضای فلج نشان دهد .
سوژه ی تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ، ایزوین ، انجام میشد، 5 سال بود که فلج بود . کار با محدود کردن تمرینات مغز برای درگیری دوباره ی توانایی راه رفتن مغز شروع شد ، که سوژه باید یک کلاه موج نگاه مغز (EEG) میپوشید ( یک پوشش سر که با الکترود ها همراه بوده و ضربه جریان الکتریکی مغز را نظارت میکند . این مرد اول قادر بود را آواتار را در محیط مجازی کنترل کند ، که بعدا با تمرینات فیزیکی برای برگرداندن نیروی ماهیچه های پایش همراه بود .
با سیستمی که سیگنال های الکتریکی را از مغزش به الکترود های اطراف زانو برای شروع حرکت میرساند، او شروع به تمرین قدم زدن در هوا کردن، معلق حدود 5 سانتی متر . این کار به او امکان این را داد که به حرکت راه رفتن عادت کند بدون اینکه پاهایش مجبور به تحمل وزن بدنش باشند . در بیستمین دیدارش ، او مجهز به یک سیستم حمایتی شد که از افتادنش جلوگیری میکرد و کمی از وزنش را نگه میداشت ، او توانست یک پا را بعد آن یکی بگذارد . در زمین قدم زدن 366 متری . محققان گزارش کردند که در طول 19 هفته آزمایش ، او کنترل بهتری بر اعضایش پیدا کرد .
این کار در تحقیقات پیشین و در UCLA استفاده شده ، جایی که الکترود ها برای شبیه سازی حرکات در انسان های فلج استفاده میشدند . در سال 2011 محققان توانستند حرکات داوطلبانه ی مرد فلج را با به کار گیری سیگنال های الکتریکی در شبکه ی عصبی نخاع شوکی اش بر گردانند . با تمرکز بر روی ورودی های سنسوری پا تا مغز که ماهیچه و مفصل را به کار بیندازد .
در اوایل امسال ، محققان ucla قادر بودند تا مرد 5 سال فلح را باز به حرکت وادارند . آنهم با قرار دادن الکترود ها بر روی پوست قسمت پشتی و پایینی تا کار اعصاب را شبیه سازی کنند . سپس در اوایل این ماه دانشمندان از روشی استفاده کردند که این تکنیک را به کار میگرفت تا به مرد کاملا فلج این امکان را دهد تا استخوان بندی خارجی بونیکش را کنترل کرده و هزاران قدم بردارد .
اما دانشمندان UC Irvine  میگویند که این اولین باری است که یک شخص با دو پای کاملا فلج امکان این را پیدا کرده که بدون کنترل دستی اعضای روبوتیک دوباره راه برود . دکتر آن دو ، یکی از رهبران محققان میگوید " حتی بعد از چند سال فلج بودن ، مغز امواج مغزی قوی تولید میکند که میتواند برای فعال کردن راه رفتن ابتدایی استفاده شود . ما نشان دادیم که شما میتوانید قدم زدن با کنترل مغز را بعد ر یک آسیب نخاع شوکی بدست آورید . این سیستم غیر فرو رونده برای شبیه سازی ماهیچه ی پا روشی وعده دهنده است و پیشرفتی برای سیستم های کنترل مغز کنونی که از واقعیت مجازی یا استخوان بندی خارجی روبوتیک استفاده میکند . "
دانشمندان با اینکه خوش بین اند اما جانب احتیاط را رعایت میکنند ، و میگویند که این مطالعات تنها یک بیمار را در برداشته و کارهای بیشتری باید انجام شود تا بگویند که این نتایج مثبت برای هر شخص فلج اتفاق می افتد . آنها همچنین پیش بینی میکنند که کاشت ها به کنترل و به دست آمدن حس کمک میکنند .
دکتر زوران ننادیک  دومین رهبر تحقیق میگوید : " زمانی که استفاده ای این سیستم غیر فرورونده را ثابت کردیم میتوانیم به وسایل فرورونده هم نظری بیندازیم ، مانند کاشت در مغز . امیدواریم که یک کاشت بتواند سطح بهتری از کنترل را بدست دهد چون امواج مغزی با کیفیت بهتری ثبت خواهند شد . به علاوه چنین کاشتی میتواند حس را به مغز بازگرداند و به کاربر این امکان را دهد که پاهایش را حس کند . "
تحقیقات این تیم در روزنامه ی neuroengineering and rehabilitation  چاپ شده است .

برچسب هاBrainwavesUCLAEEG
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه
پیشنهاد ویژهx

آیا میتوانیم دیاگرامی سیمی از مغز انسان بسازیم؟