گوناگون
اندیشه سبز خزر۱۳:۰ - ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

تقریبا ۹۰ درصد نوجوانان آمریکایی گوشی هوشمند خودشان را دارند، و حدود ۷۰ درصدشان چندین بار در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اما همانطور که خدمات شبکه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای به خاطر داشتن حالت اعتیادآورشان مورد انتقاد هستند – و برخی از آن‌ها برای "استفاده‌ی بهتر از زمان" در حال ساختن ابزارهایی در جهت محدود کردن استفاده از برنامه‌هایشان هستند – چگونگی تاثیرگذاری این رسانه‌ها بر عزت نفس و سلامت روان جوانان مورد مطالعه قرار گرفته است.
مطالعه‌ی جدیدی توسط Common Sense بر روی بیش از ۱۱۰۰ نوجوان آمریکایی بین ۱۳ تا ۱۷ سال در بهار گذشته انجام شد، همچنین برخی پاسخ‌های این مطالعه با بررسی مشابهی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده بود، مقایسه شد. در آن زمان نوجوانان کمتری گوشی هوشمند داشتند.
با توجه به نتایج این مطالعه، به طور کلی می‌توان گفت نوجوانان از عواقب منفی استفاده‌ی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی آگاه هستند. نتایج مطالعه نشان داد:
    • نزدیک به سه چهارم نوجوانان بر این باورند که شرکت‌های فناوری به طور ماهرانه‌ای کاربران را وادار به گذراندن زمان زیادی با گوشی‌هایشان می‌کنند.
    • بیش از نیمی از کاربران می‌گویند، رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را از پرداختن به تکالیف‌شان یا توجه به افرادی که با آن‌ها هستند، باز می‌دارند.
    • حدود ۲۱ درصد از نوجوانان می‌گویند استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود احساس کنند محبوبیت بیشتری دارند، ۲۰ درصد گفتند احساس اعتماد به نفس بالاتری دارند، و ۱۸ درصد گفتند این استفاده به آن‌ها حس بهتری نسبت به خودشان می‌دهد.
    • یک چهارم گفتند احساس می‌کنند کمتر تنها هستند، و ۱۶ درصد گفتند احساس افسردگی کمتری دارند. حدود ۸ درصد اعلام کردند رسانه‌های اجتماعی باعث اضطراب بیشتر آن‌ها می‌شوند، اما ۱۲ درصد گفتند حس نگرانی کمتری دارند.
    • لازم به ذکر است که اکثریت شرکت‌کنندگان گفتند استفاده از رسانه‌های اجتماعی تفاوت چندانی در چگونگی احساسات آن‌ها ندارند.
این مطالعه، همچنین توجه عمیقی به این داشت که چگونه گروه‌های متفاوتی از نوجوانان احساس متفاوتی نسبت به رسانه‌های اجتماعی دارند. نوجوانان آسیب‌پذیر – کسانی که متعلق به گروه با رفاه اجتماعی – عاطفی پایین هستند، از اثرات خوب یا بد رسانه‌ها به شدت تاثیر پذیرفته بودند.

برچسب ها
دسترسی سریع
دیدگاه کاربران
در حال حاضر هيچ نظری برای نمایش موجود نيست
ارسال دیدگاه