ایران
اندیشه سبز خزر۹:۰ - ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ بهمن

نظام‌نامه جدید مدیریت دانش محور شرکت ارتباطات زیرساخت توسط هیأت‌مدیره این شرکت تصویب شد .
به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل، علیرضا اسماعیلی مدیرکل معماری سازمانی و مدیریت سامانه‌های اطلاعاتی گفت : نظام نامه جدید مدیریت دانش‌محور بر مبنای موضوعاتی نظیر: ساختار راهبری مدیریت دانش، دستورالعمل رویدادهای تجربه‌گویی، دستورالعمل مستندسازی تجارب بازنشستگان و خبرگان شرکت، دستورالعمل مستندسازی دانش حاصل از اجرای پروژه‌های شرکت، دستورالعمل استخراج دانش حاصل از مأموریت‌های فنی، دستورالعمل ارزیابی و انگیزشی تدوین شده است.
وی در خصوص ساختار مدیریت دانش در شرکت گفت: ساختار توسعه رویکرد مدیریت دانش محور در سه سطح راهبردی، میانی و عملیاتی برای شرکت تنظیم شده است که در سطح راهبردی، اتخاذ سیاستهای مرتبط و بحث هدایت و راهبری کلان این ساختار در شورای راهبری توسعه مدیریت، متشکل از مدیران ارشد شرکت(مدیریت محترم عامل و معاونین شرکت) عملیاتی می شود. در سطح میانی، کمیته مدیریت دانش باحضور مدیران کل واحدها برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه های این حوزه را عهده دار بوده که هدایت آن توسط مدیر ارشد دانش (معاون فناوری اطلاعات شرکت) با حکم مدیرعامل و دبیر آن اداره کل معماری سازمانی خواهد بود.
اسماعیلی اضافه کرد: سطوح عملیاتی مدیریت دانش شامل افرادی با تسلط کامل و انگیزه بالا در هر اداره کل هستند که با گذراندن دوره‌های آموزشی و تکمیلی نقش هدایت کننده مباحث مدیریت دانش را در واحدهای خود تحت عنوان مهندسین دانش ایفا می نمایند.
وی با اشاره به ضمانت اجرایی و مشوق‌هایی که برای همکاران در بخش مدیریت دانش لحاظ شده است خاطر نشان کرد : با تاکید و هدایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حمایت های بی شائبه مدیرعامل شرکت بحث‌های انگیزشی مناسب مادی و معنوی در دستورالعمل مربوطه گنجانده شده است.
وی در ارتباط با نحوه ارزیابی و میزان پرداخت های تشویقی گفت: مطابق نظام نامه، هر دانشی که ثبت می شود (دانش حاصل از اجرای فرایندها؛ اجرای پروژه ها؛ ماموریتهای فنی؛ ثبت دانش خبرگان و بازنشستگان و ...) توسط دو ارزیاب خبره آن حوزه ارزیابی شده و به آن امتیاز داده شده و براساس میانگین امتیازات پاداش مناسب پرداخت می شود..
وی اضافه کرد : از لحاظ معنوی هم دانش های مناسب در ارزیابی عملکرد کارکنان لحاظ شده و افرادی که در این حوزه فعال تر باشند علاوه بر دریافت تقدیر نامه از طرف مدیرعامل، فرصت‌هایی برای آموزش، اولویت در استفاده از تسهیلات رفاهی و ... برای آنان در نظر گرفته خواهد شد.
مدیرکل معماری سازمانی با اشاره به چگونگی عملیاتی شدن این نظام نامه افزود : آنچه در نظام مدیریت دانش اهمیت دارد، رسوخ دانش و یکپارچه سازی آن در درون فرآیندهای اصلی شرکت است؛ تا با استفاده از آن بتوانیم بهبودهای مستمر را در طراحی و اجرای فرآیندهای شرکت شاهد باشیم؛ برای این منظور در زمان مهندسی مجدد فرآیندهای شرکت سعی شده است بدون نام بردن از مدیریت دانش بطور نامحسوس ارتباط بین فرایندها با مباحث مستندسازی دانش حاصل از اجرای آن فرایند، از طریق برگزاری جلسات مرور فرایند و ... برقرار گردد. درخصوص دانش حاصل از اجرای پروژه های شرکت نیز با محوریت مدیران کلان پروژه ها و نظارت دفتر مدیریت پروژه و بودجه، مصوب شده است تا قبل از فاز اختتامیه هر پروژه، جلسه‌ای با حضور مهندسین دانش و ذی‌نفعان اصلی تشکیل و تمامی مراحل از RFP ، انتخاب پیمانکار، فازبندی و زمانبندی، مدیریت ذینفعان و ارتباطات پروژه، مدیریت زمان و هزینه پروژه و غیره مورد ارزیابی، بررسی و تحلیل قرار گرفته و نوعی ثبت دانش صورت می‌گیرد تا با استفاده از این دانش و به اشتراک گذاری آن، پروژه های بعدی درست تر و با انحراف کمتر و کارایی و اثربخشی بیشتر اجرایی گردد.
مهندس اسماعیلی تصریح کرد: از سوی تیم راهبری مدیریت دانش شرکت مقرر شده‌ است، سمینارهایی به صورت فصلی (مشابه رویدادهای TED ) در سطح شرکت برگزار شود که در آن بین پنج تا ده نفر از افراد خبره برای سایر همکاران تجارب خود را ارائه خواهند کرد. همچنین در آینده نیز ایجاد WIKI-TIC در برنامه اقدام خواهد بود.
وی درخصوص جایگاه شرکت ارتباطات زیرساخت را در خصوص مدیریت دانش در بین مجموعه مراکز ، شرکت ها و سازمان های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت :تاکنون ارزیابی دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است ولی شرکت ارتباطات زیرساخت از سال 95 جزء مجموعه‌های پیشرو در این زمینه بوده‌است و درصورت اجرایی شدن کامل و درست نظامنامه جدید مدیریت دانش محور نه تنها در مجموعه وزارت که در بین تمام دستگاههای اجرایی کشور جایگاه بسیار مناسبی را شاهد خواهیم بود.
وی در خصوص چشم‌انداز مدیریت دانش شرکت اضافه کرد :در نظام نامه جدید مدیریت دانش محور شرکت ارتباطات زیرساخت، یک نقشه راه سه ساله تدوین شده است و تمامی اهداف برای سالهای مختلف تا سال 1402 مشخص شده است تا براین مبنا به یک سطح بلوغ مناسب مدیریت دانش در شرکت دست یابیم.
اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: در جهت بهبود اجرای نظام نامه جدید مدیریت دانش محور در سطح شرکت این اداره کل نیازمند دریافت پیشنهادات اجرایی از سوی همه همکاران و همچنین مشارکت موثر انها در جهت بهبود اجرای نظام نامه جدید مدیریت دانش در سطح شرکت است. و همکاران می توانند با مراجعه به پرتال داخلی شرکت ،بخش مدیریت دانش، ضمن مطالعه کامل نظام نامه جدید و دستورالعملهای مرتبط از میزان پاداش و انگیزش درنظر گرفته شده برای هر سطح اطلاع یابند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه